Gå til innhold
  • Bli medlem

Billige fjellski til mitt bruk? Råd ønskes.


mindviruz

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ganske dreven på slalom/carving ski, og dette har jeg gjort siden jeg var bare noen få år gammel. Langrenn erfaringen min begrenser seg til å gå i preparerte løyper, og jeg gikk en gang på ett lite telemarks kurs med syltynne langrennski, og det gikk ikke så bra :wink:

Men nå er jeg begynt å bli mer interessert i å gå turer mer utenfor løypen, som f.eks. over vidden fra Ulriken til Fløyen, tur på Gullfjellet o.l. Altså fine turer der det ikke er preparert løyper, som medfører en del nedoverbakke på vei hjem. Det blir vel ikke direkte toppturer, men litt opp og ned blir det nok.

Jeg har langrennski som jeg kan bruke i løyper, så dette er ikke spesielt viktig.

Jeg har sykt lite peiling på slike ski, så det jeg lurer på er hva slags ski og sko jeg trenger? Er det fjellski, telemarkski, jaktski, turski, eller randoneski jeg er på utkikk etter? Hvilke kvaliteter bør jeg se etter (bredde? Lengde? innsving? stivhet? sko?)

Jeg har teleskopstenger med stor trinse i stål/aluminium.

De blir sikkert bare brukt noen få ganger i året (1-10 ganger), så om noen vet om en pakke til en grei pris, men med god nok kvalitet til mitt bruk. Jeg vil ikke kjøpe noe drit som jeg blir skuffet over, men som nybegynner på dette området trenger det heller ikke å være det aller beste. Kjøper gjerne brukt.

Jeg er 170 høy, veier 70 kg, og bruker skostørrelse 42.

Er det noe mer jeg trenger? (Skifeller? Andre staver?)

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe pakke men de har åsnes nansen og ingstad for 2000kr på www.ute.no som må sies å være ett veldig bra kjøp. Selv har jeg Ingstad, Kjempefine ski i løssnøen men litt vinglete når det blir hardt eller er preparert. Passer ikke i sporene. Med kortfeller er det helt knall i løssnøen og man føler seg ustoppelig samtidig som man har litt glid.

http://www.ute.no/no/artiklar/ski/ski-2/fjellski/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. De kom bra ut i test jeg leste også :wink:http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article397712.ece

Er dette noe de "alltid" har på tilbud eller?

Men hva slags bindinger/bindingssystem bør jeg kjøpe til disse skiene? Eller følger det med? Og hva slags sko bør jeg ha?

Jeg har forøvrig mulighet til å kjøpe ett par god brukte åsnes v12 fjellski til 500kr. med chillie telemarkbinding og mål 93-62-85, lengde 172 cm.

Er dette greie ski, eller er jeg helt på jordet. Vet ikke om de er helt flat, eller om de har smørespenn heller. or det trenger jeg vel hvis jeg skal gå bortover, noe jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg selv har erfart i leiting etter ski er att det er minimalt med smørespenn på alle ski når det kommer til de litt bredere. Det er litt "langspenn" I løssnø spiller ikke dette noe rolle. På skaren spiller som regel dette ikke noe role heller da den som oftest er mye ujevnere enn preparerte løyper. Valg av bindinger er avhengig av bruken. Prioriterer du nedover så gå for litt tyngre saker, prioriterer du bortover så er BC bindinge helt fint. Med litt trening så funker de fint nedover også men blir selvfølgelig aldri på linje med tyngre telemark eller randonée ski. Flere her inne som har valgt 75mm sko og bindinger og angrer på at de ikke gikk for BC. Men det bunner jo i hva som er viktigst for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de turene du beskriver ville jeg valgt Fischer E99 eller Åsnes Amundsen.

Dersom du vil leke i nedkjøringene fra Vidden og på Gullfjellet (anbefales) så kan du slå til på Fischer E109 eller enda bedre, Åsnes Ingstad.

Jeg har selv Ingstad og kombinert med BC Magnum (viktig at det er magnum fordi denne er bredere og gir bedre støtte samt manuell lås som ikke fryser så lett.) og lærstøvel er det en helt super allround ski. 22 mm innsving gjør sitt i nedkjøringen.

Det er garantert ikke den beste skien til å vandre i steinløypa dog, her kan det skjule seg både grus og tuppene av steiner samtidig som at Ingstad er veldig myk, og best egnet i løs snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvalget av forskjellige "fjellski" er meget stort nå, fra tynne markaski med stålkant til feite carvingski. Kjøper du feller til carvingskiene kan jo de brukes, likeledes langrennski under mange forhold. Du sliter mer med carvingskiene oppover - men blir sterkere, du detter mer med langrennski, men det er jo stort sett bare gøy.

Jeg vil advare deg mot å kjøpe noe for billig. Jeg kjøpte noen billige Atomic Montain ski. De var elendige, sammenliknet med noen Åsnes Rago ski som kameraten hadde (han tryna fort når han lånte mine ski). Gå for kvalitet, men forsøk å få skiene på salg eller kjøp brukt. (Bindinger er spesielt dyre. Loppemarkeder har ofte ski du kan få billig, og plukke av bindingen på).

Siden du har carvingski ville ikke jeg gått for de breieste plankene, uten noe spenn. Og siden du bor på vestlandet er det mye opp og ned - dermed ville jeg ikke kjøpt for tynne ski. Det er også ok å kunne gå i løpene, så de bør ikke være for brede.

