Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor store bølger tåler en kano..?


Anbefalte innlegg

Spørsmålet er av stor betydning hvis man skal benytte kano for transport over litt store vann i høyfjellet. Det kan blåse opp på et øyeblikk, og en velt i kaldt vann langt fra land kan bli fatal...

Jeg har bare testet litegrann på grunt vann, alene i en glassfiberkano i liten kuling. Hovedproblemet der var at jeg ikke fikk kontroll over kanoen i vindkastene; vinden endevendte båten på sekunder. Antar det problemet løser seg hvis man er to, slik at man får vekt og styring i fronten. Men så var det bølgene... Om man kjører rett mot dem blir vel skrogets høyde på midten avgjørende..? Hva er verst, bølger front, side eller på skrå..? Sikkert noen som har erfaringer med dette. Ville du ha lagt ut på kanotur hvis det var i ferd med å blåse opp, eller skal den kun brukes på speilblankt vann..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv bikket rundt med kano for mange år siden og den gikk rett til bunns. Heldigvis var det grunt der jeg var slik at jeg kunne hale den opp igjen på land, men det var tungt alene. Kanoer er vaklevårne greier og egner seg etter mitt syn ikke så godt til skikkelig sjø. Men du kan jo følge land hele veien da, da blir jo resultatet ikke så katastrofalt om du skulle bikke. Lurt å ha noen tørre klær som er pakket vanntett også, men det vet du jo vel.

Nå er det lenge siden jeg var ute med en kano sist, men slik jeg husker det var det best å gå rett opp mot bølgene når de var store. Sidelengs skal det ikke mye til for å velte.

Kano er etter mitt syn egentlig ikke så genialt når man er alene. Den er altfor lang og lar seg lett påvirke av både vind og bølger. Hva med en havkajakk da? Hvis de har stor nok bagasjeplass da? De er ihvertfall kortere og jeg skulle tro at de var lettere å manøvrere i litt sjø? Men kajakk har jeg tilgode å prøve.

Peder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har padlet mye i plastkano i skjærgården for mange år siden, og kan skrive under på at det er jobbete å få rettet opp kanoen dersom vinden river den over på siden, men så lenge man holder rimelig rett mot vinden går det i moderate vindstyrker.

Har padlet mye i vanlige solgangsbølger på 0,5-0,75 meter og det går fint. Bølgene blir ikke så mye større ved litt småfrisk vinn på fjellvatn, og blåser det såpass at det blir meterhøye bølger på fjellvanna, ja da tror jeg det blåser friskt!

Ved å holde rimelig nær land, skulle man anta at det var kurant å legge ut i kano. Det er ikke så veldig mange fjellvann i Norge hvor man til enhver tid er mer enn 1 km fra land, og selv om vinden kan blåse opp nokså brått, er det som regel tegn å lese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Litt sent og off season kanskje, men allikevel - av foranstående virker det som noen mener man skal sitte bak i kanoen (alenepadling) når det blåser forfra eller litt til siden imot (?)- da blir det ganske håpløst etter hva jeg har erfart iallefall - du får bedre/lettere styring/kontroll/framdrift hvis du setter deg foran. Nå er jeg ingen kjempeerfaren kanopadler, men har iallefall brukt kano på diverse innsjøer og rolige elvestrekninger, både alene og i to-spann - så det er mulig jeg er på jordet her - men i så fall er det jo greit å få det avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.