Gå til innhold
  • Bli medlem

Bensinbrenner og lyd


Tor Magne

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en ny bensinbrenner, men vil ha en som går stille. Jeg har 'stillebrenneren' som går på parafin ( den som ligger i metallboks). Jeg regner med noen som har grunnlag for å samenligne denne lydmessig med gravity 2 MF fra primus: http://www.oslosportslager.no/produkt/primus-gravity-ii-mf-multifuelbrenner-22892.aspx . og MSR sin wisperlite http://www.oslosportslager.no/produkt/msr-whisperlite-international-multifuelbrenner-6525.aspx

Håper noen kan si noen ord om disse to brennerene i forhold til parafinprimusen rent lydmessig.

Jeg vet hvordan jetmaskinen til primus høres ut :)

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg skal kjøpe meg en ny bensinbrenner, men vil ha en som går stille. Jeg har 'stillebrenneren' som går på parafin ( den som ligger i metallboks). Jeg regner med noen som har grunnlag for å samenligne denne lydmessig med gravity 2 MF fra primus: http://www.oslosportslager.no/produkt/primus-gravity-ii-mf-multifuelbrenner-22892.aspx . og MSR sin wisperlite http://www.oslosportslager.no/produkt/msr-whisperlite-international-multifuelbrenner-6525.aspx

Håper noen kan si noen ord om disse to brennerene i forhold til parafinprimusen rent lydmessig.

Jeg vet hvordan jetmaskinen til primus høres ut :)

På forhånd takk

Hvis det er 111T eller 111C du har, fungerer den udmerket på bensin også.

Bare å fyre ivei.

PS, sjekk at tanklokk er tett og at pumpereturventilen er som den skal (pumpa skal ikke sige utover av seg selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er 111T eller 111C du har, fungerer den udmerket på bensin også.

Bare å fyre ivei.

PS, sjekk at tanklokk er tett og at pumpereturventilen er som den skal (pumpa skal ikke sige utover av seg selv)

Hvordan vet jeg at det er en T eller C modell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet jeg at det er en T eller C modell?

111 med stillebrenner er helst T eller C

Har den stigerør er det T

Er den laget i ett stykke er det C

Alle optimus 111 kan bruke miljøbensin.

Du kan bli nødt til å bytte dyse, men det er bare å prøve.

Brenner den fint, så bruk den dysa du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whisperlight er stille, svært stille.

Vær nøye med å få den nye røde pumpen.

Det har vært endel skikkelige drittpumper fra MSR.

Altså, bra brennere med ille pumper.

Det finnes flere momenter å ta med også. Whisperlite er stille, men å justere den ned til å brenne jevnt på liten flamme er kun for folk med "fingerspizgefuhl" og mer enn rimelig tolmodighet. :)

Er du vant til 111C så har du allerede blitt litt bortskjemt m.h.p. alt unntatt lettvekt. Coleman har flere modeller som er stille, går på bensin, og kan justeres lett. Lettere enn Optimus å fyre (lite/ingen forvarming) men ikke fullt så robust.

Vil av likevel anbefale å kikke på Ebay. Coleman 550B er en utrolig pålitelig og lettbrukt liten sak. Som slangebrenner heter den Apex II og er en drøm å bruke. Slangen er dog noe som bør skiftes en gang i blandt før det blir sprekker og lekasjer. (Hvert 5. år?? Ganske lett og billig å gjøre selv)

sc-550b-2.gifthumb_1243620859-Coleman_Peak_1_Apex_003_opt.jpg

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er coleman multifuel som de selger på amfibi i forhold til 550B?

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=0&prodid=7223

Det er også en som heter Coleman Feather Dual Fuel Stove

Som Dag Ståle sier, dette er 550B

grei bensinprimus, til alt for stiv pris.

Dual Fuel= Bensin eller bensin ;)

Altså¨miljøbensin eller colemanfuel, som til syvende og sist er det samme.

Feather er sikkert 442 ;)

Min klare favoritt av Coleman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

111 med stillebrenner er helst T eller C

Har den stigerør er det T

Er den laget i ett stykke er det C

Alle optimus 111 kan bruke miljøbensin.

Du kan bli nødt til å bytte dyse, men det er bare å prøve.

Brenner den fint, så bruk den dysa du har.

Dersom primusen ikke er beregnet for bensin.....kan hele greia gå i lufta for meg? Viktig spørsmål fra meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle Optimus 111 er laget for bensin.

111B er Bare for bensin.

Optimus 111 sier ikke pang.

Skulle fu ha lekkasje, blir det bare et bål.

For å unngå bål, slekker man at tanklokket er tett, og at returventilen virker (Pump trykk, kegg så en finger på pumpa

Siger pumpa utover, er det feil med returventilen)

Amerikanere fyrer kun med bensin.

