Gå til innhold
  • Bli medlem

Tradisjonell mat på tur


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Nå i disse real-turmat tider - har vi noe å lære av turmat fra gamle dager?

Jeg har lest en del historiske bøker, og er imponert over hvor lenge de klarte seg i villmarka før også, uten alt det fancy utstyret og maten som vi drar med oss.

En gubbe jeg snakket med fortalte at når de sanket sauer brukte mora å koke havregraut med ISTER i - altså rent fett i klumper. Tørkakjøtt var sikkert en slager - men er det annet som man vet om som var mye brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes mange ulike tradisjonelle oppskrifter på brød med lang holdbarhet for å ta med (feks rengakaka i Rana), samt oppskrifter på ulike bålbrød. Samene har sitt brød (gáhku), kaffekjøtt og kaffeost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ei bok som heiter "Norsk mat - Tradisjoner og gamle matretter" Utgjeve av Norges bondekvinnelag og Landbruksforlaget. Der er det eit kapittel om skogsmat. Raskt samandrag er flatbrød, smør, ost, mjøl og gryn til graut og kjøt og flesk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.