Gå til innhold
  • Bli medlem

I nærheten av lillestrøm?


SuperTed

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg drar gjerne inn i Østmarka fra Myrdammen i Rælingen. Det tar 10 minutter fra Lillestrøm. Med en Ally er det lett å ta seg fra Norbysjøen via Grinderen og inn til Søndre Krokvann. Det går fint å ta seg videre til Lørenskog via div vann. Stille og ofte folketom del av Østmarka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har kano ville jeg heller satset på Høland området, har gått omtrent den ruta Tor Einar nevner. Østmarka er ikke så fin å gå i og vanskelig å finne camp-plass om du ikke vil sove i bakke. Syns skogen i Østmarka er litt for tett, men det er jo en smaksak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Mange av vannene i Østmarka er gode fiskevann og flere steder å campe. Er vel litt avhengig av om du tenker å campe i umiddelbar nærhet til bil, eller om du tenker å gå et stykke fra bil. Tor Einar nevner jo et fint alternativ. Ellers kan den mer sydlige delen av Østmarka anbefales. Kjør inn til Bysetermåsan (Enebakk) og parker der. Ta bena fatt og gå mot vannene nord/nordvest. Ofa´s kultiveringsarbeid gjennom mange år har virket.

Vil du padle og campe på øyer og nes kan Setten/Mjermen i Aurskog-Høland være et alternativ, men her er det mest hvitfisk. Kano/kayak settes på vannet et par meter fra bilen. Du kan padle i flere dager her. Linker til Pinseturen min her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok turen oppover Myrvannet området, fant noen fine vann der en times tid inn i skogen. Men ikke så mye å se på ruten, kjedelig gåtur og noe så inn i svarte så med mygg og knott det var der. Fikk ikke mersmak, ble bare en natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok turen oppover Myrvannet området, fant noen fine vann der en times tid inn i skogen. Men ikke så mye å se på ruten, kjedelig gåtur og noe så inn i svarte så med mygg og knott det var der. Fikk ikke mersmak, ble bare en natt!

Ikke lett å gå til fots dersom du ikke er kjent i området. Kano er å annbefale. Mygg og knott er en forbannelse i områdene rundt Lillestrøm :cry:

Kan være en ide å gå på Rådhuset i Rælingen, der gir de bort det gammle Friluftskartet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det beste alternativet jeg kan gi deg er enten Ramstadsjøen eller Blåtjern i Rælingen. Hit kommer du enten ved å gå fra Marikollen eller ved Best stasjonen på Heknersletta i Rælingen.

Blåtjern ligger videre innafor Åmotdammen. Fin teltplass på odden der, og du kommer deg lett inn ved å gå fra fotballbanen på Løvenstad og innover.

Begge turene går du på ca. 45-min til 1. time med sekk+utstyr.

Ramstadsjøen må du ha fiskekort for Rælingsmarka og Blåtjern gjennom OFA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kjør opp mot Gardermoen/Maura. Tar vel knappe 45 min fra Lillestrøm. Der har man elva Leira, samt flere innsjøer og en haug av skog. Sikkert spennende å padle nedover Leira.

Som Kløfting kan jeg skrive under på at det er mye fisk i Leira (eller Leirelva som vi alltid har kalt den), men det er "ingen" som spiser fisken de får sør for demningen (Kråkfoss i Holter).

Det er klart vann ovenfor demningen opp i Maura åsen med ørret. Under demningen er det brunt "leire" farget vann. Så vidt jeg vet er Leira Norges mest artsrike elv. Det er en fryd å fiske etter store karpefisker med brød og lett/ flue utstyr og det biter på hvert kast (1-4kg).

  • Asp
  • Stam
  • Vederbuk
  • Brasme
  • Ørret
  • Abbor
  • Gjedde
  • Gjørs
  • Ål
  • Lake
  • Snørgjørs
  • Laue

Og sikkert masse annet jeg ikke kommer på eller vet hva heter (se under)

Når det gjelder padling har jeg mine aller beste jaktminner herfra. Sette ut kano i dammen under demningen og bare styre med strømmen nedover. En søndag på høsten er det lite som er mer balsam for sjelen enn denne turen. Ta gjerne med kamera i tilegg/ istedetfor hagla/ salongen/.222'en - det er mye vilt å se på denne turen om du begynner å padla i grålysninga.

