Gå til innhold
  • Bli medlem

Forsvarets nye varmejakke / varmebukse ?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

En kompis påstår at forsvaret har tatt i bruk varmejakke / varmebukse i noe bobblestoffgreier. (arvtageren etter "kneppeanna" ?) Skal visstnok være veldig bra - og ikke minst - ganske lett ?

Noen som har erfaringer med disse plaggene og eventuelt vet hvor de kan skaffes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et års erfaring med både jakka og buksa fra militærtjeneste i det kalde nord. Begge deler er produsert av Nanok. Sjelden var stemningen så god og forhåpningene så høye som da vi fikk utdelt disse plaggene. Tror jakka koster rundt 1500,- kr. Kan brukes på begge sider slik at man får enten hvit eller grønn utside. (Kraven på jakka vill uansett være grønn.) Plaggene er fylt med kunstfiber, ikke dun, og kan stappes i medfølgende trekk. For buksa er dette trekket en del av baklomma og er egentlig ganske håpløst. Ingen av trekkene har kompresjonsremmer og det ville muligens vært noe å hente på volumet her, men pakkvolumet var egentlig ikke noe problem for meg. Ellers kan jeg nevne at jakka har en tynn hette uten for. som knapt tjener noen funksjon.

Jakka og buksa, (brukte den knapt selv om det var godt under -20,) holder deg greit varm, men er finnishen er etter min mening av gjevnt over av svært dårlig kvalitet. Glidlåsene er elendige. Setter seg fast, revner og går i stykker. I min lille tropp var det flere av jakkene som ikke tålte sin førte sessong. Flere fikk også stygge rifter i ytterstoffet. Buksa er et prosjekt i seg selv å ta på grunnet de dårlige langsgående gledelåsene i siden.

Plaggene er ikke ekstreme på noen måte, hverken i finnish, tykkelse/isolasjon eller funksjonalitet. Men jeg skal innrømme at særlig jakka har vært en god venn gjennom mange ensomme OP vakter i fjellheimen. Med en feltjakke og ulfrote under klarer du deg greit selv på en times stillesittende vakt i -25. Men på det kaldeste måtte det spes på med komagenser.

Skal innrømme at på det mest ekstreme, da gradstokken krøp under -45 var også buksa god å ha.

Likevel var de ikke varmere enn at de var greie å gå rundt i leiren med i -5 grader, uten at du ble for svett.

Som det sikkert går frem av teksten over har jeg blandede følelser for produktene. De var svært gode å ha i vinter, og jeg satte stor pris på dem, men jeg tror nok at det finnes adskillig bedre produkter på markedet. Og i det sivile hadde ingen av disse produktene vært aktuelle for meg.

Jeg vet det er en diskusjon litt lenger nede om dunjakker, som jo kan være et godt alternativ, (hvis det ikke må være grønt og hvitt.) Sjekk www.oslosportslager.no - bekleding - dun eller www.sportsnett.no - dun

Hvis du likevel vil sjekke mer rundt militær jakkene står det sikkert på www.nanok.no

Ellers har miltrad en militær varmejakke, aner ikke om denne brukes av noen offisielt - sjekk: http://www.miltrad.no/webshop/index.jsp?active.category=4&active.item=150

Og også NFM har sin variant: http://www.mamut.com/nfm/subdet50.htm

Vet i hvertfall at forsvaret bruker en del produkter fra NFM, men dette er ikke de varmejakkene vi brukte. NFM sin har det norske flagg på skulderen og ligner mistenkelig på en litt eldre variant som jeg tror kystjegerkomandoen bl.a. har brukt.

Nanok sine som vi brukte var uten flagg og kan vel derfor ikke regnes som lovlige til offisiel krigføring hvis det skulle bli aktuelt :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
En kompis påstår at forsvaret har tatt i bruk varmejakke / varmebukse i noe bobblestoffgreier. (arvtageren etter "kneppeanna" ?) Skal visstnok være veldig bra - og ikke minst - ganske lett ?

Noen som har erfaringer med disse plaggene og eventuelt vet hvor de kan skaffes ?

Jeg var i dag innom XXL, Alna, Oslo. Der så jeg det som trolig må være den sivile versjonen, grønn på den ene siden og hvit på den andre. Prisen var, hvis jeg husker rett, kr 7 eller 8 hundre for buksa og 14 eller 15 hundre for jakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...
  • 10 måneder senere...
Hva med jakken som blir brukt i 71 grader nord (Bergans)?

Hvis du tenker på Dunjakken, kan du nok se en annen vei. "Bare" 650 cuin, og et ytterstoff som rives så fort du tar på jakka! Nei, denne jakken er nok ikke en gang verdt den realitivt rimelige prisen (2200kr)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.