Gå til innhold
  • Bli medlem

Hytte til hytte sekk/pakkeliste


Anbefalte innlegg

Jeg og en venn skal begynne å gå på hytte til hytte-turer (sommerstid). Jeg har tidligere gått en del med telt, så jeg har alt utstyret i boks, men vennen min starter på skratch. Når det kommer til valg av sekk ser jag at mange velger en 40-50 liters sekk. Hvordan får dere til dette? Vennen min og jeg tror jeg skal klare oss med noen-og-30 liters-sekker. Og da har vi ikke veldig lett eller fancy utstyr. Er det noe essensielt jeg ikke har fått med meg?!

En kort oppsummert pakkeliste:

BEKLEDNING:

På kroppen:

Undertøy

Linsokker

Yttersokker

T-skjorte

Shorts

I sekken:

Undertøy - skift

Linsokker - skift

Yttersokker - skift

Ullundertøysett

T-skjorte - skift

Tykk gå-genser

Varm genser

Bukse (vannavstøtende)

Skalljakke

Lue

Hals

Hansker

Hytteklær:

Campsokker

Topp

Bukse

UTSTYR:

Sekk

Sovepose

Sko

SMÅUTSTYR:

Krus

Drikkesystem/flaske

Hodelykt

Ekstra skolisse

Solbriller

Håndklede

I tillegg kommer annet nips som tannbørste og myggmiddel osv., men dette tar ikke så veldig mye plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått fra hytte til hytte i over 20 år og har noen kommentarer til lista di. Dette er mine erfaringer og synspunkter så du får vurdere om de passer inn for deg.

Du planlegger å gå i short og t-skjorte. Jo det kan så være, men de fleste gangen jeg har gått mine turer i fjellet har jeg bært shortsen hele veien.

Jeg bruker heller ei kortermet ulltrøye enn t-skjorte. Hvis en blir svett (som de fleste blir) eller det skulle regne litt så varmer ei ulltrøye bedre enn bomull. Den er heller ikke så varm som man tror. Så jeg ville ha valgt bare EN t-skjorte/topp, til innebruk.

Jeg vet ikke om du er mann eller dame, men nilus høres ut som mann. Hvis du er dame så si ifra for da har jeg noen flere tips.

Innesko på hytta er ikke nødvendig, med veldig praktisk. Du skriver sko, mener du fjellsko eller innesko da?

En tollekniv er alltid kjekt å ha for hand, om det er noe som skal ordnes, kuttes, åpnes.

Jeg ville ha byttet ut soveposen med lakenpose. Sparer både plass og vekt. Jeg ser også noen har kjøpt seg silkesengetøy. Veldig behaglig å ligge i sier dem. På alle hytter er det pute og dyne, så lakenpose er mest praktisk.

Kart og kompass og evt GPS må ALLTID være med, mener jeg. Sørg for at du kan bruke det før du drar!

Hodelykt bruker ikke jeg på hytte til hyttetur, bare på telttur. Ei lita lett lykt (LED-lykt) synes jeg holder. I begynnelsen av juli tar jeg ikke med meg lykt i det hele tatt. Det er jo lyst ute.

Du har skrevet opp to tykke gensere. Tror jeg vill ha valgt bare en og tatt med meg ei langarmet ulltrøye isteden. Sparer litt vekt.

Førstehjelpsutstyr som plaster, sportstape, evt smertestillende har jeg alltid med meg.

Solkrem er veldig viktig. Jeg er en person som vanligvis ikke bruker det, men på høyfjellet har jeg brent meg skikkelig.

Når det gjelder tannkrem og solkrem er det greit å ikke bruke fulle flasker.

Jeg ville også tatt med meg litt dusjsåpe på ei lita flaske. Mange av hyttene har dusj nå så det er greit å få vaske seg litt etter turen. Kanskje en dameting dette også.

Hva tenker du å gjøre hvis dere skulle komme ut for et skikkelig regnvær? Ser at du ikke tar med deg regntøy. Greit å tenke igjennom. Klarer dere å gå fram til hytta klissvåte uten å fryse. Hvis du bruker ull inntil kroppen, så går det stort sett greit.

Når jeg går aleine tar jeg alltid med meg fjellduken, når flere går sammen ser jeg ikke sammen nytten. Fjellduken er min sikkerhet hvis jeg skulle bli liggende.

Har du tenkt å overnatte på selvbetjeningshytter? Det er flott å slippe å bære på mat, men en blir fort lei maten. Jeg tar alltid med meg litt krydder i plastikkposer, veier nesten ingenting og sette litt ekstra smak på maten. Salt og pepper er det der. Jeg tar med chili, organo o.l.

På en vanlig hytte til hyttetur over ca 5 dager veier min sekk ca 8 kg. Dvs jeg ligger på selvbetjente og betjente hytter der jeg kjøper all mat.

Jeg har en 50 l sekk, jeg kunne ha klart meg med mindre, men det er så greit å ha god plass. Da slipper jeg å finplanlegge hvor alt skal, samt trykke det på plass. Jeg pakker alt i plastikkposer for at ikke noe skal bli vått hvis det skulle bli en skikkelig regnvær.

Husk også penger, bankkort, DNT-nøkkel og DNT-medlemskort hvis du skal på DNT-hytter.

Kamra og kikkert er kjekt å ha, men ikke nødvendig. Mobil og lader er det også noen som drar på. Jeg velger å ha med mobilen men den er stort sett avslått.

Termosen tar jeg noen ganger med meg. Det er mulig å få kjøpt varm drikke på hyttene og det kan være viktig hvis det er en kald og guffen dag.

