Gå til innhold
  • Bli medlem

15-åring overlevde en dramatisk klatreulykke på Rjukan


500fjell

Anbefalte innlegg

Annonse

Har opplevd snøras sekunder etter at jeg kom ned fra fossen en gang på rjukan og glad jeg ikke sto på led da. Spesielt de slakere fossene kan være skumle når det har kommet en del snø.

Godt å høre at det gikk "bra", han var nok heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av de aller beste klatreungdommene i landet. Ingen er sikre mot slike hendelser, og fint uansett at det gikk bra. Ute av sykehuset nå!

Jojo fint det gikk bra etc, men det at man går harde ting på cragget og inne har ingen sammenheng med ferdigheter på isklatring.

Etter det jeg forstår tok andremann seg ut av standplass før han var sikret av førstemann ovenifra, så løsnet det et skred og han falt hele tauets lengde (ca 30-40 meter fra der han sto). Kommunikasjon eller metodesvikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo fint det gikk bra etc, men det at man går harde ting på cragget og inne har ingen sammenheng med ferdigheter på isklatring.

Etter det jeg forstår tok andremann seg ut av standplass før han var sikret av førstemann ovenifra, så løsnet det et skred og han falt hele tauets lengde (ca 30-40 meter fra der han sto). Kommunikasjon eller metodesvikt.

Ser ikke hvordan det er mulig. Har 1. mann klatret ut hele tauet (si 60m) har du maks ett par meter fall som andre mann. Alternativet er at 1. man har gått ut halve tauet eller mindre. Da kan 2. mann falle 30-40 meter eller mer når han går ut av stand før sikring er klar. Mulig det var dette du mente. Eller at han faktisk hadde klart kunststykket å klatre 40 meter uten at 1.mann hadde sikring inne.

Ser at de var der på en slags landslagsamling og det var 1. gang de prøvde is. Langt fra Innevegger og plasttak.

Håper resten av oss lærer av andres feil for det er ikke alltid du får muligheten til å lære av dine egene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som da tydeligvis har skjedd er at andremann ikke har vært selvforankra.

Førstemann har leda opp en (ikke full) taulengde, selvforankrer seg og starter å hale inn overflødig tau. Tauet kiler seg i et tre (andremann knyter seg ut av standplass for å gå bort og løsne tauet) i samme øyeblikk går et ras og feier andremann utfor kanten. Førstemann er som sagt kun selvforankra og har ikke sikring klar da han holder på å dra inn tau.

Altså maks uheldig med tidspunktet for ras... Det er nok en grunn for at en alltid bør være selvforankra, stor hylle eller ei :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolket også hendelsesforløpet som du Emil.

Interessant case egentlig. Hvordan ville klatreekspertene løst problemet?

Hvis avstanden bort til prolemområdet ikke var for stor i forhold til terrenget ellers der oppe kunne han kanskje:

- satt av ca like mye lengde på hovedtauet ut fra egen sele og koblet tauet inn i egen standplass med f.eks doble halvstikk

- koblet ut selvforankring

- gått bort for å løse opp floken

- gått tilbake til standplass

- gjenopprettet selvforankring

- koblet ut hovedtauet fra standplass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at de aller fleste, på ei såpass stor hylle ville enkelt og greit ha kobla seg ut, skritta frem til treet, fiksa problemet og ruslet tilbake for så å koble seg inn i standplass. (meg selv inkludert) Her kommer det selvsagt an på avstanden til problemet.

Det som bør gjøres er nok å beregne ca taulengde opp til treet(ut fra egen sele), slå dobbelt halvstikk i standplass, koble ut original-selvforankringa og rusle bort og fikse problemet. Da får en maks et fall på lengden opp til problemet om uhellet skulle være ute. Var sikkert dette du og mente Sturla?

Skulle det være noe langt opp til problemet kan en jo sette en mellomforankring midtveis for å halvere fallengden.

om det ikke er tilstrekkelig med tau til overs, kan en vel koble sammen slynger/kordeletter etc fra sentralløkka i selen og i standplass til en rekker frem til problemet.

Men som sagt, tipper de fleste våger seg ut av standplass den lille stunden dette pågår om det er ei stor hylle, "det går jo som regel bra"... Helt til det ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når førstemann har gått på led og du har sikret vedkommende fra din standplass bør det være mulig å binde seg inn i tauet som kommer ned fra første mellomforankring. Du har tross alt hatt dette gjennom bremsen din. deretter ber du 1. mann sikre deg ned/bort til problemet. løser det og går tilbake til standplass så 1. mann kan dra inn slakk.

