Gå til innhold
  • Bli medlem

Trening med rulleski/skøyter


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer nå å benytte rulleski eller skøyter til trening ettersom beina mine ikke tåler noe særlig med løping,

og sykling er ikke helt min greie som treningsform...

Har da noen spørsmål....

Kan man bremse med rulleski?? Har aldri brukt rulleski selv, og av det jeg har sett så ser det ut som det ikke er bremser.... :D

Vil jeg få samme treningseffekten ved å bruke rulleskøyter i stedet? Har jo i hvertfall noe erfaring med skøyter... Bør man eventuelt kjøpe spesielle treningsskøyter??

Siste: Kan man bruke vanlige staver, eller må man ha egne staver til asfalt?

Veit det sitter mange med trenignskunnskap der ute, så satser på en liten oppklaring før jeg eventuelt investerer i utstyr...

Er takknemlig for all hjelp!

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste jeg vet er at du kan bremse med rulleski men du kan ikke stoppe opp når du f. eks. renner nned en bakke. Men på grunn av de små hjulene så vil de jo aldri rulle ekstremt fort. Du kan bruke vanlige staver hvis du setter asfalt plugger på enden av stavene.

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan love deg at de ruller fort nok ned en bakke! Jeg holder meg unna de verste bakkene.

Rulleski - både klassisk og fristil, og rulleskøyter er super trening. Jeg holder meg til klassisk stil på rulleskia, men kan godt tenke meg en kombinasjon med fristil rulleski og. Fin, fin trening der jeg får brukt hele kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar så langt....

Hva er forskjellene på piggene som er til asfalt? Kan jeg ikke bruke et par gamle staver?

Nå har ikke jeg til hensikt å trene skiteknikk, så tenker jeg går for skøyter.. Noen spesielle ting som er greit å vite før kjøp?

P.S: Kommer til å kaste meg i grøfta hver eneste gang en bil kjører forbi for å ikke forstyrre trafikken ;p

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bremse til en viss grad med rulleski men du har ikke noen "bråbrems" funksjon annet enn å tryne. Du bremser med å ploge, dvs skyve bakhjulene ut. Noen ski har hatt en slags brems man trykke på med staven men det synes jeg ble altformye styr med balansering og det tok tid å treffe.

Du kan og bremse ned slik man gjør på langedeløpsskøyter, ved å sette motsatte skøyteskjær.

Forskjellen på rulleski og rulleskøyter er at du ikke har mulghet å gå klassisk på rullskøyter. Rulleskøyter har og en tendens til å rulle bedre. Jeg synes skiene går fort nok.

Rulleskøyter bremses og på en annen måte.

Når det gjelder piggene så er de som er laget for asfalt mye sterke enn de til bruk om vinteren.

Bruker du pigger til snøbruk så brekker du de innen 5 min.

Noen mener og at staver til rulleski bør være noen cm lenger enn til vanlig ski, hvertfall klassisk. Der er jo skien nedi sporet og staven ved siden av. På Rulleski er jo selve skien over asfalten.

På rulleskøyter kommer du enda litt høyere. Nærmer seg vel at man trenger 5 cm lengre staver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Du kan bremse til en viss grad med rulleski men du har ikke noen "bråbrems" funksjon annet enn å tryne.

Best å unngå bråbrems da!! :D

Noen som har tips om hvor man skal kjøpe rulleskøyter? Vil helst ha noe som ikke koster skjorta!

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.