Gå til innhold
  • Bli medlem

skog, villmark...kan det bli bedre.


mariussteen

Anbefalte innlegg

som sagt så skal jeg på en alenetur i sommer. har planlagt hvor mye mat jeg skal ha med meg. jeg vil skaffe middagen selv (fisk) så derfor har jeg tenkt og ta med meg forlite mat sånn at jeg MÅ skaffe mat. noen som har erfaringer med dette? er det lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt ok å ta med lite mat, så lenge man har god tilgang på drikke, men man bør være klar over hvordan kroppen reagerer på for lite føde. Jeg har dratt på mange lengre turer alene og med kamerater hvor inntak av kalorier har vært markant lavere enn forbruket.

Ved hardt fysisk slit merker ikke jeg for mye til sulten. Jeg merker imidlertid godt hvor mye surere vennene mine blir (men ikke så godt egen kort lunte); jeg merker hvor mye lettere jeg fryser (soveposen "blir" opptil -10 grader kaldere); jeg merker at den siste mila blir mye tyngre å gå; og jeg merker hvor mange flere feil jeg gjør (feilnavigering, dumme beslutninger mm). Det er derfor meget lærerikt å ha gått på lite mat for å kjenne til hvordan man reagerer. Skal du gå alene bør du tenke på konsekvensene av feil, f.eks. at du blir liggende med brukket bein et sted uten mobildekning.

Hva er så lite mat? Din vekt avgjør. Jeg veier 80kg og bruker ca standardforbruket på 2200kcal på en vanlig dag, og ca 1000kcal mer ved hard arbeid. Jeg har på flere turer spist ca 1500kcal per dag. dvs. havregrøt til frokost, 100g sjokolade til lunch og en real til middag. Noe mindre vil jeg ikke råde deg til å ta med. Du bør også ha med ekstrarasjoner i tilfelle problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.