Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyring i telt!


Sonus2

Anbefalte innlegg

Jeg ser jo at dette emnet er diskutert bort etterhvert...

Men har et kjapt spørsmål, trenger ikke en "avhandling" til svar, men jeg har søkt litt på forumet og finner så mange meninger at jeg ender opp med å bli usikker!

Kan jeg bruke en Primus Easyfuel, med Primus Power Gas -boks, merket med 4 season inne i forteltet?

Mest for matlaging, kaffekoking?

Er det noen spesielle farer ved å bruke gass i telt? (Utover "skjønn, fornuft og følge med?)

("Dør vi av avgasser???")

:)

post-975-133474753563_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ikke den brenneren, men generelt skal det ikke være noe problem nei

Bare pass på å ha luftelukene oppe, trenger tilførsel av litt frisk luft. Og så kan det være greit som en sikkerhet å tenne den på ute - spesielt om du har en splitter ny gassboks. Ventilasjon er egentlig bare et problem om vinteren når kanten langs teltet er helt tett av snø?

Såvidt jeg har skjønt det vil det dannes gassen karmonmonoksid(CO) hvis du fyrer lenge uten tilstrekkelig ventilering pga. brenneren ikke har nok tilgang på oksygen(ikke så lite at du vil merke det). Denne gassen er ikke helt bra :)

Hvis flammen på brenneren blåser ut, og den har stått å spydd ut uforbrent propan/butan en stund kan det være greit å lufte litt før du tenner på på nytt. Det vil du vel lukte uansett - de tilsetter jo vond lukt i gassen, så du skal kunne lukte om det lekker...

Å bruke gass til fyring inni teltet er ikke så ille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt som står over. Så lenge man ikke sovner fra tent brenner er det ganske uproblematisk. En ting å merke seg, er at ved en evt. lekkasje, så lukter man gass lett - når man er våken. Om du sover og boksen skulle lekke vil man sannsynligvis ikke merke det. Jeg setter alltid gasspatroner utenfor teltet før jeg legger meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i alt som står over. Så lenge man ikke sovner fra tent brenner er det ganske uproblematisk. En ting å merke seg, er at ved en evt. lekkasje, så lukter man gass lett - når man er våken. Om du sover og boksen skulle lekke vil man sannsynligvis ikke merke det. Jeg setter alltid gasspatroner utenfor teltet før jeg legger meg.

jeg har bare gass med som reserve eller på korte turer, men stiller meg bak det å sette skiten ut om natten når man sover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan være hensiksmessig å skille mellom forskjellig bruk i telt: Oppvarming og matlaging.

Forsvaret testet for en tid siden en god del forskjellige primuser, og fikk SINTEF til å uavhengig gjøre samme testing.

Konklusjonen derfra ble at de fleste testede modellene kunne brukes helt greit til *oppvarming* i telt.

Ved matlaging fant de ut at det ble ufullstendig forbrenning, og høyt nok CO nivå til å være problematisk (les; potensielt livstruende).

CO-nivåene kom opp i nivået som skal til for å miste bevisthet, noe man gjerne ikke er klar over på vei dit. Mao, man får kanskje ikke stoppet brenner og luftet før det er for sent.

Personlig tenker jeg at jeg vil holde meg unna matlaging i selve teltet, men kanskje gjøre det i veldig godt ventilert fortelt, hvis jeg kan gjøre det nær åpning, ha god lufting osv.

Kan tenkes å være lurt å ikke ta alle argumenter for "bruk av brenner i telt" som å nødvendigvis mene "matlaging i telt", ettersom funnene fant at det var en vesentlig forskjell på de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kan være hensiksmessig å skille mellom forskjellig bruk i telt: Oppvarming og matlaging.

Forsvaret testet for en tid siden en god del forskjellige primuser, og fikk SINTEF til å uavhengig gjøre samme testing.

Konklusjonen derfra ble at de fleste testede modellene kunne brukes helt greit til *oppvarming* i telt.

Ved matlaging fant de ut at det ble ufullstendig forbrenning, og høyt nok CO nivå til å være problematisk (les; potensielt livstruende).

