Gå til innhold
  • Bli medlem

Truger til topptur?


Ranglefant

Anbefalte innlegg

Har aldri brukt truger før, men lengter etter en topptur før vinteren slår til her vest.

Noen som har tips til hvilken form og tyngde det skal være på trugene man bruker til oppoverbakker?

Ser for meg at de skal være relativt små og lette, men det er jo et hav å velge mellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke allverdens erfaring med truger, men jeg er enig med deg at små er en fordel.

I mange av trugetrådene her på forumet (det finnes i alle fall noen) er det mange som anbefaler å kjøpe så store som mulig.

Jeg er av den oppfatningen at man bør kjøpe så så små som mulig, så lenge de er store nok til å bære vekten din på snøen.

Dette er selvsagt vanskelig å vite, og hvis man feks skal krysse Hardangervidda (og av en eller annen merkelig grunn ikke vil bruke ski) kan man sikkert gå for noen kjempestore som alltid vil bære deg oppå snøen, men til topptur og litt vanskelig terreng er det en fordel med små.

Eksempelvis er det ikke spesielt lett å gå i bratt lende mellom trær med store truger, og det er en stor fordel å ikke ha dem lengre enn at man man kan sette føttene foran hverandre.

Iom at du snakker om topptur skal du vel også ha trugene på sekken på vei ned igjen også (brettet på bena?), og da er det jo også greit at de er små.

Regner ikke med at dette inlegget ga deg noen fornuftige svar, men jeg fikk i alle fall luftet noen tanker :D

For å være konkret så har tubbs en størrelse som er noe sånt som 25 tommer. Mye lengre enn dette gjør det vanskelig å sette føttene foran hverandre i trangt terreng. Denne størrelsen holder noe for mange hvis det ikke er alt for løst.

Velg noen med gode skarejern under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukerens vekt og aktuel snøtype/dybde avggjør hvor store trugene bør være.

Selvfølgelig er det lettere å gå med små truger om snøen er forholdvis kompakt, i løssnø vil du sette pris på hver kvadratcentimeter bæreflate, en lang person går lettere med store truger enn en kort.

Vil anbefale truger med gode stegjern og hælløftere til den som skal gå mye i bratte bakker!

Har du mulighet til å prøvelåne av bekjente først så bør du gjøre det, noen butikker har også utleie av truger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun til bruk nå på tampen av sesongen, med fare for snø opp mot selve toppen. Eksempelvis Gullfjellet eller andre topper på rundt en 1000 meter.

Hvor langt tror dere jeg vil komme med forsvaret sine? Eller bør jeg gå for noe lettere og mer egnet for oppovergåing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun til bruk nå på tampen av sesongen, med fare for snø opp mot selve toppen. Eksempelvis Gullfjellet eller andre topper på rundt en 1000 meter.

Hvor langt tror dere jeg vil komme med forsvaret sine? Eller bør jeg gå for noe lettere og mer egnet for oppovergåing?

Forsvaret sine er da helt gull de, lette og gode. De kommer litt til kort hva angår grep på hard skare dog, men funker bra i de fleste forhold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt forsvarets truger i lang tid også brukt forsvarets gammle tre truger.

Veldig fine og ikke spesielt tunge.

For de fleste som bruker truger til normal bruk fungerer disse veldig bra.

Men kjøpte meg nye truger i år og gleder meg til å bruke disse snart.

jeg kjøpte disse http://www.tsloutdoor.com/en/product/127/tsl-step-in-25%22

med disse skoene http://www.tsloutdoor.com/en/product/100/trek-gaiter.

Dette er truger med step in system, har selv ikke bruk mye av det, blir spenende å prøve.

Bruker truger mye i jakt , faktisk bruker jeg truger mer en ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt truger både til kryssing av Hardangervidda og gått på X antall 2000-metere og andre lavere topper.

Først slet jeg ut tubbs 30", har nå 25" med hælløfter. Sistnevnte er knall hvis du skal ut på mange toppturer. Skare/stegjern på truga er for meg et "må-ha".

Ville ikke gått for de billigste variantene, og velg ei truge med ukomplisert bindingssystem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.