Jeg ser også mange har med seg ei bok på tur, men det er luksus. Vanligvis er det masse lesestoff på hyttene.

Håper dette kan være til litt nytte for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundig svar. Jeg er nok en mann, men vennen min er vel egentlig en venninne, så hvis du har noen gode tips til hun blir det satt pris på.

Listen over rablet jeg fort ned og tok ikke bryet med å føye til ekstra info som at T-skjorten er av ull, den ”tykke gå-genseren” er en langermet ulltrøye (lik som du anbefaler) osv. Men du kommer likevel med et par nyttige tips som jeg skal ta til meg. Lakenpose vil bl.a. bli vurdert istedenfor sovepose.

Det ser i hvert fall ut som at vi klarer oss med noen-og-30 literssekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dameting er bikini og truseinnlegg, i hvertfall bikinioverdel.

En ting som jeg ikke nevnte er ørepropper. Det er de senere årene jeg har oppdaget denne nyttige tingen. Jeg tenkte at det vil jeg ikke kunne klare å sove med, men da jeg prøvd, var det helt greit. På noen hytter kan det bli litt overfyllt og en må dele rom/ligge på sovesal med noen en ikke kjenner. Det er en del som snorker og da er det greit og lukke seg inn i sin egen verden. Så for meg er øreproppen en god følgesvenn. Søvn er viktig når en skal gå flere dager i strekk.

Når det gjelder sekk synes jeg at antall liter ikke bør være hovedkriterien for valget. Mine kriterer er at den er god og bære og passer til ryggen min. Det må i hvertfall være et hoftebelte og brystreim på sekken. Det er viktig å stille inn sekken riktig før en starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lar du fjellduken ligge om dere er flere? Det er fremdeles mulig å ikke komme frem til hytta.

Min erfaring er at det går å gå på hyttetur med en sekk på "noen og tredve liter" men om jeg skulle gått til anskaffelse av sekk til dette formålet ville jeg nå sett på en over 40 liter. Det er greit med litt ekstra plass som nevnt over. Det er slitsomt å stappe ting på plass. Men må si at jeg ikke helt skjønner hvordan dere skal få plass? Da jeg brukte min 35 liter til en hytte-hytte-tur tok jeg ikke med f.eks. sko og det krevde litt tenking under pakking. Det er bedre gå med en større sekk enn å stappe den for full, da går bærekomforten og brukervennligheten ned :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig så ser jeg at det er som regel mer behagelig å pakke i 60 liters sekken min enn 35 liters sekken. 35 literen krever mye mer grubling og flere ompakkinger for å få alt med, og jeg ender alltid med å ha en god del hengende på utsiden av sekken. Prøver å unngå for mye ting hengende på utsiden av sekken, og velger som regel å bruke en større sekk for å få med alt.

Men nå er jeg en stor kar og alt av klær tar en del mer plass en for folk med mindre størrelser, så det kan være at det er lettere å pakke i sekk på 30-40 liter for en person som bruker en del mindre klær enn meg.

Det som også ofte fyller på litt i sekken er når en skal gå innom flere ubetjente hytter på rad. Da er en avhengig av å ha med seg alle måltider i sekken frem til en kommer til en selvbetjent eller betjent hytte, for så å skaffe nye forsyninger der.

Ellers så må en inrømme at om det er for mye plass i sekken så ender en alltids med å ta med mer enn det som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som mangler i listen din er bl.a. håndkle og mat (og kjeks/snop?) og evt. termos? Dette tar faktisk også litt plass.. Skal dere på selvbetjeningshytte må noe mat (brød etc) tas med. Jeg har jo også med en liten "akk-akk" (siden jeg ikke liker cognac) om vi skal ha flere dager på selvbetjeningshytte-men det går vel under kategori "ikke helt nødvendig"??? :P

SElvsagt må dere velge lakenpose og kke sovepose om en skal på hytter - i silke..

Når det gjelder bukse vs shortsdiskusjonen har jeg en langbukse med avtagbare bein som kan gjøres om til shorts -det er genialt. Ullstillongs, bukse(shorts) og en tynn regnbukse holder. Den tunge skalljakken har jeg heller aldri med på sommeren - bruker et tynt marmot regnsett - med ull under går det greit (og jeg har hatt noen dager i rogalandsfjell i regnvær...) så lenge en skal inn om kvelden - men selvsagt er en fjellduk (evt alu-folie duk) gjerne trygt i tilfelle skade.

Sko til hyttebruk er ok - men jeg har gått over til sandaler - om varmt er det deilig å lufte beina - og sandalene er justerbare så kjølige kvelder er ullsokkene inni (sokker i sandaler er ikke sexy... men ingen bryr seg om akkurat det på fjellet).

En annen ting jeg som jente synes er greit er en lang t-skjorte (eller kort nattkjole) til å sove i! På rom med mange folk er det greit å føle at en er litt "påkledd" (men det har gjerne noe med alder å gjøre :P

Jeg har selv "for stor" sekk.. men er ganske flink til ikke pakke mer enn jeg trenger. Ikke ta med ekstra bukse eller t-skjorte eller vindjakke osv...Er jo dessuten alltid masse kjekt-å-ha ting - men klarte jeg meg uten det i fjor går det greit i år også... Det eneste "nye" er staver om jeg går alene (men de er utenpå sekken når ikke i bruk). Synes uansett 30++ liter høres utrolig knapt ut. Anbefaler absolutt en 40l+ sekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.