Aasnes Nansen tror jeg derfor er et godt kompromiss for deg. Jeg har de "tynne" Aasnes Amundsen (Rago) og de "feite" Åsnes Ingstad. Nansen ligger mellom dem. Fischermodellen BCX 99 og Madshus Glittertind er andre kandidater. Til Nansen kan du få kortfeller som mange av oss på forumet liker godt.

Testen du viser til er spesielt for toppturbruk, altså ski for nedoverbakke. En veldig god test og gjennomgang av allroundski finner du i Magasinet UTE nr 2/11 (du finner den kanskje på et bibliotek).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aasnes Nansen tror jeg derfor er et godt kompromiss for deg. Jeg har de "tynne" Aasnes Amundsen (Rago) og de "feite" Åsnes Ingstad. Nansen ligger mellom dem. Fischermodellen BCX 99 og Madshus Glittertind er andre kandidater. Til Nansen kan du få kortfeller som mange av oss på forumet liker godt.

Hei, og takk for svar :)

Ja, jeg ser at mange anbefaler Nansen her, så det kan virke fornuftig. Så nansen er kanskje de aller feiteste skiene du får ned i sporene på preparerte løyper?

Noen spesielle bindinger og sko du kan anbefale, eller evt hvilken type?

Ser at det er mye diskusjon her om noen bindinger som kalles 75 mm, og noen som kalles BC. Så vidt jeg har skjønt er bc sånn hurtig klikk som du trakker nedi, mens 75 mm er sånn gammeldags musefelle som klemmer fast tåen.

Så kom jeg til å tenke på telemarkski. Hvordan er disse å gå med i forhold til fjellski? Er det slik at de er skikkelig tunge, omtrent som randonè ski, eller får man de i lettere utgaver også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindinger først. Står mellom:

NNN BC. Vil anbefale: http://www.oslosportslager.no/produkt/rottefella-bc-magnum-fjellskibindinger-4946.aspx

Rottefella 75mm: http://www.oslosportslager.no/produkt/rottefella-super-telemark-75-mm-fjellskibinding-5341.aspx

eller

Voile 75mm med vidje: http://www.oslosportslager.no/produkt/voile-3-pin-cable-telemark-binding-75-mm-fjellskibinding-mvidje-20627.aspx

Sistnevne sitter som en telemarksbinding på carvingski. Du får utrolig kontroll i nedoverkjøringene. Rottefella 75mm gir også god kontroll. Begge disse subber nedi spor, så en bør kjøpe oppbyggingsplate:

http://www.oslosportslager.no/produkt/rottefella-oppbygningsplate-10-mm-5748.aspx Da kanter du skiene bedre også.

Jeg synes NN BC gir god nok kontroll nedoveer i de aller fleste tilfeller. De subber ikke nedi løpya. Støvlene og bindingene er mye bedre å gå med. Jeg har NN på Rago-skiene mine og Voile på Ingstad. Tror de fleste anbefaler 75mm på Nansen, men det er flere her å forumet som benytter NN.

Ta et søk på "Aasnes Nansen" så finner du mange gode råd i gamle tråder.

For å få til telemarksteknikk er det en fordel at skiene ikke har for mye spenn. Rago er f.eks. vanskelig å få gode svinger med.

Blir utstyret for tungt er det kjipt å gå oppover bakkene. Ikke kjøp tyngre utstyr enn du trenger. Det gjelder spesielt på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser at mange anbefaler Nansen her, så det kan virke fornuftig. Så nansen er kanskje de aller feiteste skiene du får ned i sporene på preparerte løyper?

Tja Får jo Ingstad nedi løypa også men da brøyter de på kantene. Fint som brems i nedoverbakkene men siden ikke alle er glade for å få ødelagt sporene så prøver jeg å unngå de. Nansen vil nok gå nedi når sporene er slitte men ikke nypreparerte.

Noen spesielle bindinger og sko du kan anbefale, eller evt hvilken type?

Ser at det er mye diskusjon her om noen bindinger som kalles 75 mm, og noen som kalles BC. Så vidt jeg har skjønt er bc sånn hurtig klikk som du trakker nedi, mens 75 mm er sånn gammeldags musefelle som klemmer fast tåen.

75mm er gammeldags musefelle eller rottefelle om du vil. BC Auto er klikk inn og BC manuell er manuell og bc Magnum er manuell med bredere såle som nevnt over her. BC bindingene blir lettere å gå med da de er "hengslet" i front på lik linje med vanlige skisko. Mens på 75mm bøyer du sålen på skoen. I tillegg på 75mm kan man få wire rundt hælen, enten fast eller avtagbar som gir enda bedre kontroll i utforbakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes Nansen med Voile 3-pin cable, samt noen lærstøvler for 75mm-systemet pluss langfeller og kortfeller - og du kan ha det gøy på Gullfjellet, Kvamskogen, Bergsdalen, Hardangervidda og så videre :) Kompromiss-ski og bindinger som fungerer både bortover og nedover - telemarkteknikken lærer du etter hvert. Jeg har dette oppsettet til fjellskiturer og "lettere" toppturer med mye bortovergåing, type Mykkeltveitveten fra Hamlagrø etc. Til rene toppturer er annet utstyr mer høvelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.