Gå til innhold
  • Bli medlem

Over 3000 meter...(Usa)


Tom

Anbefalte innlegg

Annonse

Var i USA for 3 år sidan, og køyrde bil frå Minneapolis via Nord Dakota(besøkte familie) til Denver, Colorado. Før avreise såg eg på kartet at USA sin høgstliggande

vei låg like utanfor Denver, så dit berre måtte eg opp. Toppen ligg langt sør i

Rocky Mountains, Mount Evans 4348 moh.

Skulle sjølvsagt heller brukt beina i det flotte fjellområdet, og dei mange nasjonalparkane, men det vart det ikkje tid til på den turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Yosemite i fjor sommer, og har noen tips, om du trenger det.

Kjørte da fra Minneapolis via Nord- og Sør-Dakota, Wyoming, Utah og Nevada. Fikk med meg 3 høypunkter (høyeste i staten), det var White Butte (1067?) i Nord-Dakota, Harney Peak (2207) i Sør-Dakota og Boundary Peak (4005) i Nevada. Boundary Peak ligger forøvrig rett øst for Yosemite på grensen mellom Nevada og California (derav navnet).

Høyeste passet vi kjørte over var i Utah (Uinta Mts., tror jeg det heter), her var det i overkant av 3000 moh.

www.summitpost.org har du selvfølgelig fått med deg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjon. Den siden var fin. Begynner å glede meg alvorlig nå. Det blir nok ikke noen vandring i fjellene, da turen er lagt opp som en biltur med stopp i San Francisco, LA, San Diego, Grand Canyon og Las Vegas, men det blir sikkert fint å kjøre igjennom disse områdene. Ser også frem til å kjøre gjennom Death Valley som i juni har en gjennomsnittilig makstemperatur på 43 grader, et av verdens varmeste steder. Som en kuriositet kan nevnes at sist jeg var i området, i 1994, hadde Death Valley 31 dager i strekk med 49 grader eller mer (!!). Ja, det var 49 jeg mente...

Mens nordmenn flest hater USA ser jeg bare grunner til å elske USA, som for øvrig helt uten konkurranse er verdens mest spennende ferieland.

Fjellturer skal jeg ta når jeg kommer hjem, i klodens fineste fjellområde Jotunheimen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært i syd-California, men nord (San Francisco og nordover) er utrolig flott.

Yosemite: www.nps.gov/yose. Se også webkamera på www.yosemite.org/vryos/index.htm.

Dersom du reiser i høysesongen og har tenkt deg ut på Alcatraz kan det være smart å bestille båtturen på forhånd. Se http://www.blueandgoldfleet.com/ for info. Alcatraz-info finner du også på www.nps.gov/alca

Rimelig overnatting i SF finner du langs Lombard Street (jeg tror den veien også har nummer 101). Her ligger det en del moteller. Avkjøring fra Highway 1 nord-sør rett syd for Golden Gate. Golden Gate er forøvrig en del av Golden Gate National Recriational Area, se http://www.nps.gov/goga/.

For info om de forskjellige nasjonalparkene, se www.nps.gov. Her finner du bl.a. oversiktskart og annen bra info for å planlegge turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Mens nordmenn flest hater USA ser jeg bare grunner til å elske USA, som for øvrig helt uten konkurranse er verdens mest spennende ferieland.

Jeg har besøkt alle statene i USA, føler jeg har vært "overalt", og besøkt en mengde fjelltopper i California og Colorado, men uten å påstå at jeg *hater* USA, har jeg definitivt mistet lysten på å reise tilbake pga hvordan landet fremstår nå for tiden. Men jeg er helt enig med at som ferieland er det numero uno.

Av alle opplevelser fra bilen er turene gjennom Utah uforglemmelige. *Spesielt* US128 fra Interstate 70 (øst i Utah), langs Colorado River, forbi Cisco og Fisher Towers til Moab. Med påfølgende besøk i Arches National Park, Canyonlands og Monument Valley. Har kjørt den ruten flere ganger. Like fascinerende hver gang.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Før avreise såg eg på kartet at USA sin høgstliggande

vei låg like utanfor Denver, så dit berre måtte eg opp. Toppen ligg langt sør i

Rocky Mountains, Mount Evans 4348 moh.

Jeg mener å huske at en også kan kjøre opp på grus til Pikes Peak (4301m) i nærheten av Colorado Springs. Det er disse to 4000m fjellene en kan kjøre opp til på vei (Mt. Evans har asfalt) Ellers er det flere andre 4000m topper som det er populært å kjøre 4WD opp til.

De som har et drag mot 4WD burde prøve "Lake Como road" i Colorado, Amerikas mest krevende 4WD vei. Garantert en opplevelse ;)

http://www.4x4now.com/trcobp.htm

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Jeg har besøkt alle statene i USA, føler jeg har vært "overalt", og besøkt en mengde fjelltopper i California og Colorado, men uten å påstå at jeg *hater* USA, har jeg definitivt mistet lysten på å reise tilbake pga hvordan landet fremstår nå for tiden.

Ja, jeg savner også Saddam og Taliban. USA er dritt ass... :roll:

Du kan nok trygt dra tilbake. Amerikanere er generelt mer høflige og vennlige mennesker enn europeere - det er det ingen tvil om etter å selv ha erfart dem noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.