Gå til innhold
  • Bli medlem

Støynivå på 5 brennere


Tor Magne

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest og undret rundt lydnivå for forskjellige brennere, ville jeg for moro skyld måle lydnivået på 5 forskjellige brennere. Lydmålingene er gjort med profesjonelt utstyr i en kjeller på landet uten bakgrunnstøy. Alle brenenrene utenom Crox'en ble kjørt på bensin. Crox'en på gass

And here is the result :wink:

Optimus 111 63,1 DbA

Primus Omnifuel 84,6 Dba

MSR Simmerlite 62,7 DbA

MSR Whisperlite 62,5 DbA

Crox 63,5 DbA

Som en liten informasjon er det verd å merke seg at 3 DbA er en dobling av lydnivået.

EDIT: Målingene er gjort på ca 1 m avstand til brenneren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig bra Tor Magne har lenge tentk på det her kvifor ingen faktisk har målt hvor mye støy det gir,det er jo alltid et tema.

har selv Primus Omnifuel og MSR Simmerlite,kjøpte simmerlite pga får mye støy.

Vil faktisk tro att grunnen til att det er så ofte tema er ominifulen,veldig mange har dem og vil ha ny og da kommer det opp som et stort tema,den er jo egen klasse når det gjelder støy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Omnifuelen ligger ubehagelig nærme den grensa som Arbeidstilsynet har satt som støygrense i dB for gruppe III. Er usikker på hva klassifikasjonen betyr, og om det er sammenlignbart med de få timene med primuskos i teltet på kvelden.

Ein må i denne samanhengen vera klar over at støyen avtar raskt med avstand til støykilde, i alle fall i eit telt som ikkje har støyreflekterande vegger. Justerer du ned effekten litt, så hjelper det også.

Det står ingen ting om kva avstand støymålingane vart utført på. Som samanlikningsgrunnlag mellom dei ulike brennarane er det heilt greit, så lenge alle målingane vart utført likt, og det reknar eg med at dei vart. Men derifrå til å seie at det er 84,6 dB A (ikkje Dba som trådstartar skriv) i teltet ditt, vert ikkje riktig.

Teltdukblafring kan også ha eit høgt støynivå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si noe om hvordan du målte. Jeg har en gammel analog håndholdt db måler.(virker til å ha vært en dyr sak som kan måle på forskjellige frekvenser) Kan ikke noe om dette men kan jo forsøke på noen av primusene mine også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva modellen heter, men det er en såkalt stillebrenner. Brennehode er en kopp med mange hull :)

Hvis du ser på undersiden av brennern,

Har den 4 stigerør er det 111T

Er den i et stykke, gjerne med venstreratt er det 111C

Du skulle prøvd min Coleman 1947, Den låter som afterburner på F-16 :-)

Direkte uegnet til det meste, men sinnsykt stilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein må i denne samanhengen vera klar over at støyen avtar raskt med avstand til støykilde, i alle fall i eit telt som ikkje har støyreflekterande vegger. Justerer du ned effekten litt, så hjelper det også.

Det står ingen ting om kva avstand støymålingane vart utført på. Som samanlikningsgrunnlag mellom dei ulike brennarane er det heilt greit, så lenge alle målingane vart utført likt, og det reknar eg med at dei vart. Men derifrå til å seie at det er 84,6 dB A (ikkje Dba som trådstartar skriv) i teltet ditt, vert ikkje riktig.

Teltdukblafring kan også ha eit høgt støynivå :-)

Lydnivået for en frittfeltkilde avtar i teorien med 6 dB ved en dobling av avstanden. I ulike omgivelser vil lyden påvirkes av ulike faktorer, bl.a lydens karrakter (frekvensinnhold og styrke), reflekterende og absorberende flater m.fl. Når man uavhengig av disse faktorene skal sammenligne kilder er det greit å bruke lydeffektnivået. Ut fra det kan man beregne lydnivået i sitt miljø.

