Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammelt fiskeutstyr - hva bør jeg bytte ut?


PI

Anbefalte innlegg

Jeg har rydda på hytta, og funnet noe gammelt fiskeutstyr etter bestefar som døde i '91. På studentbudsjett er det gunstig med alt som kan gjenbrukes uten at det koster for mye, så jeg lurer på hva som er mest kritisk å bytte ut for å få utstyret funksjonelt. Jeg har ikke lyst til å legge så veldig mye penger i det nå, bare nok til å komme meg ut på tur.

Fisket jeg tenker meg er litt småturer i marka rundt Trondheim, og jeg er nybegynner på fiske.

Utstyret jeg har funnet er blant annet:

2 x Abu Svangsta 5.5 fot glassfiberstang, for 2-15 gram

Abu Cardinal 140 åpen haspelsnelle, ser ut til å fungere bra, har fortsatt prislappen (160 kroner en gang på tidlig åttitall)

Abumatic? lukket haspel, fungerer

Diverse gamle fluer, jeg tror det er våtfluer, behørig nummerert av min bestefar med skrivemaskin og blåkopi :lol:. Skulle gjerne lagt ut bilder, men jeg har ikke kamera tilgjengelig.

Diverse sluker (4 - 12 gram) og spinnere (fluevekt opp til ca. 8 gram).

En sammenleggbar håv, som ser grei ut.

Jeg tenker å bytte til ny sene, den gamle nylonen stoler jeg ikke helt på. I tillegg må jeg skifte en del av krokene som er rustne. Heldigvis lå det ubrukte kroker i ei kasse...

Er det noe annet vedlikehold jeg bør gjøre på dette gamle utstyret før jeg begynner å bruke det? Hva slags sene passer best til utstyret sånn ellers?

Er det noe utstyr jeg bør skaffe meg ut over det som står på denne lista? Hva er egentlig det beste å fiske med i småvann rundt Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bytt dreggene (krokene) på spinnere/sluker, skru opp snella og smøre den opp, sjekk ringene på stange vist di er av plastik eller kun av di gamle stål ringene typen er det ikke gunstig og bruke fireline eller annen type multifilament pga slitasje fra ringene, men vist det er en type kjeramiske ringer på stanga skal det gå bare fint, kjøp deg Fireline eller PowerPro 0,12 eller 0,10 det holder i masse til det fiske du skal drive med, vil anbefale deg Powerpro da den er litt rimeligere og den senen er helt rund og ikke flat som Fireline er, Fireline er god den og men du kan bli litt plaget med den jo lavere dim du velger siden den er flat så kan den skjære seg inn i underliggende lag på snella, ville valgt PowerPro jeg selv er veldig fornøøy med den..ellers er det vel bare og fikse utstyret selv om det er noen år gammel duger det i massevis. lykke til med fiskinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok kjøpt nye fluer. Ta gjerne vare på de gamle, men da som klenodium. Fint at de er merket, så da vet du hvilke du skal lete etter i butikken (eller binde selv?), og du får sikkert tips om nyere fluer som også fungerer veldig bra og har litt andre flyteevne osv. Materialvalg forandrer seg gradvis.

Eller enig med de andre; bytt sena (sjekk stangringene), åpne snellene og smør godt med snelleolje (fåes i fiskebutikk). Når du først setter igang med fisket så bruk utstyret litt forsiktig siden det har vært stående en stund. Den stanga er forresten ei morsom stang! Hadde en selv tidligere :)

God tur og skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, da flytter jeg fluene over i museumsavdelingen. Uansett artig å ha et sånt minne etter bestefar, det er mange av fluene i eska som er spesiallagd for å brukes i småvann i Rendalstraktene.

Tenker det blir vanlig nylonsnøre, det er sikkert bra nok for mitt bruk.

Olje: tenker jeg ikke trenger så mye, og da kan jeg heller bruke noe av det jeg har liggende. Symaskin-olje burde vel være greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symaskin olje fungerer fin fint...

Å er du student og skal ha deg en tur nå og da så kjør vanlig nylon 0.16 foreksempel det har nå fungert i alle år før disse hippster snørene kom og duger nok til ditt bruk. ikke noe galt om multi forutenom prisen men litt brems følelse og stang følelse så har man ikke bruk for 9kg bruddstyrke på ørret. Og selv om vertfall 4 sneller her i huset har multi ja så er det enda en stund før jeg blir fortrolig med de snørene, selv fiske med 0.09 multi er noe dritt i forhold til god gammel line.

Forøvrig ville jeg i motsettning til andre her brukt de fluene du fant, sikkert morro med minner fra din bestefar men tror det må vere enda mer morro å dra fisk på fluer han laget eller fisket med, fisk vertfall noen av de til du får en kg ørret så setter du den flua i fiskelua som minne om din bestefar, ser han deg da så blir han nok stolt tenker jeg..... :wink:

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig ville jeg i motsettning til andre her brukt de fluene du fant, sikkert morro med minner fra din bestefar men tror det må vere enda mer morro å dra fisk på fluer han laget eller fisket med, fisk vertfall noen av de til du får en kg ørret så setter du den flua i fiskelua som minne om din bestefar, ser han deg da så blir han nok stolt tenker jeg..... :lol:

Mvh

Enig med du.

Kjøp forøvrig ny nylonsene. Ikke stol på sene som har ligget i årevis. Viss budsjettet tillater deg det, så invester i desse tre spinnerne: Vibrax rød/ svarte striper (str. 3 og 4) + en bronse mepps med svarte prikker. (str.3) Er det større fisk i vannet - prøv sildeslukene til bestefaren din. (12 eller 18 g) eller kjøp en jensensildsluk 18 gram rød/sort. Dette er slukene jeg får 80 % av fiskene mine på (i tillegg til et par sølvkroken spesial: bronse/rødt og sølv / rødt). Jeg fisker mye.

Etter å ha mistet en del stor fisk på nylon så har jeg gått over til crystal. Dyrt, men ganske holdbar om en passer på å sneie bort litt av sena nærmest sluken av og til. Men nylonsene 0,16 - 0,20 kan funke ok det....alt etter hva du kan få i de vannene du besøker. Multi holder mye, men kuttes (for) lett på stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye prat om snøre og kroker, men jeg kan jo f.eks. mene noe om utstyret.

Abu Cardinal 140 var en gang en bra snelle og den fungerer sikkert bra fremdeles siden det kan se ut som om den er lite brukt. (Prislappen sitter fremdeles på.) Disse snellene selges nå til samlere for opp til ca. kr. 500,-

http://www.anglersrendezvous.co.uk/usedfishingreels.php?filter=1&orderby=Item%20A-Z

Abumatic: disse snellene fungerte bra så lenge de ble godt vedlikeholdt, men denne vil jeg anbefale deg å sette på hylla. Når du er på fisketur så er det vel for å fiske, ikke for å mekke snelle eller bruke tiden på å vase opp "kråkereir" på snøret.

Noen av disse snellene hadde et stort tannhjul av plast eller nylon som var festet til sveiven, og de ble ganske fort utslitt.

Stengene kjenner leg lite til, men hvis det er glassfiberstenger og med den slukstørrelsen som du oppgir så er de sikkert nesten like gode som da de var nye. Kanskje litt stive til den minste slukstørrelsen, men fult brukbare til lett ørretfiske. Slike stenger hadde ofte en aksjon som satt i toppen. Dvs. at nedre delen av stanga var litt stiv mens øvre del var litt myk. I dag har du ofte en aksjon som fordeler seg jevnt langs hele stanga. Dette sjekker du let ved å ta tak i tuppen på stanga og bøye den. Da ser du hvordan den bøyer seg. Som en jevt økende bue fra handtaket til tuppen(Klotoide), eller at den bøyer mest i toppen og virker nesten rett i nedre delen. (Parabel)

Hvis du fisker med lette sluker så kan ofte sistnevnte være like bra, men stenger med jevn aksjon er ofte bedre til å kjøre storfisken med. Disse forskjellene betyr i grunnen mest for fluestenger.

"Skyt ikke spurv med kanon." Det er mye kjekkere å fiske ørret med spinkelt utstyr enn med grovt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på handletur, og brukt litt penger på å supplere litt. Kjøpte Trilene .24mm sene, og noen nye spinnere og sluker (Mepps Aglia 2, Vibrax Shallow Super 6g, Sølvkroken Aura Classic 7 og Sølvkroken Exclusive Hammer 7). Til helga blir det fisketur i Bymarka, satser på Kobberdammen.

Synes det var flott oversikt over fiskevannene på nett, tofa.org. Litt om vannene og fisken i dem, sammen med info om adkomst og fiskekort på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du har valgt en vannskelig sene å fiske med når du skal fiske ørret med små sluker og spinnere, du vil her miste mye mye kaste lengde og få et mye stivere fiske med den tykkelsen. Men men smak og behag og mulig du en dag får bruk for 6kg brudd styrke hva veit jeg. :)

Skitt fiske, ikke glem en av fluene nå da..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.