CO-nivåene kom opp i nivået som skal til for å miste bevisthet, noe man gjerne ikke er klar over på vei dit. Mao, man får kanskje ikke stoppet brenner og luftet før det er for sent.

Personlig tenker jeg at jeg vil holde meg unna matlaging i selve teltet, men kanskje gjøre det i veldig godt ventilert fortelt, hvis jeg kan gjøre det nær åpning, ha god lufting osv.

Kan tenkes å være lurt å ikke ta alle argumenter for "bruk av brenner i telt" som å nødvendigvis mene "matlaging i telt", ettersom funnene fant at det var en vesentlig forskjell på de to.

Jeg "skumleste" sånn fort igjenom rapporten, men rapporten omhandler såvidt jeg kunne se, kun brennere med "manuelle" pumper, beregnet for bensin og andre "heptanlignende" stoffer som det omtales som.

Eller sagt på en annen måte, ikke propan/butan apparat, men mere "multifuel" for bensin og parafin osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel det samme med gassbeholdere. Flytende drivstoff brennes som gass det og, det bare forvarmes til fordampning i brenneren først. Grunnen til økt CO ved matlaging er ufullstendig forbrenning fordi kjelen kjøler ned flammene, så problemet sitter ikke i drivstoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan være forskjell i antennelsestemperaturen til de ulike stoffene. Hvis deter sånn at butan/propanblandingen har mye lavere antennelsestemp. enn bensin og parafin, så har muligens gassen tid til full forbrenning før den treffer kjelen? Altså mindre CO?

Et tydelig tegn på ufullstendig forbrenning er gul flamme? Ser mye mindre gul flamme når jeg fyrer med gass enn bensin og parafin på mine primuser. Ser i allefall tydelig forskjell fra den toppmonterte gassbrenneren min og primus omnifuel med bensin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På detaljnivå må du nok spørre noen med spesiell kompetanse, men det er uansett drivstoff en generell fysikk at når flammene bråkjøles mot kjelen oppnås ikke en fullstendig forbrenningsprosess, og at CO-produksjonen økes (dramatisk) som et resultat av dette. Faktisk over tid dødelige doser gitt tilstrekkelige forutsetninger.

EDIT: Gule flammer er tegn på uren forbrenning og ikke ufullstendig forbrenning. Og vi snakker ikke om antennelsestemperatur men om ufullstendig forbrenning pga nedkjøling av den brennende gassen. Forøvrig anbefales OmniDawg om du vil ha blå flammer på Omnifuelen din :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del blir det jeg "tar med meg hjem" fra rapporten at det faktisk er en reel problemstilling rundt CO og matlaging i telt. Kan være det går helt fint hvis man lufter greit, men siden det er en reel problemstilling, og jeg ikke er trygg nok på hvor grensen går, så kommer jeg nok til å avstå fra matlaging inne i selve teltet.

Det koster meg fryktelig lite å flytte brenneren til teltåpningen ut fra forteltet, og evt. lage mat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fyrer i telt liker jeg å tenne på med fyrstikker, slik at det er flamme før det åpnes for gass. Blir fort en liten ildkule om du bruker tennstål eller piezoelektrisk tenning, så hvis dette er eneste alternativet er det best å tenne opp ute. Det kan også være smart å ikke sette boksen opp ned eller riste den når du er inne da det kan bli fine stikkflammer av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fyrer i telt liker jeg å tenne på med fyrstikker, slik at det er flamme før det åpnes for gass. Blir fort en liten ildkule om du bruker tennstål eller piezoelektrisk tenning, så hvis dette er eneste alternativet er det best å tenne opp ute. Det kan også være smart å ikke sette boksen opp ned eller riste den når du er inne da det kan bli fine stikkflammer av det.

Det med fyrstikker hørtes veldig fornuftig ut!

