Gå til innhold
  • Bli medlem

Nesten som i drømmen...., Romedalstinden, 16.4.05


gi

Anbefalte innlegg

Drømmen om Romedalstinden. :)

Lenge har jeg drømt om en tur til Romedalstinden, en av de mange flotte tindene vest for Hjørundfjorden på Sunnmøre. I følge drømmen starter turen en kjølig vårmorgen, fra Melbøsetra i Barstadvika. Det er nysnø i høgda og fint vær.

Alt lå til rette da jeg møtte Svein ved ferjekaia i Solavågen lørdag morgen.
Tinden var drivende kvit da vi kjørte innover mot Melbøsetra, ja, det er ikke råd å få det kvitere. Men, hva var dette ? På flere kilometers avstand var spor etter ras synlige i den skyggefulle nordsida. Vi blei usikre :???: .

Krystallklar luft. :cool:

Det var en fin dag, og mange fine topper i området, så vi la nå i vei innover. Etter en spasertur på sti/skareføre, tok vi til høyre under Molladalsporten. Først på skare, og så opp ei bratt snørenne, og vips var vi forbi Storfossen. Terrenget flata ut. Lettgått, med noen millimeter nysnø på skaren. Lufta var krystallklar denne formiddagen, ja faktisk enda klarere enn i drømmen.

Naturkrefter. ;-)

På høyde med Brillevatnet så vi virkelig hvordan naturkreftene hadde vært i sving tidligere i uka. Etter nedbør og kraftig sørvest hadde hele lesida nord for tinden løsna, og ”feid” ned hele botnen, nesten til Brillevatnet. Drømme(n)-føret var kanskje borte ?

Rydda veg. :cool:

Vi kryssa oppover botnen, på østsida av raset, og snøen blei stadig tørrere og lausere. I bratta opp til skaret var det annerledes. Det som kunne vært ei innbydene og farlig :???:: side med dyp puddersnø, var rydda til en atskillig sikrere stegjernsautostrada. Toppen var igjen innen rekkevidde. Vel oppe av bratta kunne vi iaktta en bruddkant på nærmere en meter.
Fra skaret runda vi ut i sørsida, og avanserte raskt opp til toppeggen. En til tider utoverhengende skavel mante til forsiktighet på toppeggen.

Farlige fristelser :!:

Bortover mot Storekopptindane lå fortsatt puddersidene ”udetonert”. Etter noen dager med kalde netter var vel stabiliteten økt betraktelig, men etter å ha gått på underlaget av det store raset, motsto vi fristelsen, og traska ned samme veg. Vi fikk allikevel smakt litt på pudderet nedunder bratta , og føret var slett ikke verst resten av returen heller.

En vakker dag i Sunnmørsalpane, bildene på
http://www.tinderangling.net/info/Bilder/Sunnmorsalpebilder.htm
taler for seg selv :D

Geir

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør det mye enklere å dra på tur i nordvest ja... Geir syns sikkert det er greit å bo i Molde også ;-)

Omtrent samme avstand til Jotunheimen som fra Oslo også :!:

Jeg synes det er bedre å bo i Molde enn i Ålesund. Mer stabile vintre (skiføre på andre sida av dørstokken), og varmere om sommeren ;-)

I tillegg er hele Møre og Romsdal innen dagsturrekkevidde (uten start 02.30). Jeg når Trollheimen/Nordmøre like lett som Sunnmøre, i tillegg til å bo midt i Romsdals fantastiske turmuligheter. Sunnmørsalpane tar nok allikevel "kaka". Heldigvis har jeg mange turer til gode der :D

Det blir langt for oss å dra til Jotunheimen. I tillegg er det som å hoppe over bekken etter vann, for så å finne ut at grasset var grønnere der vi kom fra :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dere er heldige som har slikt utafor dørstokken. Verre med oss innpå flatbygdene, vi må kjøre minst 250 km, hver veg, for å oppnå noe liknende... Så jeg skjønner Sveins turagenda, for den er iflg. turrapportene på Tinderangling.net temmelig tett ja! Flott at dere deler med oss andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det flotte med skiturer er liten belastning på knærne :arrow: Da er det verre med sommerturene, spesielt på ettersommeren/høsten når det er få snøfelter å skli nedover på. Turfrekvensen påvirkes da av kne-formen.. :wink:

Det har forresten klaffet utrolig bra med helgaværet siste 2mnd. Det er også bra for turfrekvensen :arrow: Kommende helg ser også foreløpig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er fint å bo i molde. men det finnes andre gode steder også. jeg kommer fra et sted i tirol og har dette tilbud for dagsturer:

münchen 1,5 timer

verona/gardasjøen 2,5 timer

venezia 4t

matterhorn 5t

mont blanc 5t

monte roas 6t

pluss 500 3000m og ca 1500 2000m topper innen 45 minuters kjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.