Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammelt fiskeutstyr - hva bør jeg bytte ut?


PI

Anbefalte innlegg

Jeg har rydda på hytta, og funnet noe gammelt fiskeutstyr etter bestefar som døde i '91. På studentbudsjett er det gunstig med alt som kan gjenbrukes uten at det koster for mye, så jeg lurer på hva som er mest kritisk å bytte ut for å få utstyret funksjonelt. Jeg har ikke lyst til å legge så veldig mye penger i det nå, bare nok til å komme meg ut på tur.

Fisket jeg tenker meg er litt småturer i marka rundt Trondheim, og jeg er nybegynner på fiske.

Utstyret jeg har funnet er blant annet:

2 x Abu Svangsta 5.5 fot glassfiberstang, for 2-15 gram

Abu Cardinal 140 åpen haspelsnelle, ser ut til å fungere bra, har fortsatt prislappen (160 kroner en gang på tidlig åttitall)

Abumatic? lukket haspel, fungerer

Diverse gamle fluer, jeg tror det er våtfluer, behørig nummerert av min bestefar med skrivemaskin og blåkopi :lol:. Skulle gjerne lagt ut bilder, men jeg har ikke kamera tilgjengelig.

Diverse sluker (4 - 12 gram) og spinnere (fluevekt opp til ca. 8 gram).

En sammenleggbar håv, som ser grei ut.

Jeg tenker å bytte til ny sene, den gamle nylonen stoler jeg ikke helt på. I tillegg må jeg skifte en del av krokene som er rustne. Heldigvis lå det ubrukte kroker i ei kasse...

Er det noe annet vedlikehold jeg bør gjøre på dette gamle utstyret før jeg begynner å bruke det? Hva slags sene passer best til utstyret sånn ellers?

Er det noe utstyr jeg bør skaffe meg ut over det som står på denne lista? Hva er egentlig det beste å fiske med i småvann rundt Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse