Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Venus 2 Extreme som helårstelt?


TR

Anbefalte innlegg

Har trålt FF og andre fora etter informasjon om Venus 2 Extreme og det ser veldig fristende ut, men vil gjerne høre hvilke erfaringer dere har - særlig med tanke på vinterbruk på høyfjellet! Har tenkt å erstatte et velbrukt Helsport Børgefjell SL 2 camp med dette teltet som lett 2-manns på sommertid. Vil gjerne også ha muligheten til å bruke det samme teltet på soloturer vinterstid (har Helsport Isfjell 4 for pulkbaserte selskapsturer). Ser mange er tilfreds med Orion Extreme men Venusen er lettere med tanke på soloturer med sekk på vinteren. Ka dåkk synst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei TR!

For meg sto valget mellom helsport gimle L2 og exped orion, kikket også på venus, men øverst på lista sto høyden og lengden. Derfor ble det gimle, som har god takhøyde, og er litt lengre en orion. Hadde det ikke vært for at prisen jeg fikk var så god, hadde jeg nok kjøpt orion. Og hovedgrunnen til at det hadde blitt orion er fordi Aalstad her på forumet har gode erfaringer med det, og (Vurderte?) dette teltet på sin tur over Grønnland, så da hadde dette teltet med glans dekket mine behov. Jeg er 180cm høy, så det går akkurat med tanke på orion sin noe korte liggelengde. (Litt viktig å ha noe å gå på i lengden hva vinterturer angår) Konklusjon for min del ble at jeg er villig til å bære (+-)0.5kg ekstra mot den fordelen det gir med god takhøyde og god liggelengde.

Lavere telt betyr mindre rom å varme opp, men av -og påkledning, tørking av klær, fyring av primus blir for meg mer masete. Samme med liggelengde, ikke gunstig å ha enden på soveposen inn i teltduken. Valgte derfor et telt som forenkler de tingene for min del pga av sin gode takhøyde og gode liggelengde.

Er du 180cm eller kortere, så hadde jeg tatt en PM runde med Aalstad ang orion, da blir du sikkert klokere :)

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=148139

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.