Gå til innhold
  • Bli medlem

Glutenfri turmat???


hofstad

Anbefalte innlegg

Jeg regner med at noen her inne vet mye om dette eller har värt pä tur med noen som har trengt dette??

jeg har funnet noe, for eks REAL sin lapskaus er glutenfri, men ut over det er det tynt. Siden jeg planlegger ä väre borte noen uker(og det er ganske begrenset hvor mange dager man kan spise lapskaus) hadde det värt veldig nyttig om noen hadde flere merker, typer ideer.

Vekt er viktig, men kom ogsä gjerne med andre smarte lösninger for blandinger utover pannekakeposer :)

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Sverige Får du kjøpt sauser og supper ved merket Blåband. Det er ikke alle som er glutenfri, men mange. Feks Bernoisesaus :)

Ellers kan man jo Tørke maten selv hjemme, Før man skal på tur Feks gryteretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige Får du kjøpt sauser og supper ved merket Blåband. Det er ikke alle som er glutenfri, men mange. Feks Bernoisesaus :lol:

Ellers kan man jo Tørke maten selv hjemme, Før man skal på tur Feks gryteretter.

De fleste sauser fra toro er ogsä glutenfrie :) gryteretten er en god ting, men skal man väre borte lenge mä jeg nok holde meg til drytechen/törrpakkene... men skal ha de med meg pä helge/ukesturer med frökna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sauser fra toro er ogsä glutenfrie :) gryteretten er en god ting, men skal man väre borte lenge mä jeg nok holde meg til drytechen/törrpakkene... men skal ha de med meg pä helge/ukesturer med frökna :)

Åja, jeg trodde det meste av toro inneholdt gluten :-)

Man kan lage retter hjemme som man tørker helt, og får et drytechlignende greie som man blander med kokende vann på tur;)

Nå skal jeg ikke si så mye, jeg har aldri prøvd det, men lest om framgangsmåten for tørking av mat. Det står i en turkokebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, jeg trodde det meste av toro inneholdt gluten :-)

Man kan lage retter hjemme som man tørker helt, og får et drytechlignende greie som man blander med kokende vann på tur;)

Nå skal jeg ikke si så mye, jeg har aldri prøvd det, men lest om framgangsmåten for tørking av mat. Det står i en turkokebok

Artig.. det tror jeg at jeg skal sjekke ut :).. toro har en egen brosjyre(fär du i butikken hvis du spör) over hvilke matvarer som er glute/laktose/eggefrie.. knorr er det värre med desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Real turmat har flere retter som er glutenfrie

Blant annet Lapskaus, torskegryte i tillegg til noen andre helt nye

MERK: Torskegryten er nettopp blitt glutenfri, så hvis du kjøper eldre pakker er de MED gluten.

Det blir fort litt mer vekt når du må tenke på mat-intoleranser, men du klarer deg fint hvis du kokkelerer litt hjemme før du reiser. mye på nettet også google.com og gluten free food eller hiking food eller noe sånt ;) lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt off topic, men med en såkalt pot cozy eller grytevarmer kan du lage som eller ville kreve mye brensel uten å trenge så mye

brensel. Poenget er at grytevarmeren isolerer slik at maten kan trekke i lengere tid uten at du bruekr mer brensel på å holde den varm.

Jeg har laget en grytevarmer fra noen gamle sitteunderlag (5 mm celleplast) fra Clas Ohlson og litt expoylim. Testet i vinter ved at en gryte

med 1,8 l kokende vann ble satt i grytevarmeren med lokk på gryten og lokk på grytevarmeren og ut på altanen en time i 10 minus.

Etter en time tok jeg gryten inn og testet tempraturen, som viste ca 80 grader.

Jeg har lagt en varmereflektor fra en multifuelbrenner i bånn slik at celleplasten ikke skal smelte og hele herligheten veier omtrent 55 gram og passer en

2,1 liters primus etapower gryte.

Nyttig både til å spare brensel og til å holde maten varm ;)

post-5983-133474694789_thumb.jpg

post-5983-133474694796_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sauser fra toro er ogsä glutenfrie ;) gryteretten er en god ting, men skal man väre borte lenge mä jeg nok holde meg til drytechen/törrpakkene... men skal ha de med meg pä helge/ukesturer med frökna :)

Nei, det er nesten ingen som er glutenfrie. I farten kan jeg komme på Bretagne kyllingsaus og rosepepper-saus. Utover det er det veldig tynt, dette gjelder også en god del supper fra Toro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nesten ingen som er glutenfrie. I farten kan jeg komme på Bretagne kyllingsaus og rosepepper-saus. Utover det er det veldig tynt, dette gjelder også en god del supper fra Toro.

bernaise kan du ogsä spise:) det finnes et hefte som inneholder alle produkter fra toro som kan spises.. jeg har ikke i hodet alle, men heftet er noen sider:) er bare ä spörre i butikken om du er usikker.. de har det der.. mulig du kan laste det ned online ogsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cirdan ser jo veldig lovende ut.. billig er det ikke, men det fär gä :)

Så vidt jeg vet er Cirdan importøren, men ser at Mountain House dukker opp hos stadig flere forhandlere og til stadig bedre priser. Sjekk amfibi.no, Oslo Sportslager, fresk.no, army shop eller sportsnett.no for å ta de jeg kommer på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.