Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp! Trenger tips


valdres

Anbefalte innlegg

I jobbsammenheng får vi besøk av en viktig delegasjon. Hovedpersonen er glad i norske fjell og vi har tenkt på et opplegg hvor vi kan få inn dette. Det stilles store krav til standarden på overnattingsstedet og jeg lurer på om noen har tips å komme med.

Begrensende faktorer er:

- standard (høy)

- adkomst (bør ikke være veldig mange timer i buss fra en stor flyplass)

- tilgjengelighet til fjellturer (vi reiser i siste halvdel av juni) (det er ikke helt umulig å bruke helikopter for å lette transporten, men budsjettet har ikke godt av det)

Jeg vil gjerne legge turen til Jotunheimen eller Sunnmørsalpene, men min kjennskap til overnattingssteder er her begrenset til telt eller DNTs hytter. Det holder ikke. Røisheim er nevnt, men det er langt med buss og standarden holder trolig ikke.

Solstrand utenfor Bergen er en mulighet. Vi kan i så fall reise til Foglefonni. Men jeg vil foretrekke fjell fremfor bre.

Noen som vet om noen spesielle steder som vil fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tving den jævla viktig-per'en til å sitte rundt bålet utenfor teltet og ta en kaffe fra Kaffe-Lars i kveldinga. Tro meg - han har godt av det. Han er drittlei av røde løpere og kanapeer, slips og fete desserter. Forandring fryder, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det var snakk om et privat besøk ville det vært ok med bål, DNT (neppe telt) og alt vi ellers er vant til. Kanskje han ville foretrukket dette selv. Men dette er en jobbsituasjon hvor jeg sitter med ansvaret for opplegget og det må være god standard uansett hva jeg måtte mene om den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Tromsø? Mer eksotisk enn Sør Norge og med kort avstand til Lyngsalpene som på en flott måte kombinerer hav, fjord og høye alpine tinder og evig sne.

Om man flyr til Tromsø eller Oslo fra utlandet er vel ikke en så big deal?

Ekstrakostnaden er nok mindre enn å begynne å surre med helikopter... Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solstrand utenfor Bergen er nevnt.

Ellers har du Hotel Ullensvang i Lofthus, hvor du har enda lettere atkomst til både Hardangervidda og Folgefonna. Få med dere en guided tur på Buarbreen (litt usikker om det finnes) og besøk Hardangervidda Natursenter i Eidfjord med storslagen film, samt Vøringfossen, evtl. tur til Kjeåsen Gård. Det ville nok vært min favoritt. Ikke er det lange veien fra Bergen heller.

I Sunnmørsområde har du både Hotel Alexandra i Loen eller Union Hotel Geiranger som holder mål. Da bør Ålesund være flyplassen. Bretur på Briksdalsbreen, Cruise på Geirangerfjorden, evtl. utflukt til Dalsnibba eller kort fottur fra ørneveien til toppen av de syv søstre.

Så har du Sagafjord Hotel i Sæbø i samme område. Beliggenheten er storslagen og særpreg er der, men standarden er nok ikke fullt så høy som på de andre hotellene.

Til slutt så er Kvikne's Hotel i Balestrand forholdsvis greit tilgjengelig fra Bergen, men da begynner det allerede å bli noen timer i buss. Fjærland med Bremuseum, Cruise på Sognefjorden etc...

Jeg jobber innenfor reiselivet (turoperatør) og vi får ofte slike forespørsler. Hvis du vil ha prof. hjelp til programmet og overnatting, send en pm.

PS: Elveseter har nok heller middelklassestandard eller under, selv om maten er veldig god. Da er Røisheim bedre til et slikt opplegg, tror jeg, men jeg ville nok holdt meg utenom Jotunheimen i det tilfelle, siden hotelstandarden mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange svar på en time. Dette forumet fungerer tydeligvis godt!

Takk til alle! Jeg tar gjerne flere tips.

Jeg skulle gjerne dratt til Lyngsalpene, men det er nok uaktuelt denne gangen.

Reise fra Ålesund er vurdert og fullt mulig. Jeg har aldri vært på hotellene i de traktene.

Julia, det er mulig jeg sender en PM etter at vi har snakket litt mer om dette på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alexandra i Loen er stedet. Landets beste hotellkjøkken? Ny Spa avdeling med utendørs svømmebasseng. Og det finst flyplass på Sandane, 1 time å køyre, men

"du kommer ikke frem sånn uten Widerøe".

Ellers har Julia sagt det meste om det som er vert å sjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vedr. Julia's svar om hotel i nærheten av Sunnmørsalper, så kan også Hotel Union Øye nevnes: http://www.unionoye.no/

Liggende ved Hjørundfjord, rett under Slogen.

Ikke et lukseriøst hotel, men et svært særpreget et. Har huset mange storheter.

Fjord og fjell i umiddelbar nærhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg støtter Julia sitt forslag om Geiranger. I tillegg til de utfluktene hun har nevnt, vet jeg at Union kan arrangere tur til Skageflå hvor en går stien opp fra fjorden gjennom det mer eller mindre loddrette stupet. Det er også blitt vanlig at turister fra turistskipene i fjorden blir kjørt med buss til Herdalsetra, Norges største setergrend og utgangspunkt for den nydelige fjellturen over Holegga til Geiranger. At det er blitt temmelig internasjonalt på Herdalsetra, viser følgende samtale mellom en familiefar og meg da vi sist var innom der siste sommer. Han innledet samtalen:

- Where are you from?

- I’m from Norway. And you?

- We are also from Norway.

- Da er det kanskje like greit å gå over til norsk.

Union i Øye har vært nevnt og det hotellet har en fantastisk atmosfære (du føler det nesten som om Slingsby og Patchell nettopp gikk ut av døra), men her er kanskje mulighetene for utflukter mer begrenset hvis en ikke er innstilt på luftige fjellturer til fots. Da har Loen kanskje større muligheter med Bødalsetra, Kjenndalsbreen og Brigsdalsbreen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.