Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund og fiskebein


Lofoten

Anbefalte innlegg

Lar du hunden spise rå fisk på tur? Min hiver gjerne innpå 2-300g ørreter/røyer om han får muligheten. Noen ganger er det bare hodet som spises.

Ser det er en del delte meninger om beina er uegnet for hunden eller ikke. Jeg tenker at beina er såpass små på den størrelsen som er nevnt at det ikke utgjør noen risiko.

Hva mener du?

post-4097-0-35395200-1346102216_thumb.jp

post-4097-0-66925300-1346102264_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

rå fisk er overhodet ikke noe problem. Hunder har en mye surere magesyre en oss mennesker, for å fordøye bein og rått kjøtt.

Har du en hund som bare spiser tørrfor blir magesyren feilbalansert, noe som kan føre til vond mage ved foring på rått kjøtt (derfor mange tror at bikja ikke tåler rått kjøtt, når realiteten er at en hundemage egentlig ikke "tåler" tørrfor,og dermed får en mer basisk magesyre som igjen skaper problemer ved å ikke klare å fordøye rått kjøtt.)

det er faktisk mye rått kjøtt,innmat og bein man kan gi til bikjene, men styr unna vektbærene bein og hule bein, som eks.lårbein.

Dette klarer ikke hundetenner å knuse, det er altfor hardt, å kan gi skade på tenner og tarm.

Her slenger vi hele rå kyllinger til bikjene, de spiser det de skal ( noe som kan være foreksempel 1/3 kylling) med innmat,hud,bein å det som måtte være. beina tygger de lett som en plett.

Fisk gis rått og helt. Opp til 500g pr bikje.

Lam gis i store lårstykker hvor bikjene storkoser seg. (fås av lokalslakter)

rått kjøtt av Hest gis av forskjellige deler med unntak av vektbærende bein og hule bein. (fås av slakter)

rå koteletter gis en sjelden gang ( svin er hard kost for en hundemage, det inneholder mye fett og kan være tungt fordøyelig.)

Diverse avkapp og innmat fås også av slakteren og supleres til annet kjøtt.

Ved fullforing på kjøtt skal man huske på at hunden skal ha 80% kjøtt, helst av 4 forskjellige slag (foreksempel fugl,fisk,hest og storfe) 10% bein og 10 % innmat.

Lever er den innmaten man skal være forsiktig med. den inneholder mye vit.A og er tungt fordøyelig.

Alikevel inneholder lever mye jern og andre nyttige stoffer, noe som gjør at lever anbefales å utgjøre 2-5% av innmatkvoten daglig ( noe som ikke tilsvarer noenting omtrent på en 20 kilos bikje)

Det er ikke dermed sagt at man ikke kan holde seg til en type kjøtt,innmat og bein en stund for så å gi en annen type.

Er man på fisketur på hardangervidda i 14 dager så kan bikja uten tvil stooorkose seg å leve kanongodt på å spise mer eller mindre bare hel fisk ( her får den jo inmat,kjøtt og bein i de dosene den trenger)

I jakta kan den helt fint ha det suverent med å spise stor/små vilt i noen uker eller mnd.

Det er somsagt sjelden bikjene her i huset får en skål med knotter. hehe..

Vom og Hundemat brukes flittig også, i tilleg til at de på tur får frysetørket vom.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"kremt...."

der svarte jeg på langt mer en hva som egentlig var spørsmålet...

Håper ingen halshugger meg :)

Utfyllende og bra svar! :-) når det kommer til at hunden spiser fisken hel så antar jeg at magesyra tar knekken på eventuell makk i fisken?

Hva om dere steker fisken på panna, lar dere hunden spise restene inkludert bein?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri bein til hunden om det er stekt/kokt eller varmebehandlet.

Grunnen til det er at beinene blir porøse og sprø, det kan gjøre store skader innvendig på bikja.

Magesyren tar knekken på "alt" som vi mennesker ville blitt syke av.

Vær alikevel oppmerksom på at hunder som kun har blit fora på tørrfor (knotter) vil ha en rellativt lav tolleranse for rått kjøtt,med tanke på at magesyren er blitt mer basisk.

