Gå til innhold
  • Bli medlem

Li-Ion VS Li-Polymer Batterier.


Kristian123

Anbefalte innlegg

Morn!

Jeg skal kjøpe meg et batteri for å lade mobiltelefon og kamera på tur. Tingen er at jeg skal bruke det i relativt lave temperaturer, ca -10 - -20 og lurer derfor på hvordan de forskjellige batteriene oppfører seg i kulden. Altså hvordan holder de på strømmen eller lader seg ut i kulde.

Det eneste jeg så langt har funnet ut, er at Li-Polymer batterier har litt dårligere levetid når det gjelder lading enn Li-Ion, og at et Li-Polymer batteri med lik mAh veier ca tre ganger så mye som et Li-Ion.

Nå har jeg hørt at så lenge man varmer opp Li-Ion batteriet når det brukes, så vil det fungere selv om det har vært kaldt.

For at tråden ikke skal spore av, så legg merke til at dette er kun et spørsmål om Li-Ion og Li-Polymer og ingen andre alternativer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle batteri-kjemier fungerer dårligere i kulde. Det er den indre motstanden i batteriet som øker (spenningsfallet ved belastning), og batteriet får lavere kapasitet og ytelse. Lipobatterier er ikke å anbefale for turbruk, fordi de aldri skal tømmes til mindre enn hvilespenning rundt 3,7 volt per celle (20% gjenstående kapasitet). Det må altså medbringes en spenningsmåler/-alarm for å ikke ødelegge batteriet, evt må man vite hvor lenge man kan bruke batteriet før spenningen når 3,7v. I tillegg er det spesiell utfordringer ved lading av lipobatterier, de er brannfarlige og trenger en spesiell lader og en viss overvåkning.

Lipo-batterier har omtrent samme energitetthet som li-ion, og levetiden er vel ikke vesentlig dårligere dersom de behandles riktig. Jeg skal ha med et lipobatteri på fjellet i februar for å teste i lav temperatur http://www.hobbyking...ngle_Cell_.html. Kjører da gps og fm-radio fra denne. Grunnen til at det kan fungere i -20, er at forbruket fra gpsen er svært lavt ift det batteriet er konstruert for å yte i romtemperatur. Både lipo og aa-batteriene jeg har med, kan jeg også ha på kroppen i en mappe under bruk om det blir behov.


Det er kanskje ikke en lipo-løsning du er ute etter, når du snakker om lade-løsning? Det finnes mange løsninger for å lade på tur. De er mye diskutert her på forumet, som du sikkert vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nå tenkt meg en sånn her http://dx.com/p/20000mah-portable-mobile-power-battery-charger-w-adapters-silver-146330

OBS! Ikke kjøp batteripakker fra DX.com. Er bare kinesisk søppel som ikke fungerer. Har allerede sendt inn en for å få det byttet med en annen versjon. Dette fordi batteripakken ikke ville lade ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Så vidt jeg vet er det ingen batterier som lader seg ut i kulde, det er det motsatte som skjer. Et Li-Ion som er fulladet leverer dårlig når det holder -20, men vil våkne til live igjen når det blir oppvarmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nå tenkt meg en sånn her http://dx.com/p/2000...s-silver-146330

OBS! Ikke kjøp batteripakker fra DX.com. Er bare kinesisk søppel som ikke fungerer. Har allerede sendt inn en for å få det byttet med en annen versjon. Dette fordi batteripakken ikke ville lade ordentlig.

Ikke samme erfaring som deg her. Har kjøpt 3 batteripakker (tror de var blå 15000 mah), som jeg har brukt et års tid nå, både på padleturer og i skogen i forskjellige temperaturer. De har ihvertfall fungert ypperlig for meg, og boosta opp både smarttelefon og ipad på tur (ja, jeg må ha med litt gadgets på tur tenk......)

Men det kan nok være forskjell på hong kong jønk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med meg en Powerbank på 7000 mah på en ukestur. I kulda tok ikke telefonen lading, men jeg vet ikke om det skyldtes telefonen eller Powerbank'en. Telefonen har Li-Ion batteri, men jeg er ikke sikker på hva slags batteri Powerbank'en består av. Med begge deler i soveposen om natta var problemet løst, og telefonen ladet.

En av fordelene med Li-Ion skal være at det opprettholder spenningen og effektiviteten i kulde, noe vi har diskutert andre steder her inne, med varierende erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.