De har samme forhold til Parafin, som Jerremy Clarkson har til Diesel.

Fuel of ;)

Fyr ivei du.

Det er uansett trykkere enn en hver slangeprimus med bensin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravity MF fikk vel sånn ok kritikk i tester. Gravity EF(som bare kjører gass) fikk bra score.

Den skal være ganske stille, klart stillere enn Omni. Dog ville jeg valgt Omni av den grunn at den er mer solid samt har regulator ved brennerhodet. Det har ikke Gravity og gjør varmejustering noe mer knotete.

Men Omni er jo ikke stille da men mindre du kjøper en slik Omnidawg kapsel på nett. Omni fikk best score av Outdoor sine lesere for 8 året på rad.(kan så klart ha noe med antall som har hver brenner og alternativer og gjøre, men den har fått toppscore her hjemme og de gangen jeg har sett tester). Effekttest http://mountaingearblog.com/82/mountaineering-stove-efficiency-msr-dragonfly-and-xgk-vs-optimus-nova-vs-primus-omnifuel/

Evt får du Gravity nedsat fra 1499 til 999 på Sportsnett om dagen.

Whisperlite er stillere men kan sote lit på parafin, men fungerer fint på bensin.

Men alle disse har slanger som en del ikke liker.

Forresten har Coleman og en propanbrenner. Den kan brukes i kalde omgivelser. Fordel er jo at det er gass og enkelt i bruk samt støy.

Ulempen er tyngre brenner og embalasje. I tillegg ville jeg neppe hatt en halv kilo propan inn i teltet, men det kan jo lagers ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!

du har vel kanskje ikke fått den her 'Omnidawg saken enda,er veldig spent på resultatet hvor stille den er osv?

vurdere og kjøpe ny brenner selv pga omifulen bråker alt får mye :( har en gas brenner til sommeren men vinteren er det kjekt med varme som omifulen gir men ikke bråket :( (ikke famlie vennlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en whisperlite og synes at den også bråker en del. Må ikke tenke på å ha en brenner som bråker enda mer, noe de fleste brennere gjør.

Vår forrige modell whisperlite hadde en slik pumpe som alle varsler om. Hvis du pumper skånsomt, går det helt greit. Vi har hatt den i minst 15 år. Men vi har kjøpt ny nå, siden vi også ville bruke den om vinter i teltet og da følte vi det var litt tryggere med en ny brenner. Vi har bevist kjøpt samme modell, fordi vi var fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vår forrige modell whisperlite hadde en slik pumpe som alle varsler om. Hvis du pumper skånsomt, går det helt greit. Vi har hatt den i minst 15 år.

Her tar du direkte feil. Har du av de punpene som er farlige, så er problemet ikke hvor forsiktig du er, men at pumpene svikter helt umotivert.

Typiske feil er: Returventilen gir opp, helt uten videre.

Resultat: Pumpestemplet kommer fykende ut av pumpa, etterfulgt av en hale av ild.

Andre feil:

Pumpa har kløvet i to.

Resultat: full fyr rundt flaska

De pumpene det er snakk om, er den grå pumpen, og den første rød/orange saken.

Gul pumpe (originalen) med stål i pumpestang virker bra.

Den nye røde ser så langt ut til å fungere.

Fint din pumpe har fungert, men de feilene som har vært er IKKE brukerfeil.

Brukerfeil kommer på toppen av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik gammel whisper lite med grå pumpe. fra ca 88 trur jeg. :) Så langt har den ikke svikta, men rallemikket er jo så klønete å bruke når det skal kokes på svak varme, at elde er større problem enn slitasje. :)

Hvis det er noen der ute som liker utfordringer, eller mangler en slik i samlinga så er jeg åpen for å bytte den bort. Du får da en av disse mer og mer skjeldne whisper lite's med grå pumpe og tekstilomspunnet slange (asbest??) fra tiden før shakerjet. (skal vist være lettere å justere varmen på da) og medfølgende Sigg flaske med MSR etikett. (Fra før MSR begynte med egne flasker)

Alternativt kan jeg jo bruke den på gass som en MSR rapidfire. Da er den lett å justere, og kan bruke boksen opp ned såfort den er varm.

Men da spørs det om jeg er velkommen til "Lofoten, Ofoten og dalstrøka innafor" til sommeren. :D

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Simmerlite vel i hus. Etter å ha tennt den opp noen ganger ser jeg at den soter litt under forvarming, og at den tåler lite vind før flammene forsvinner på den siden vinden kommer fra. Men, den er stille. Like stille som stillebrenneren i den gode gamle boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.