Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski, sko, binding


Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål om valg av fjellski til neste sesong!

(Vet det er mange tråder om emnet, så hvis det allerede er svart på, så takker og bukker jeg for en evt link)

Har sett litt på Åsnes skiene (pga kortfellelås) og sitter og grubler litt på hvilke modell jeg skal velge, samt støvler og binding.

- Kommer til å gå mest utenfor løypene

- Med sekk 20kg + (er selv 80 kg)

- Pulk på lengre turer

- En del opp og ned vil det bli, så gode sving-egenskaper er et pluss

Kan noen og forklare meg hvorfor endel bruker plater under bindingene, evt hva jeg bør ha for best mulig utbytte av skiene?

Hvis noen har noen tips om hvilke Åsnes modell jeg bør velge, samt skisko og binding,(Blir 75mm, pga stabilitet utfor)

og gjerne en begrunnelse samt erfaringer, så blir jeg veldig glad!!

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor pleier du å gå? En kan røft skille mellom:

Vestlandsfjella; bratt, mye nysnø

Østlandsfjella; flatere, nysnøen fokker ofte fort til stabilt dekke

Fjellskogsområder; er ofte en mellomting. Det tar lengre tid før vinden gjør snøen stabil

Jeg anbefaler Åsnes Amundsen med NNN Magnumbinding og Alfa Skarvet/Crispi Stetind støvler (de som passer best på din fot) østafjells. Røft kan en si at 100g på beina tilsvarer 500g på ryggen. En bør klare seg med lettest mulige ski/støvler/bindinger for sitt bruk. Amundsen skiene har meget god smørelomme, godt spenn, og går fint i trikkeskinnene (det er jævlig kjedelig å gå ved siden av dem når de finnes).

Jeg har valgt lange, relativt stive ski fordi jeg går mye med tyngre sekk. Skiene er da noe mer ustøe i nedkjøringer uten sekk (det gjør meg lite). Gikk i Skarvheimen med Åsnensene i påsken og en 30kgs sekk, mesteparten utenfor løype. Hadde opptil 15cm nysnø. Synes utstyret fungerte bra både oppover og nedover, men det er klart at når nysnøen går mer enn 10cm over leggene er breiere ski å foretrekke.

Kombinasjonenen NNN Magnum og Alfa Skarvet/Crispi Stetind støvler (en venn har Stetind, jeg har Skarvet) er etter min mening mer enn stabilt nok for alt utenom toppturbruk, der en ønsker å kjøre fort nedover. Går en med tung sekk/pulk bør en av sikkerhetsmessige grunner avpasse farten nedover.

Stetind er noe stivere enn Skarvet. Velg den som passer din fot best.

Jeg bruker sjeldent mine brede gamle Atomic ski med superrottefellabinding (75mm). De blir ståenede på hytta. De få dagene med pudder foretrekker jeg heller å bruke plaststøvler/telemarksski.

Vestlendinger har kanskje andre erfaringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal svinge av og til, kjøp Nansen. Jeg har Ingstad, kona Nansen. Hadde jeg testa ski før jeg kjøpte, hadde jeg og hatt Nansen.

Ingstad vingler for mye i skuterspor, og er helt ubrukelige i andres tråkk.

Som kjøreski er begge bra.

Kortfeller er genialt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor pleier du å gå? En kan røft skille mellom:

Vestlandsfjella; bratt, mye nysnø

Østlandsfjella; flatere, nysnøen fokker ofte fort til stabilt dekke

Fjellskogsområder; er ofte en mellomting. Det tar lengre tid før vinden gjør snøen stabil

Har ikke tenkt meg på topptur med disse skiene, men forventer at de skal holde mål i "bratte" utforkjøringer en gang i blant.

Er bosatt i Troms for tiden, så er ikke akkurat flatt, så en mellomting mellom vestlandsfjella og østlandsfjella med en dæsj Tromsfjella er det jeg skal bruke de til.

Gjerne lett å si hvorfor man bør velge 75mm eller bc binding, men kan noen si hvofor man eventuelt IKKE bør velge en av delene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal svinge av og til, kjøp Nansen. Jeg har Ingstad, kona Nansen. Hadde jeg testa ski før jeg kjøpte, hadde jeg og hatt Nansen.

