Gå til innhold
  • Bli medlem

Hesthøi 2021 moh (07.06.05)


Line

Anbefalte innlegg

Dro på en liten fjelltur i går etter 40 timers arbeidshelg og påfølgende småkaotisk jobbmandag. Det gjorde godt for sjela å komme seg høyt til værs:)

Det ble et veldig lett turmål siden jeg dro alene og er ei kløne på ski, men på ski skulle jeg siden vinteren ikke strakk til i år. Jeg dro derfor til Netosetri og labbet til fots oppover lia i grønt gress med brekende dyr på alle kanter. Skia fikk sitte på sekken til ca. 1200 moh. Det blåste til dels ganske bra, men i lange perioder var det stille, og sola varmet innimellom. Utsikten var fantastisk hele veien, men enkelt topper var borte i skyene, så som Hurrungane.

Jeg har en tendens til å falle litt i koma når jeg går med feller og oppdaget derfor ikke Rudolf og slektningene hans før de var ganske nære, og de lurte nok på hva jeg var for en. Lengre opp fikk jeg øye på andre dyr som jeg ikke kan skjønne annet enn var tre jerver. De hoppet og spratt rundt på snøen og stoppet og kikket på meg flere ganger før de forsvant over i et snøfritt område. Jeg hadde selvsagt ikke med kikkerten som ellers alltid pleier å ligge i sekken, og jeg kom aldri nær nok til å få tatt en ordentlig titt. Men spennende var det å vite at jeg ikke var alene!

Føret var bra hele veien, men det var ikke annet enn en susende humle og noen småpipiper som antydet at det tross alt egentlig er sommer. Det lå nysnø overalt, alt rennende vann var fryst til hard og massiv is, og den siste biten til topps var iskald med vind og snøføyke midt imot. Ikke spesielt varmt på toppen heller, men utsikten var verd å bli en stund for å nyte. Da jeg var halvveis nede igjen, oppdaget jeg også at drikkeslangen var fryst til is oppe i høyden...

Ned igjen gikk det i ekspressfart, og snøen var fast og hard å ta telemarksvinger på. Det var ikke mye antydning til sørpesnø før de siste hundre meterne ned til bekken Stula hvor jeg gikk i land på rundt 1100 moh. Med glødende ansikt var det bare å tusle ned igjen til det grønne.

post-29-133474392194_thumb.jpg

post-29-13347439221_thumb.jpg

post-29-133474392222_thumb.jpg

post-29-133474392233_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skikkelig med snø fortsatt gitt! Borger bra for et par sene skiturer til innpå Sognefjellet i sommer dette. :D Hvis det var jerver du så, så må jeg si du har vært heldig. Ikke dagligdags kost det akkurat, årvåkne og sky som de er. Men usannsynlig er det jo ikke, krysset sjøl jervespor inni der på tur fra Netoseter over Hesthøi, Molulhøi og Storivelen i mars i fjor, både på Sandgrovhøi og i sørvestsida på Lendfjellet, og også nede mot Stordalen på returen. Artig med en oppdatert turrapport fra kjente trakter - og du ser til og med egga fra Hestbrepigg M-1 til Store! Det er mer enn jeg har gjort på de siste forsøkene oppi der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.