Gå til innhold
  • Bli medlem

gode padlevann i Rogaland


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har det ærefulle oppdrag å være forlover i sommer. I den forbindelse ønsker jeg å ta med brudgommen på en todagers padle- og fisketur i Rogaland, helst i stavangerdistriktet. Er det noen padlere der ute som kan gi meg tips om de beste padlevannene?

På forhånd mange takk for hjelpen!

Hilsen John-Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei!

Jeg har det ærefulle oppdrag å være forlover i sommer. I den forbindelse ønsker jeg å ta med brudgommen på en todagers padle- og fisketur i Rogaland, helst i stavangerdistriktet. Er det noen padlere der ute som kan gi meg tips om de beste padlevannene?

På forhånd mange takk for hjelpen!

Hilsen John-Magnus

Sjekk denne!

http://www.akersolutions.com/NR/rdonlyres/4E163AC1-1C96-4661-9C22-E9CD7D59847E/10830/KANOTurforslag.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et annet alternativ, hvis du har anledning til å planlegge litt i forveien, er dette.

Anbefaler to biler og to kanoer.

Fredag:

Frakt en eller to kanoer inn til Dyngjand vatnet. Du kan bruke anleggsveien fra Ådneram. Hvis du ikke har gode kontakter med Turistforeningen kan du snakke med Ånen Ådneram så hjelper han med transport etter bommen. (Ikke kjør opp selv hvis bommen er åpen, den kan være stengt når du kommer ned igjen.)

Hvis du beregner to kanoer så kan du frakte den ene over til stranden på den andre siden av vannet. Da blir det lettere senere, men hvis du bare beregner å bruke en kano så kan du krysse elva på oversiden av fossen, mellom store og lille Salomosvatn, hvis det ikke er for mye vann. Dette bør sjekkes ut på forhånd.

Kjør veien til Lysebotn, inn til Grytdalen, Like før Grytdalslega, der elva Sira krysser veien og renner ned mot Flåtehølen. Parker en bil her hvis du ikke beregner å gå fra Grytdalslega lørdag morgen. Kjør videre opp Grytdalen og parker ved T-merket løype til Børsteinshytta. Ligg over på Børsteinshytta.

Forberedelsene kan ta litt tid, men turen inn til hytta tar bare 15 - 20 min.

Lørdag:

Gå over Grytdalsheia og inn til Dyngjane. Du kan enten følge løypa fra Grytdalslega mot Grautheller eller gå din egen løype over heia direkte fra Børsteinshytta. Følger du løypa så kan du svinge av fra stien ved Svartetjørni og gå østover til Dyngjandvatnet. Langs vestsiden av vatnet er det en fin strand som egner seg bra for overnatting. Hvis du har fraktet en kano over til stranden på fredagen kan du bruke denne til å hente den andre. Jeg pleier å legge en del proviant, noen pils etc., telt og soveposer i kanoen så slipper du å bære alt over heia.

Turen er ikke så lang, men du kan gjerne beregne å bruke dagen.

Det pleier å være bra med fisk både under fossen og i vannene over fossen. (Det står en ørret på ca. 1,5kg i nedre enden av store Salomosvatn, den er min. Jeg "glemte" den der i fjor høst, men jeg skal opp og hente den i år.)

Søndag:

Bruk kano ned elva Sira og tilbake til veien hvor du parkerte en bil. det er et par stryk som bør passeres på land, men dette går stort sett bra.

Du kan beregne å være nede ved veien litt ut på ettermiddagen.

God Tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.