Når det gjelder teltdukblafring tror jeg neppe lydnivået fra denne er så stor at den i sammenligning lyden fra brenneren vil være av betydning for en ev lydmåing inne i teltet. Har du to lydkilder og den ene er >10 dB over den andre er den laveste kilden av svært liten betydning for det totale lydnivået. Dette er jo pga dB-skalaen er logaritmisk. Som nevnt dobles lydtrykket når to like kilder legges sammen - dobling av trykket ( i microPascal) men en økning på 3 dB.

Arbeidstilsynets tiltaksverdi gruppe III på 80 dBA gjelder for "industrien", i tillegg har de en grenseverdi (85 dBA) som man ikke skal overskride ila arbeidsdagen (8 timer) gjennom arbeidsuken over et arbeidsliv. Grenseverdien er satt ut fra at det her er trekt en linje mellom hvor stor risiko for utvikling av hørselstap man skal akseptere. Man kan skade høreselen ved laver nivåer ved eksponering over tid. Her har også lydens karakter etc betydning. Verdiene gjelder ekvivalentnivåer over de 8 timene. Jeg tror nok man godt tåler brennersusen den tiden man fyrer i teltet, men man er vel på tur for å oppleve stillheten eller naturens lyder? Derfor tror jeg Laeq man eksponeres for ikke er hørselsskadelig :) Kanskje trådstarter skal gjøre støydosemålinger ved bruk av ulike brennere under fyring i telt? Hadde vært artig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder teltdukblafring tror jeg neppe lydnivået fra denne er så stor at den i sammenligning lyden fra brenneren vil være av betydning for en ev lydmåing inne i teltet.

Du har aldri opplevd sterk kuling i eit tunelltelt, forstår eg. Det er i alle fall massevis nok til å overdøyve Novaen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest og undret rundt lydnivå for forskjellige brennere, ville jeg for moro skyld måle lydnivået på 5 forskjellige brennere. Lydmålingene er gjort med profesjonelt utstyr i en kjeller på landet uten bakgrunnstøy. Alle brenenrene utenom Crox'en ble kjørt på bensin. Crox'en på gass

And here is the result :lol:

Optimus 111 63,1 DbA

Primus Omnifuel 84,6 Dba

MSR Simmerlite 62,7 DbA

MSR Whisperlite 62,5 DbA

Crox 63,5 DbA

Som en liten informasjon er det verd å merke seg at 3 DbA er en dobling av lydnivået

Jeg har tre av brennerne over; Omnifuel, Whisperlite og Crux. Foretrekker helt klart den elste av de som er Whisperlite (kjøpt 1997) mtp akkurat det som denne orienterende støymålingen Tor Magne har gjort, nemlig støynivå. At det var 20 dBA forskjell i lydnivå hadde jeg ikke trodd, rent subjektivt, men Omnifuelen er øredøvende i forhold til de to andre. Bruker stort sett gass på Omnifuel og bensin på Whisperlite. Kunne vært greit å visst forskjellen på lydnivå/lydeffekt fra kilden ved bruk av ulikt drivstoff.

Det får bli utfordring til Tor Magne som allerede har etablert testlab. Hadde vært artig å visst frekvensfordelingen på lyden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein må i denne samanhengen vera klar over at støyen avtar raskt med avstand til støykilde, i alle fall i eit telt som ikkje har støyreflekterande vegger. Justerer du ned effekten litt, så hjelper det også.

Det står ingen ting om kva avstand støymålingane vart utført på. Som samanlikningsgrunnlag mellom dei ulike brennarane er det heilt greit, så lenge alle målingane vart utført likt, og det reknar eg med at dei vart. Men derifrå til å seie at det er 84,6 dB A (ikkje Dba som trådstartar skriv) i teltet ditt, vert ikkje riktig.

Teltdukblafring kan også ha eit høgt støynivå :lol:

Avstanden støyen er målt er ca 1 meter. Noe som jeg vil si er helt reelt for opplevelse av støy i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.