Gå til innhold
  • Bli medlem

En helgetur med fiskestang i sekken.


REs

Anbefalte innlegg

Vi er noen kollega på jobben som pleier å ta oss en fjelltur en gang i året. Som regel en gang etter sommerferien. For en tid tilbake ble firmaet som vi jobber i kjøpt opp og vi fikk nytt navn og en del nye medarbeidere. I år ble det foreslått å legge årets fjelltur til før ferien og slik ble det. Det ble sendt rundt et spørsmål om det kanskje var noen av våre nye medarbeidere som også kunne tenke seg å være med, og responsen lot ikke vente på seg. En person fortalte at han hadde en hytte, ja faktisk flere hytter et sted og at han eide flere tusen mål med fjellområde hvor det også var over tretti små og store vann med fin fisk. Vi kunne godt dra opp til hytta hans. Ja vel, sikkert greit det. Mange liker jo å skryte litt av det de har og noen tar kanskje litt godt i, men tur skulle det nå bli og så vi fikk vel se da.
Vi ble ikke så mange som vi hadde tenkt, men etter en biltur, en times gange og en liten tur i en robåt satt vi til slutt, seks mannfolk, på en koselig ikke helt ferdig hytte et sted like over tregrensa i Sirdal kommune. Værmeldingen for helga var bra og vi startet med en liten kveldstur langs det nærmeste vannet. 3 – 4 ørret like over ”minstemålet”. Ikke særlig mye å skrive hjem om syntes nå jeg da.
Neste dag var vi klare for en runde i fjellet. En person følte seg ikke helt i form så hyttas eier ble igjen for å holde ham med selskap. Vi andre fikk en kjapp orientering på kartet angående hvor vi burde gå og hvor det var fisk, og så dro vi av sted.
En liten time senere stod vi ved et lite vann, seksti til åtti meter langt og så smalt at jeg kunne kaste over til den andre bredden med min lettspinnstang. Det tok ca 3 minutter før førstemann hadde fast fisk og adrenalinet steg i årene på oss andre. Denne fisken slapp selvfølgelig, og ingen fisk er vel større enn den man ikke får, så det ble litt diskusjon angående størrelse, hva som var best å fiske med etc. etc. Så etter en liten stund var alle i sving med å fiske. Det var ikke gått mer enn ca. ti minutter før det lå to fine ørreter på kanten. Den ene ca. 700 gram og den andre nærmere kiloen. Helt utrolig. Midt på dagen og stekende sol og slik fiskelykke.
Vi var innom noen flere vann av varierende størrelse, men de minste vannene var de beste. Fisk på ca. 250 til 300 gram ble nesten betegnet som småfisk, og om kvelden spiste vi grillet ørret med diverse drikkevarer til helt til vi nesten sovnet med nesen ned i matfatet.
Like før vi skulle dra hjem, og siden all denne herligheten var privat, men bomvei og dårlig adkomst, spurte jeg om det kanskje var mulig å få komme tilbake til stedet en annen gang. Hytteeieren bare smilte og viste meg et lite ”hemmelig” rom på utsiden av hytta. ”Her er nøkkelen og du kan dra inn når du måtte ønske, men bare husk å gi beskjed på forhånd”.
I tillegg til en hudfarge som en nordamerikansk indianer hadde jeg 7 fisker med meg hjem, og det skulle holde til tre solide middager til en familie på fire pluss katten.
Er det noen som lurer på om det blir lenge til neste fisketur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har dere noen ledige stillinger

Ja det har vi, men det kommer an på hva du kan gjøre når vi ikke er på tur. Vi trenger noen flinke folk, ingeniører etc., som kan stålkonstruksjoner.

I tillegg til å klatre i fjellet så må du nok også regne med å klatre litt på på noen oljeplattformer en gang i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.