Et råd jeg definitivt skal huske på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting å ta med seg er dette med halveringstiden av CO i blodet. Husker ikke hva rapporten sa og gidder ikke slå opp heller, men det var noe sånt som 6-8 timer. Om du da oppnår 25% av dødelig dose CO i blodet per matlaging (tall tatt ut av løse lufta) og lager mat i teltet hver 6-8 timer, har du altså 25% dose etter første måltid, (25%/2)+25%=37,5% etter andre måltid, (37,5%/2)+25%=43,75% etter tredje, og så videre. Under disse forutsetningene ville rekka konvergert mot 50% som maksverdi, og du ville vert trygg.

Hadde vi halvert avstanden mellom hver koking i teltet til 3-4t, altså halve halveringstiden, ville vi etter hver koking sittet igjen med (0.707 * opprinnelig CO-nivå etter forrige koking) + tilført CO fra denne kokingen. Regnestykket, om vi fortsetter å regne med 25% per koking, ville konvergert faretruende nær dødelig grense. Legg til teltfyring og regnestykket blir enda styggere.

Nå er som sagt 25%-tallet nappet ut av løse lufta, men poenget er altså akkumulasjonen. Desto hyppigere matlaging/koking i teltet, desto styggere tall konvergerer CO-prosenten (altså prosent av dødelig dose) mot. Så moralen blir å koke ute når man kan, så man kan koke inne når man må :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har skjønt det vil det dannes gassen karmonmonoksid(CO) hvis du fyrer lenge uten tilstrekkelig ventilering pga. brenneren ikke har nok tilgang på oksygen(ikke så lite at du vil merke det). Denne gassen er ikke helt bra :wink:

)

Ser at endel snakker om CO faren, men hvis innlegget til Mr.Mountainlurk stemmer, så burde ikke CO faren være noe problem.

Altså-God lufting-Ingen/liten CO fare??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del blir det jeg "tar med meg hjem" fra rapporten at det faktisk er en reel problemstilling rundt CO og matlaging i telt. Kan være det går helt fint hvis man lufter greit, men siden det er en reel problemstilling, og jeg ikke er trygg nok på hvor grensen går, så kommer jeg nok til å avstå fra matlaging inne i selve teltet.

Det koster meg fryktelig lite å flytte brenneren til teltåpningen ut fra forteltet, og evt. lage mat der.

...med mindre det regner, er minusgrader eller blåser kuling+... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at endel snakker om CO faren, men hvis innlegget til Mr.Mountainlurk stemmer, så burde ikke CO faren være noe problem.

Altså-God lufting-Ingen/liten CO fare??

Det som har vert addressert her er en observasjon av at CO-utslipp mangemangemangedobles når man putter et kjølig objekt inn i flammene, og således kjøler ned flammene så forbrenningen avbrytes (ufullstendig forbrenning).

Pga de kjemiske omstendighetene sitter vi med mangedoblede mengder CO sammenliknet med hva vi hadde hatt om flammen fikk brenne uhindret. Klart du må lufte, men luftingen er neppe så god at du unngår langt høyere CO-konsentrasjoner enn normalt i teltet under kokingen. Ergo tar kroppen din i denne perioden opp CO i blodet, og akkumulerer det med en halveringstid, du har altså CO i blodet som du pustet inn for dager og uker siden.

Du vil altså ikke krepere før kroppen over tid tilføres CO i et større tempo enn den kan kvitte seg med det.

Om du velger å ta dette i betraktningen når du innfører fyringsregime på tur - se de er helt opp til alle og enhver. Men det kan være greit å vite så man har bakgrunn for å kalkulere risiko. Jeg fyrer og koker i telt (med god ventilering seff), men etter jeg leste rapporten kommer jeg bevisst ikke til å koke 17 kjeler per døgn inne i teltet. Fordi jeg lærte noe av funnene i rapporten.

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller CO da :)

Dersom du tar med campingvogn, så skjer det omtrent årleg. Ein god del sjeldnare i telt, men det har også noko med kor mange som fyrer i telt.

Men som fleire har skrive, så handlar dette om lufting. Er det vindstille, er det ikkje noko problem å ha teltåpningen på vidt gap. Og er det kuling, så skal det ikkje store åpningen til før luftinga er massevis god nok.

Og det er viktig å ikkje sovne frå åpen ild. Eit glødande bål i ein lavvo med for dårleg lufting, kan vera sjebnesvangert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.