Ingstad vingler for mye i skuterspor, og er helt ubrukelige i andres tråkk.

Som kjøreski er begge bra.

Kortfeller er genialt :lol:

Har sett litt på Nansen... de frister... hvilke sko og binding har din kone på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Gjerne lett å si hvorfor man bør velge 75mm eller bc binding, men kan noen si hvofor man eventuelt IKKE bør velge en av delene?

Ikke 75mm hvis du skal bruke dem i løyper. Ikke NNN BC hvis skia blir for tunge/breie. Nansen er en såpass brei ski at NNN BC blir for pinglete. NNN BC er vanskeligere å reparere, og mer teknisk. NNN BC fryser lettere (spesielt hvis en har gått i overvann).

Har ikke vært i Tromsø om vinteren men har det inntrykket du beskriver - en mellomting mellom østlandsfjell og vestlandet. Velg Nansen med 75mm (se også da på Voiles bindinger med vidje) hvis du vektlegger nedoverkjøringer og kortere overnattingsturer. Nansen vil også være bedre hvis du ofte går i nysnø med mer enn 10cm dybde.

Hvis du liker å dra på lange overnattingsturer velg Amundsen med NNN BC Magnum, fordi vekta på beina er vesentlig lettere. Velg Amundsen om du relativt ofte støter på trikkeskinner over en km eller to, eller planlegger lengre turer i områder med oppkjørte løyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I valget mellom NNN-bc og 75mm, er det mykje religion. Ei av mytene er at 75mm er meir stabilt og lettare å styre med. Dette er delvis ei myte. Utan hælbinding, er det ingen praktisk forskjell. Det er bare støvelvalget som er avgjerande. Stive støvlar gjev sabilitet, mjuke støvlar gjev resultat deretter. Ettersom støvelutvalget til NNN-bc er større i retning mjuke støvlar, har mange fått det for seg at NNN-bc ikkje er eigna på tyngre ski, og i bratt lende. Men stive støvlar finst. Er ikkje desse nok, må ein velge hælbinding.

Når det gjeld NNN-bc-modellane, er det mange på dette forumet som sverger til magnum. Dette er faktis akkurat den same bindingen som den manuelle, bare at plastikken er litt breidare. I bruk er det ingen merkbar forskjell, prisen er også den same.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uenig i det du skriver Afe, men synes du går litt hardt ut. Aasnes skriver på sine hjemmesider:

"Kva bindingar skal eg velja til skia mine?

Til våre turski kan du nytta touring og BC-bindingar. Skal du nytta skia utanfor preparerte løyper, og i tillegg til ein del skikøyring, anbefalar me ein BC binding. Mange nyttar også BC bindingar på våre fjellski Amundsen, Nansen og Ingstad.

Dersom du skal køyra mykje og vil ha ei meir stabil ski med betre støtte anbefalar me ein 75 mm binding, gjerne òg med oppbyggingsplater for å få best mogleg kanting.

Til våre toppturski Storetind og Vetletind kan du nytta alt frå ein BC Magnum-binding til ein Randonèe-binding. Den beste kominasjonen er kanskje ein kraftig 75mm wirebinding med oppbyggingsplater."

Regner med at skiprodusenter baserer sine anbefalinger på litt mer enn myter. Det er likevel interessant at de har endret sidene sine. Før skrev de en klarere anbefaling på BC til Amundsen, og 75mm til Nansen +...

Regner også med at det er en grunn til at Rottefella gidder å produsere to forskjellige modeller med samme pris NNN BC og NNN BC Magnum. Den breiere plastplata på Magnumen skal gjøre at sko og binding får bedre kontakt og dermed bedre styring. Jeg ser ingen større ulemper med Magnum (kanskje er de litt mer utsatt for skade?).

Helt enig i at valg av støvler og deres stivhetsgrad er viktigst. Jeg har imidlertid ikke sett noen 75mm støvler som er mindre stive enn Stetind som er den kraftigste NNN BC støvlen på markedet. Mitt klare råd er å begynne med støvlen - finne en støvel som har god passform, passe stivhetsgrad og som er passe varm for planlagt bruk.

Ps: En svakhet på 75mm som noen rapporterer om: sålebrudd. Ikke hørt om det på NNN.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.