Gå til innhold
  • Bli medlem

Kommunetoppene i Ringebu,Alvdal,Stor-Elvdal og Sør-Fron med estetiske terningkast.


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Etter to dager med ekstremsport i Lillehammer (les 40 mil øvelsekjøring med studentpoden) var det godt å komme opp på Ringebufjellet. Nå ble det tid til litt kommunetoppjakt og den første var 1424-Muen i Ringebu.
img2238id.jpg

Muen ligger tett på riksvegen mellom Ringebu og Atnasjøen. Kun en halvtime tar turen opp fra vegen så her kan man jo vente seg hva som helst. Og det ble det. Topp-punktet var markert med utallige varder i forskjellige variasjoner, noen halvt nedrast, samt diverse byggverk. Det hele gav inntrykk av en ruinby. Berlin 45. Terningkast 1. Synd det ikke er null på terningen.
Muen-1425. Kommunetopp i Ringebu. Terningkast 1:
img2240i.jpg

Et av neste dags mål, 1827-Store Sølnkletten, sett fra Muen.
img2244dd.jpg

Kjørte fra Muen og inn i Hedemarken til Atnasjøen. Fant parkeringsplassen til Breisjøsetra og tusla et par hundre meter inn i furuskogen og la meg under åpen himmel. (Utenatt 32). Brukbart vær neste morgen men en kraftig vind suste i skogen. To timer tok spaserturen inn til Breisjøsetra og jeg tok fatt på toppen fra vest umiddelbart. En brei sti førte opp, tråkket av tusenvis før meg. Siste halvtime i grov steinrøys. Topp-punktet, ja litt bedre enn Muen, men også her preget av rot.
Store Sølnkletten sett fra vegen inn mot Breisjøsetra:
img2251x.jpg

Her var også vardebygginga sklidd ut. Hovedvarden hadde mistet toppen. Frostsprengning ? Orkan ? Lynnedslag ? Jeg holder på det siste. I tillegg hadde Alvdal turlag satt opp noe spinkelt jernskrammel med bok og postkasse. Denne innretningen var selfølgelig bøyd ned i vinden. Låsen på postkassa var dårlig og boka bare en frossen papirklump. Nei dette blir bare terningkast 2. Synd siden toppen i grunnen er majestetisk. Er det Sølen mon tro som kneiser mellom kassa og varden ?
Store Sølnkletten-1827. Kommunetopp i Alvdal. Terningkast 2:
img2252pd.jpg

Nede på Breisjøsetra stakk jeg innom for en kopp kaffe og noe å bite i. Joda, det hyggelige vertskapet hadde merket seg at det kom flere toppsamlere nå. Men mange hadde ikke tid til å stikke innom, for bare rastløst forbi. Nå for tiden har nok ikke folk tid til å ligge en eller to uker fast her oppe i fjellet, mente dem. Nei de måtte videre. Jeg kjente meg igjen i den uttalelsen...

Nei nå står søndagsturen på programmet så jeg får ta de to siste toppene i kveld. Følg med, følg med....

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Dag.

Jeg skal følge med, jeg :)

Du har jo klart å besøke de to mest "raserte" og mest besøkte toppene i området.

Når det gjelder tilstanden på toppen av Muen så har jeg stort sett opplevd at barn finner toppen spennende med alle vardene og murene som er laget oppigjennom. Selv er jeg enig med deg, varde/murbygging "gone mad".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen gikk videre tilbake langs vegen mot parkeringsplassen en 3-4 kilometer før jeg tok av på stien mot Straumbu. Stien går gjennom Gravskardet og her i skaret kjentes motvinden godt. Nesten samme trakteffekt som motvinden gjennom Ekorrdøra i Sylane.. Her i Gravskardet er det store fangstanlegg etter reinsjakta i gamle tider, men med slik vind fristet det ikke med så lange studie av dem. Kommen over skardet ble det god medvind opp steinrøysa på baksida.

Gravskardhøgda i midten med Gravskardet til høyre.

img2261n.jpg

Toppen fremstod som ganske ryddig. Et lite treskilt med navn på toppen var alt. Toppen av varden var falt ned. Lynnedslag her også ?

