Gå til innhold
  • Bli medlem

Overføring av bilder fra MAC iPhoto til Fjellforum


knutsverre

Anbefalte innlegg

Jeg bruker MAC iPhoto eller Aperture til å lagre bildene mine som stort sett ligger på fra 2-5 MB. Bildene må som kjent minskes ned i størrelse for å kunne tas inn fra PC til Fjellforums sider.

Jeg har hittil ikke vært i stand til å finne noen lettvint måte å gjøre dette på. Har noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis du høyreklikker på bildet i aperture og velger export>version kan du velge forskjellige presets for format og størrelse. Evnt kan du lage din egen standard som spesifiserer type (jpg, png etc) og størrelse (antall pixler og dpi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en arbeidsflyt med Automator.

Start programmet automator.

Velg Arbidsflyt.

Legg til "Spør etter bilder" Fra iphoto

Legg til "Kopier Finder-objekter"

Legg til "Skaler bilder" I Skaler bilder så velger du størrelsen på bildet. Enten som en prosentverdi eller som pixler.

Legg til "Flytt Finder-objekter" Lag deg en mappe du kaller "bilder til fjellforum" fks. og be den flytte filen hit.

Legg til "Legg til tekst i navn på Finder-objekter"

Under legg til så velger du til legg til tekst, teksten kan du velge selv om du trenger, men kan vere greit å slenge på en fjellforum så det blir enkelt å skille bildene fra hverandre når du søker i spotlight.

Når du har gjort dette så går du på "arkiv" og arkiver som. Arkiver som et program som du kaller hva du vil kalle det. Dette programmet kan du plassere i docken eller i program mappa for rask tilgang, så neste gang du skal skalere et bilde for oss på fjellforum så starter du bare programmet og det fikser biffen for deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som halvorrep indikerer er det mulig å automatisere mye på mac. Dette er hensiktsmessig dersom det er en aktivitet du gjør ofte.

For visning på web er det ok å velge "Fit within 1024*1024". Dette betyr at de fleste vil kunne se hele bildet på sin skjerm uten å scrolle, samtidig som filene blir ok store (100-250kB dersom de kommer fra speilrefleks eller tilsvarende antall piksler).

Personlig synes jeg aperture er et meget godt program. det er kraftig og fleksibelt, men er nok beregnet på folk som er litt interessert i foto og som har tid til å lære seg programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.