Gå til innhold
  • Bli medlem

Vask av ull/superundertøy


Snita

Anbefalte innlegg

Heisann!

Håper kanskje nokon kan gi meg litt tips ang. korleis ein kan bli kvitt svettelukt frå ullundertøy/superundertøy. Ved vask, blir plaggets vaskeanvisning fulgt, men ofte heng svettelukta igjenn spes under armene. Finnest det ein grei måte å bli kvitt den på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Heisann!

Håper kanskje nokon kan gi meg litt tips ang. korleis ein kan bli kvitt svettelukt frå ullundertøy/superundertøy. Ved vask, blir plaggets vaskeanvisning fulgt, men ofte heng svettelukta igjenn spes under armene. Finnest det ein grei måte å bli kvitt den på??

Det er ofte et problem med lukt i syntetisk stoff. Ull derimot lukter lite selv etter flere dagers bruk.

Men etter noe tid (varierer fra trøye til trøye) så lukter ullen kattepiss. Har heller ikke funnet noe som tar denne lukta.

Men inntil det skjer bruker jeg MILO.

I følge en som burde ha greie på det, så er det mer vanlig å bruke for mye vaskemiddel en for lite -så hans råd var å lese bruksanvisningen, - og følge denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det kun er lukta du skal ha bort, vil det kunne hjelpe å legge ulla i fryseren et par timer. Det er også viktig at det henger godt luftig når det skal tørke, helst utendørs i frisk luft!

Det er heller ikke noe i veien for å vaske ull for hånd i ganske høy temperatur. Det er som kjent høy temperatur OG bevegelse som ødelegger ull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å slenge superundertøy/ullundertøy i en bøtte med vann og litt vaksemiddel/milo når det fortsatt er vått av svette etter å ha kommet hjem. Så får det ligge der og godgjøre seg inntil jeg setter på vaskemaskinen :D kan gjerne skylles noen ganger i vasken før det kastes i maskin. Mulig jeg overdriver, men har aldri hatt friskere og reinere turundertøy enn etter at jeg begynte med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.