Jeg gir toppen en firer. Forbedringspotensialet er der, bare storelvdølene tar en dugnadstur og reparerer varden

Gravskardhøgda - 1767. Kommunetopp i Stor-Elvdal. Terningkast 4

img2262b.jpg

Tok turen ned på den slakere nordvestsiden som også lå i le for vinden. På veg ned mot vegens høyeste punkt dukket denne gjengen opp. Reinen i Alvdal Vestfjell består av ca 1000 dyr. Infanteriopplæringa demses må ha vært mye dårligere enn min i artelleriets OP tropp. Grunnregel nummer 1: Unngå horisonten.

img2276yl.jpg

Dyra sveipte rundt meg i en 360 graders sirkel før de fornøyd kunne fortsette å beite sitt.

Dette bildet er ikke tatt i Kristiansand Dyrepark !!!

img2281q.jpg

Ferden gikk videre ned til vegen og ut til parkeringsplassen ved Atnasjøen. I grunnen glad for at jeg ikke tok med sykkelen. På dette underlaget kunna man jo få ristet løst litt av hvert. Vurderte nede ved bilen på om jeg skulle gå inn til Bjørnhollia i Rondane, men fant ut at 11 timer på tur var nok. Slo opp teltet i skauen overfor plassen og sovnet som en stein.

Kjørte neste morgen til østenden av Atnasjøen der det stod et Rondanesenter i grå betong. Parkerte og forlot bunkeren og gikk i meget variert kvartærgeologisk natur inn til Bjørnhollia. Turen opp til Blåkollenderifra er svært lettgått, med bare et par tre hundre meter steinrøys den siste stigningen.

img2295al.jpg

Høyeste topp i Sør-Fron, Blåkollen gav omtrent samme inntrykk som Gravskardhøgda. Også her en ganske rund varde der toppen manglet, eller rettere sagt lå spredt rundt. Et proffesjonelt skippertak og toppen hadde scoret en femmer.

Blåkollen - 1580. Kommunetopp i Sør-Fron. Terningkast 4

img2296aca.jpg

Turen til Blåkollen ble på 7 timer. Værgudene forbarmet seg over meg. Vindstille og sol gjennom et tynt skydekke. Det var som om gudene var klar over at dette nok var min siste tur i Rondane. Har hatt mange flotte opplevelser her inne og kommet opp på det som er av 2-k'er og kommunetopper. Livet er kort og mange fjellstrøk skal besøkes før beina sier stopp. Takk for meg, Rondane.... :cool:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for rapporten og bildene Dag.

Områdene du har skrevet om her er meget godt kjent for meg da jeg har hytte ved Atnsjøen, så for min del blir det nok noen turer til i Rondane.

Personlig kan jeg spare meg for alle disse vardene, men hver sin lyst.

(Godt å se at du kan fotografere dyr i den frie natur også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du hytte i et meget fint område, Martin.

Jo, å bygge varder er sikkert bra for barn, men de burde vel også lære å rydde etter seg... :shock:

Fint å se dyr i den frie natur. Så også 3-4 rypekull, men de var små. Max 4 fugl. Ser ut til å være et dårlig år også der.

Du får pushe litt på dølene og få dem til å reparere på toppvardene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok Sølen du ser mellom kassa og varden ja. Og jeg tror det er Elgpiggen du kan se helt i venstre billedkant. Mulig de to høydedragene du kan se litt til høyre for den igjen er Sålekinna. Tronfjellet i Alvdal ligger sikkert noe nærmere, ikke så langt utenfor venstre billedkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.../Fint å se dyr i den frie natur. Så også 3-4 rypekull, men de var små. Max 4 fugl. Ser ut til å være et dårlig år også der.

/...

Ser ut til å være et dårlig år mange steder: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.8315187

Selv så jeg også særs lite rype de turerene jeg har hatt i Rondane og områdene rundt i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok Sølen du ser mellom kassa og varden ja. Og jeg tror det er Elgpiggen du kan se helt i venstre billedkant. Mulig de to høydedragene du kan se litt til høyre for den igjen er Sålekinna. Tronfjellet i Alvdal ligger sikkert noe nærmere, ikke så langt utenfor venstre billedkant.

Takk for info Trango. Sølen, Elgspiggen og Sålekinna er kandidater for neste Hedemarkstur... :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.