Gå til innhold
  • Bli medlem

Padling på Isteren


Anbefalte innlegg

Jeg skal om ca 10 dager på en 4 dagers tur med mine to barn (jente på 2 og gutt på 11 år)

Har aldri vært på sånn tur før, så vi gleder oss masse. Har sittet og studert kart over Isteren og klarer ikke helt å bli enig hvor jeg vil padle.

Hadde tenkt å ta utgangspunkt i Sømå. Men så klarer jeg ikke helt bestemme meg for hvor vi tar veien så. Tenkte først å padle mot Bjørnfjorden eller Balvika. Eller skal jeg bare følge Isteren sørover?

Noen som har noen tips om fine steder?

Vet ikke hvor langt vi klarer å padle hver dag. Vi skal ikke padle så mye at ungene blir lei, men vi får ta det etappevis men en del pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isteren har mange muligheter, og for å nå alle så trenger du nok mer tid til rådighet. Eller for å si det på en annen måte; det er fint å ha flere innfallsporter og flere turer :) .

Har selv en årlig tur dit på ca 3-4 dager med kano, og har så langt alltid begynt fra Gløtberget i sør-øst enden. Vurderte fra Sømåa ifjor, men da var det været som ble avgjørende for valget. Må huske at man gjerne skal tilbake til bilen etter endt tur, og da er det kjekt å ikke måtte padle/streve i motvind :) . Når det er sagt så er det flere muligheter ut fra Sømå. Du kan velge å padle sørover langs vestsiden av sjøen. Ca midtveis på sjøen så er den noe smalere slik at det kan krysses til østsiden. Isteren kan være utsatt for sterk vind, så dette er noe du må ta høyde for, spesielt med barn i kano og med tanke på egne padleferdigheter. Men man trenger ikke nødvendigvis padle på de mest utsatte strekkene. Isteren har mange holmer, øyer og noen skjær (pass opp!) så man kan padle innaskjærs om nødvendig. Imellom "hoved"Isteren og Bjønnfjorden så er det et sted det går an å bære/dra med kanoen hvis man skulle ønske ei runde kontra frem og tilbake. Denne ligger rett nord for Lorthølvika, på det smaleste punktet. I Bjønnfjorden har jeg aldri vært, men ut ifra kartet og Google Earth så ser det ut som et idyllisk område med noen sandstrender på østsiden :) .

For meg så er fisket en viktig del av turen. Jeg padler gjerne en lengre etappe første dag/kveld til ei øy og sette opp camp der. Så har jeg dette som utgangspunkt og følger litt med på hvordan været utvikler seg med tanke på hvor jeg skal fiske. Kanskje jeg er litt sær, men jeg camper alltid på østsiden sik at jeg får lengst mulig solnedgang :)

Du har sikkert også vært inne på www.isteren.com og sett der. Ligger et dybdekart der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kanskje jeg skal se ann vind før jeg bestemmer meg for utgangspunkt. Har også sett på gløtberget som ett alternativ. Også ser det ut på kartet som det er flere øyer lengere sør (selv om det helt sikkert er mange som ikke er merket inn på kartet). Sønnen min har veldig lyst til å ligge på ei øy :)

Dem sandstrendene har jeg hørt andre snakke om også. Så håper det blir fint vær, så en kanskje kan dyppe seg såvidt....

Ahh det med østsiden hadde jeg ikke tenkt på. Men det var jo lurt da.

Fiske er bare bonus for min del. Blir vel sønnen som skal fiske mest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.