Gi 50/50 med kjøtt og tørrfor ettpar uker,så gir du enda litt med kjøtt og mindre tørrfor, og deretter bare kjøtt. Det er ikke farlig og bytte direkte over heller,men du må være forberedt på noen mulige runder med diare/oppkast. La også bikja starte "kjøttkarieren" med lett fordøyelig kjøtt, slik som fisk,kylling/kalkun/fugl generelt og/eller vilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri bein til hunden om det er stekt/kokt eller varmebehandlet.

Grunnen til det er at beinene blir porøse og sprø, det kan gjøre store skader innvendig på bikja.

Magesyren tar knekken på "alt" som vi mennesker ville blitt syke av.

Vær alikevel oppmerksom på at hunder som kun har blit fora på tørrfor (knotter) vil ha en rellativt lav tolleranse for rått kjøtt,med tanke på at magesyren er blitt mer basisk.

Gi 50/50 med kjøtt og tørrfor ettpar uker,så gir du enda litt med kjøtt og mindre tørrfor, og deretter bare kjøtt. Det er ikke farlig og bytte direkte over heller,men du må være forberedt på noen mulige runder med diare/oppkast. La også bikja starte "kjøttkarieren" med lett fordøyelig kjøtt, slik som fisk,kylling/kalkun/fugl generelt og/eller vilt.

For øyeblikket vil jeg ikke gå over til kjøtt som basisfor for hunden av praktiske årsaker, men når jeg er på tur er det jo greit å gi han rå fisk siden han liker det selv.

Så da er alt av varmebehandlet bein fyfy for hunden, også beinrester av små fisk type 2-300 gram som har vært en runde i stekepanna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 år senere...
  • 9 måneder senere...
Skrevet (endret)

Bumper gammel tråd, men jeg skulle i garasjen å finne fram utstyr siden jeg å doggen skulle på tur. Han lar meg alltid spise i fred å kan sette ifra meg fat med matrester uten problem men i det jeg kommer inn fra garasjen ser jeg at hunden ikke står i vinduet som den pleier (blir litt stressa når jeg går ut) den kommer luskende fra rommet jeg hadde satt i fra meg kyllingvinger på. Litt usikker på om han har tatt noen, isåfall ikke mange. Er det helt krise? De var ferdigstekt.

Lukta ikke kylling av kjeften og fant heller ikke noe kylling i munnen eller rundt :P

Endret av fjellræv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, fjellræv said:

Bumper gammel tråd, men jeg skulle i garasjen å finne fram utstyr siden jeg å doggen skulle på tur. Han lar meg alltid spise i fred å kan sette ifra meg fat med matrester uten problem men i det jeg kommer inn fra garasjen ser jeg at hunden ikke står i vinduet som den pleier (blir litt stressa når jeg går ut) den kommer luskende fra rommet jeg hadde satt i fra meg kyllingvinger på. Litt usikker på om han har tatt noen, isåfall ikke mange. Er det helt krise? De var ferdigstekt.

Lukta ikke kylling av kjeften og fant heller ikke noe kylling i munnen eller rundt :P

Du må bare se etter tegn på at hunden er ukomfortabel. Det vil vanligvis gå helt fint men bein kan være skarpe og gjøre innvendig skade. Spesielt når beina er varmebehandlet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (21 minutter siden):

Du må bare se etter tegn på at hunden er ukomfortabel. Det vil vanligvis gå helt fint men bein kan være skarpe og gjøre innvendig skade. Spesielt når beina er varmebehandlet.

Ok, drøyer med å stikk ut til imorgen så jeg er sikker på at det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Vulpes said:

Hvorfor er det slik at hel rå fisk (med bein) går greit, men hvis den den er stekt så er det potensielt farlig?

Bein er myke når de ikke er varmebehandlet men kan være knivskarpe når de har blitt varmebehandlet. 

 

Samtidig vil rå fisk ha sine egne farer som parasitter og infeksjoner.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.