  • Elg
  • Rådyr
  • Bever
  • Grevling
  • Rev
  • Mink
  • Canada gås/ Grå gås
  • Forskjellige typer ender
  • Kråkefugler, vadere, skriker, hakkespetter

Det tar ca 6 timer ned til E6 brua ved Frogner eller 2t om du aktivt padler, men da ser du mye mindre vilt.

Det er LEIRE på alle kanter så ta på deg gummistøvler for du må enkelte steder ut av kano og skyve over grunner eller trær som har veltet.

http://elvedelta.dirnat.no/delta-4.htm: (dette er primært for deltaet der Leira renner ut i Nittelva sør/øst for Lillestrøm, men det er veldig likt oppover)

Flora

Det knytter seg botaniske interesser til den særegne vegetasjonen som finnes i våtmarksområdene. Spesielt kroksjøene og lagunene har en meget frodig og tildels sjelden og artsrik flora av vannplanter. Nærmere 20 sjeldne plantearter er registrert, primært tilknyttet lagunene og kroksjøene.

Kantvegetasjon

<a name="topp">Edelløvskogvegetasjonen langs Leira består hovedsakelig av to vegetasjonssamfunn:

- mandelpilsamfunn: - strengt knyttet til flommarker, finnes kun enkelte steder langs Glommavassdraget og i Trøndelag.


  • - gråor/heggeskog: - god viltbiotop (spesielt for spurvefugl)

* For å sikre forekomster av mandelpil og gråor/heggeskog er det opprettet to mindre naturreservater, Jølsen naturreservat i Fet og Holmen naturreservat i Skedsmo

Fugl

Området er som natursystem knyttet til de meget fuglerike områdene i Nordre Øyeren. Svært mange av de fuglearter som er registrert i Nordre Øyeren er også observert på Sørumsneset. Vegetasjonen gir næring og skjul for en rekke fugler, særlig ender og vadefugler. Av spesielle arter som er påvist hekkende på Sørumsneset er sivhøne og trolig dverglo. En annen sjelden art som jevnlig observeres er knekkand.

Fisk

I nedre deler av Leira opp til Kråkfoss finnes det over 20 arter ferskvannfisk. Fisk fra Øyeren vandrer opp til Kråkfoss hvor det er en naturlig stengsel. Det er store bestander av karpefisk som utgjør et felles fiskesamfunn med Nordre Øyeren. De fleste arter vandrer opp i Leira fra Svellet/Øyeren om våren og vandrer ut igjen med høstflommen. Området er et viktig gyteområde for gjørs. Fiske etter gjørs er spesielt attraktiv i nedre deler av Leira. Det er registrert asp i Leira. Asp er oppført som sjelden på nasjonal rødliste for truede arter i Norge. Utbredelsen av asp i Norge er avgrenset til Øyeren og i vassdrag nær Øyeren.

Pattedyr

Området er verdifullt som beiteområde for hjortevilt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romeriksmarka har også en del muligheter, men er ikke så kjent der selv bortsett fra en del nærvann fra barndommen. Fordelen med romeriksmarka er at det ikke er oversvømt av folk der. Innganger fra Gjerdrum/maura og innover, samt innganger fra Nittedal. Fra Nittedal/Hakadal, så har du også mange fine muligheter på andre siden av dalen, altså nordmarka.

For Romeriksmarka, så kan du jo se om du finner noen tips her: http://www.fiskeforumet.net/forum/wbb/index.php?page=Board&boardID=16940356bb5

Fra nittedal generelt, så står det en del tips her: http://www.nittedalsporten.no/friluft.html

Denne er også litt fiffig, viser fiskemuligheter i Romeriksmarka: https://maps.google.no/maps/ms?hl=nn&ie=UTF8&msa=0&msid=113555523948464733009.00047fccad7367e11ee40&z=10

Finner du noen fine vann i romeriksmarka, så må du gjerne PM'e meg, for jeg har lyst til å utforske den litt mer :-)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.