Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur i Austheiane i Augusti


Momo

Anbefalte innlegg

Hej tillsammans,

jag är nu här och vill först och främst föreställa mig. Jag är en 26-årig kvinna från Tyskland och gjorde redan 2 fjellturer i Norge, både gånger på Hardangervidda. Tyvärr kan jag bara prata och skriva svenska men jag kan läsa norsk också och ja hoppar att det går bra med er!

Detta år vil jag gå på tur i Norge igen tillsammans med min far och min bror, som sa att han vill se lite mer grönt som på sista turen i Jotunheimen. Nu tänkte vi om Austheiane och har sökt två turer:

1) Dølemo - Skarsvassbu - Grunnetjørnsbu - Granbustøyl - Nutevasshytta - Nystøyl - Torsdalsbu

2) Vindilhytta - Granbustøyl - Nutevasshytta - Nystøyl - Torsdalsbu (ingen øvernatting) - Hovstøyl - Valle

Finns det någon som gick disse eller lignende turer?

Kanske en fråga som bara tyskarna kan ställa, men ändå: Hur är det med drikkevann på hyttarna och langs stigen? Vi har ju bara erfarenheter i högfjellet (Hardangervidda och Jotunheimen) och där är det ingen problem att hitta nog drikkevann. Men båda tänkta turer gå ju en bra del under skogsgränsen. Finns det bäck som man kan drikka vann från eller måste man tar något med sig?

Jag hopper på många svar!

Hälsningar

Momo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

I fjor høst gikk jeg runden Hengeltjørnloftet, mjåvasshytta, Granbustøyl og der var det greit med drikkevann tilgjengelig. Det er bare en runde på 5 mil og jeg vet ikke hvordan det er lenger nord, men jeg tror neppe det vil bli noe problem med vanntilgang, så sant man har med seg en dunk som kan fylles opp.

Det er flott natur i Austheiene og blir nok en flott opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg kjenner dette området ( Nutevasshytta - Nystøyl - Torsdalsbu (ingen øvernatting) - Hovstøyl - Valle) ganske godt da jeg har hytte ikke langt fra Fisstøylsvatn. Vann og vanntilgang er ikke noe problem. Du kan drikke over alt og vannene på strekket ligger som perler på en snor. Jeg vet at Nystøylshytta og Torsdalsbu er fine hytter. Alt etter dine erfaringer med å gå i denne type terreng (det er veldig kupert) så gjør jeg oppmerksom på at Nystøyl til Hovstøyl via Torsdalsbu (uten overnatting) kan være en drøy tur. Det samme gjelder Hovstøyl til Valle. Nedstigningen til Valle kan ta godt i bena hvis du har tung sekk.

Men det er en særdeles vakker natur i området, og hvis du går i området før midten av juli vil du antagelig ikke møte en eneste person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för ert svar, jag vill prata med min far och min bror i morgon och vi vil ses om vi gå på tur i Austheiane. Jag vil gärna och min bror också, vi måste övertyga min far att inte för många sau ha förurensat vatten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.