Dette kommer vel av ett problem de fleste har følt på standplass, Hvor gjør man av alt tauet. Det letteste er jo å la det henge fritt, men det skaffer alltid problemer når det skal dras opp igjen. I værst tenkelig situasjon henger tauet seg opp når 1. mann er på cruxet og uten mulighet som å sette sikring/selvforankring.

Derfor vær nøye den å henge opp tauet på standplass. Enten over kneet eller i egene hemper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bør gjøres er nok å beregne ca taulengde opp til treet(ut fra egen sele), slå dobbelt halvstikk i standplass, koble ut original-selvforankringa og rusle bort og fikse problemet. Da får en maks et fall på lengden opp til problemet om uhellet skulle være ute. Var sikkert dette du og mente Sturla?

Ja det var det jeg tenkte på, og du har sikkert rett i at de fleste nok hadde tatt sjansen uten sikring.

Det var vel en tilsvarende (døds-) ulykke i sommer der en instruktør var usikret på ei stor hylle og ble truffet av en stor stein med etterfølgende fall ut av hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når førstemann har gått på led og du har sikret vedkommende fra din standplass bør det være mulig å binde seg inn i tauet som kommer ned fra første mellomforankring. Du har tross alt hatt dette gjennom bremsen din. deretter ber du 1. mann sikre deg ned/bort til problemet. løser det og går tilbake til standplass så 1. mann kan dra inn slakk.

1 mann kan ikke sikre 2 mann på vanlig måte når tauet er kilt fast? Om 1 mann kan sikre andremann så er vel alt som normalt og problemet ikke-eksisterende?

Men det er en mulighet å gjøre som du sier, da strammer 1 mann(som sikrer) inn tauet til det er stramt ned til problemet, 2 mann får da også et fall lik lengden fra sin standplass til problemet om uhellet er ute.

Erfaringsmessig så er det ikke enkelt å kommunisere med 1 mann når en står på hver sin standplass foruten vanlige komandorop, blir fort misforståelser og tida rotes bort. Misforståelser kan også være fatale i slike situasjoner. Derfor mener jeg det er opp til andremann å håndtere situasjonen så fremt det er mulig. Altså forlenge egen selvforankring som tidligere skrevet. Da vet man at uansett hva som skjer så er en garrantert selvforankra.

Regner med at disse karene brukte to tau, så om bare et av tauene var kilt så er mulighetene der for din metode, med forbehold om god komunikasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 mann kan ikke sikre 2 mann på vanlig måte når tauet er kilt fast? Om 1 mann kan sikre andremann så er vel alt som normalt og problemet ikke-eksisterende?

Men det er en mulighet å gjøre som du sier, da strammer 1 mann(som sikrer) inn tauet til det er stramt ned til problemet, 2 mann får da også et fall lik lengden fra sin standplass til problemet om uhellet er ute.

Erfaringsmessig så er det ikke enkelt å kommunisere med 1 mann når en står på hver sin standplass foruten vanlige komandorop, blir fort misforståelser og tida rotes bort. Misforståelser kan også være fatale i slike situasjoner. Derfor mener jeg det er opp til andremann å håndtere situasjonen så fremt det er mulig. Altså forlenge egen selvforankring som tidligere skrevet. Da vet man at uansett hva som skjer så er en garrantert selvforankra.

Regner med at disse karene brukte to tau, så om bare et av tauene var kilt så er mulighetene der for din metode, med forbehold om god komunikasjon..

tror ikke helt du forsto hva jeg mente, men som flere sier det ville være mulig å løse det på flere måter. Godt mulig jeg selv hadde gått usikret på en slik hylle. ofte vanskelig å se for se alle tenkelige påvirkninger rundt deg. problemet med tau som henger seg opp vil nok flere oppleve så en får bare huske det og holde god orden på standplass. mye av det samme kan oppleves ved rapeller fra trær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdyp gjerne hva du mente om jeg misforsto, ekstra triks i reportoaret tas imot med glede ;)

Vanskelig tema å diskutere da det er enormt mange forskjellige moment som kan spille inn, som igjen vil utgjøre vesentlige forskjeller på utførelse av problemløsing.

Men jeg holder fast på at hver enkelt må ta ansvar for å være selvforankret og løse problemet på egenhånd om det er mulig, fremfor å begynne å blande inn makkeren som står 40-50-60 m over. Er det litt vind, ruta er delt opp i avsatser, problem med ekko osv så blir det fort tull med komunikasjonen.

Dette minner meg på en diskusjon vi har hatt her tidligere, var vel jeg og bla Mayhassen som prata om bruken av walkie talkie ved klatring. Kan være grei forsikring å ha med seg radio om det er dårlige værforhold osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.