Gå til innhold
  • Bli medlem

Speilreflekskamera til naturbilder


Kikut

Anbefalte innlegg

Takk alle sammen, veldig hyggelig med respons. Jeg merker at dette ikke bør være et impulskjøp, og at objektiver er minst like viktig som kamerahuset. Jeg noterer meg at pentax har "antishake" innebygd. Er dette en utelukkende fordel?

Videre, min gamle far har mange gamle objektiver fra sitt 25 år gamle pentax-kamera. Vil disse passe med et nytt pentax??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter opp om bruktmarkedet ja. Kameraet er ferskvare, men linser og stativer har du til evig tid. Sier seg selv hvor man først bør investere mest :lol:

Husk også at du bør kjøpe en del filtere. Disse koster fort flere tusen i innkjøp hvis du skal ha kvalitet, og utvalg.

Polarfilter er ett must da det fjerner refleksjoner, gir vegetasjon mer farger og fjerner dis i luften. UV filtre til beskyttelse av linsene er en fordel. ND filtere er veldig greit å ha for vakre fossebilder i dagslys. Graderte ND filtere er meget greie å ha for å ta vakre landskapsbilder hvor kontrasten mellom landskap og himmel er høy. (Disse filtrene utjevner lysforskjellen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen, veldig hyggelig med respons. Jeg merker at dette ikke bør være et impulskjøp, og at objektiver er minst like viktig som kamerahuset. Jeg noterer meg at pentax har "antishake" innebygd. Er dette en utelukkende fordel?

Videre, min gamle far har mange gamle objektiver fra sitt 25 år gamle pentax-kamera. Vil disse passe med et nytt pentax??

Ja, antishake er en fordel. Og, du kan slå den av når du f.eks bruker stativ.

Ja, gammel Pentaxoptikk kan brukes. Fra Moses laget de berømte stentavlene, og frem til i dag :lol:

Så har du tilgang på Pentaxoptikk, så bør du ikke være mer i tvil.

Og, se på bruktmarkedet. De husene jeg har listet opp, er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med antirister i huset så får du jo dette på de steingamle objektivene også :lol:

Det er også en del Nikon objektiver som kan brukes på pentax. De passer rett på men sitter litt dårlig, men fungerer gjør det.

List gjerne opp hva slags objektiver din far har så kan vi se om det er noen perler der. Mange av de gamle er ikke verdt stort mer enn en 50lapp så det behøver ikke nødvendigvis være avgjørende for valget. Du må også stort sett greide deg med Manuell fokus om han mot formodning ikke sitter på noen FA objektiver. Mest sansynlig dreier det seg om M objektiver. Er det A objektiver så får du aoutmatisk lysmåling. Om ikke så er det bare å kjøre manuell på kamera og trykke på den lille grønne knappen for å foreta lysmåling der du måtte ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med antirister i huset så får du jo dette på de steingamle objektivene også :lol:

Det er også en del Nikon objektiver som kan brukes på pentax. De passer rett på men sitter litt dårlig, men fungerer gjør det.

List gjerne opp hva slags objektiver din far har så kan vi se om det er noen perler der. Mange av de gamle er ikke verdt stort mer enn en 50lapp så det behøver ikke nødvendigvis være avgjørende for valget. Du må også stort sett greide deg med Manuell fokus om han mot formodning ikke sitter på noen FA objektiver. Mest sansynlig dreier det seg om M objektiver. Er det A objektiver så får du aoutmatisk lysmåling. Om ikke så er det bare å kjøre manuell på kamera og trykke på den lille grønne knappen for å foreta lysmåling der du måtte ønske.

Nikon på Pentax? Bajonettene er jo helt motsatte. Med M-42 skrufatning, går det selvsagt greit.

Tror ikke jeg vil anbefale Nikon bajonett på Pentax nei.

Finnes det dårlige Pentaxobjektiv (Når vi ser vekk fra Zooooooooooooom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda noen av de gamle som var til 35mm kameraene passer på pentax men ikke til digital nikon :lol: altså ikke AI objektiver Men ikke alle passer og de blir sittende opp ned eller en annen retning en det som er "riktig". Her er det en som har 4 forskjellige nikor på pentaxuten adapter http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-slr-lens-discussion/37549-nikon-lens-pentax.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.

Mener fortsatt man bør sjekkes nøye, hvis man overhode prøver dette.

Det finnes tonnevis med Pentax A og Pentax M som både holder en meget høu optisk kvalitet,

og som koster relativt lite.

Billigzooooomene fra 80tallet og senere er som regel søppel.

Fastoptikken er aldeles nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.