Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin GPSmap 62ST ?


opas

Anbefalte innlegg

Heisann!

Mitt første innlegg på dette fjellforumet som virker veldig seriøst :D

Jeg har brukt en eldre Garmin GPS uten kart som jeg har hatt i mange år og bruker den mer som backup til papirkart i verste tilfelle :?

Nå har gadgetlysten overtatt og jeg har veldig lyst på en GPS med kart , mest for at det ser morsomt ut :D

Jeg bruker en Garmin Zumo 220 på min motorsykkel og den kan brukes med topokart men bruker for mye strøm og har ikke "utskiftbare" batterier.

Jeg har kikket litt på en av disse rimelige GPSene til Garmin som heter Dakota 20 men er usikker på om disse er dårlige på grunn av den forholdsvis rimelige prisen.

På den andre siden så ser jeg at Garmin 62ST er en robust GPS med mange flere funksjoner og har innebygget topokart over hele verden :shock:

Denne kan fåes på nettet til ca 3000,- og hvis man tar prisen for en Dakota 20 som ikke har kart og plusser på et topokart så er man i nesten samme prisen :?

Derfor begynner jeg å lure litt på kartene som er innebygget i 62ST........er disse på høyde med et ordinært topokart som man må kjøpe til f.eks en 62S eller Dakota 20?

Håper på noen innspill til en forvirret førstegangskjøper av GPS med kart :)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verdenskartet som følger med er ikke på høyde med noe som helst. Du kan se sånn ca hvilken ende av norge du er i. Noe overdrevet men det er kun de aller største veiene som er med og de større byene av steder. På ST får du i tillegg topografisk kart over europa i 1-100000. Hvor godt dette er veit jeg ikke men det kan helt sikkert ikke sammenlignes med topo adventure og premium som er 1-50000 og 1-20000 Men kan jo være greit å ha om man er mye ute å reiser. Du bør jo uansett ha med ett papirkart og da er sikkert disse kartene mer enn gode nok til å finne ut hvor på papirkartet du befinner deg (det er jo også mulig uten elektronisk kart) I tillegg kjøper du noen adventure eller premium kart for områdene du ferdes mest i så skulle du være veldig godt dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phase har helt rett. Disse innebygde kartene er som regel helt ubrukelige. Kjøp heller en 62s med en kartCD i tillegg, Topo Adventure, eller kart på minnebrikke som Topo Premium. Fordelen med CD er at du kan selv velge hvilke kart og kombinasjoner av kart du vil overføre til gps'en. Med en minnebrikk må du nok bytte den ut når andre kart skal inn, f.eks. et bilkart eller topokart over et annet område. Mye mer plunder spør du meg. På den annen side så er jo kartet på minnebrikken klar til bruk, puttes bare rett i gps. Man slipper installeringer på PC og deretter overføringer til gps.

Velger du å gå for topo premium på minnebrikke og har behov for flere kart kan du sjekke med Geoinsight for å få alle kartene på en brikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raske svar :)

Nå er jeg en svært impulsiv kar så jeg har allerede lagt inn en nettbestilling på en Oregon 450 uten kartpakke. :-(

Så tenkte jeg å prøve en kartpakke fra frikart.no først for å se om det er bra nok for meg , vet ikke hvordan disse gratiskartene er i forhold til kartpakkene til 1000+...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen dårlig impulshandling. Forskjellen på 62-serien og Oregon serien går stort sett ut på om man foretrekker knapper eller touchscreen.

Kartene fra Frikart varierer i kvalitet avhengig av hvor du er i landet. Da jeg prøvde kartene for et par-tre år siden var de helt håpløse her i Tromsøområdet, men de har visstnok gjort store fremskritt siden da så nå har jeg lastet de ned på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen dårlig impulshandling. Forskjellen på 62-serien og Oregon serien går stort sett ut på om man foretrekker knapper eller touchscreen.

Kartene fra Frikart varierer i kvalitet avhengig av hvor du er i landet. Da jeg prøvde kartene for et par-tre år siden var de helt håpløse her i Tromsøområdet, men de har visstnok gjort store fremskritt siden da så nå har jeg lastet de ned på nytt.

Hehe , nei jeg satser på at det var en god impulshandling. Leste litt tester og konkluderte med at Oregon kanskje var litt enklere i bruk enn 62-serien på tross av litt dårligere skjerm i sollys. Har som sagt en Zumo (med trykkskjerm)som funker som fjell på min motorsykkel selv med hansker.

Tenkte å prøve frikartene før jeg kryper til korset å kjøper topokartene. Skulle vært mulig å kjøpe en kartpakke rimeligere enn enkeltkart for 750-1500,- stykket :shock:

Ja mer som f.eks europakartpakken som man får med f.eks til Zumoen og bil-gpsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.