Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal på topptur for første gang, treng tips : )


baron

Anbefalte innlegg

Då eg lenge har hatt eit ønske om topptur, har eg no kjøpt meg komplett randonee pakke og er klar.

Været har ikkje vert heilt så det har bare blitt i trekket foreløpig.

Kjøring i trekk og preppa løyper går heilt fint.takler det meste men eg har aldri vert borti nedkjøring i puddersnø før og lure på om nokon har tips om korleis eg skal oppføre meg i pudder framfor preppa løyper.korleis eg bruker kropp/ski osv.

Eg må jo sjølvsagt ut å prøve men eg tenkte at eit tips og to hjelper allti :x

Har leita litt og fann masse tips for telemark men ikkje med randonee ski

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får ikke automatisk pudder med en gang du reiser på topptur. Og hvis du ikke har peiling på hvordan puddersnø føles så bør du kanskje avvente litt og heller trene på brattere kjøring i upreparert snø i tilknytning til skianlegg osv. Vet ikke hvilke fjell du skal gi deg i kast med, men skred er det aller største faremomentet og man bør lære seg litt om dette FØR man tar steget ut i store fjell. Snakker av egen bitter erfaring her.

Grunnen til at du ikke finner noe om randonee(som betyr "kan ikke telemark" på fransk), er at teknikken er den samme som på alpintski, bortsett fra oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.Skred har eg tenkt på.No skal eg gå ilag med erfarne fjellfolk og eg trur ikkje det er noko skredfare i området :)

Eg skal i laussnø i trekket men eg tenkte viss det var nokon som hadde litt tips eg kan ha med meg på turen :)

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mange tips å komme med for nedoverturen, men randonee-utstyr er tungt å gå med så bli bare ikke for ivrig i starten. Det kan fort straffe seg etter en time eller to. Siden det er din første tur ville jeg også valgt et fjell uten innmarsj. Tungt skiutstyr og feller går dårlig ihop med flatmark.

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for hvordan det er å kjøre telemark offpiste, men mulig at noe er overførbart. Kommer an på hvor breie skia dine er, om de har rocker, etc. Men generelt må en ligge litt mer bakpå skia, sånn at ikke tuppene graver seg ned i snøen. Følgelig blir ikke trykket plassert like langt frem og like "aggressivt" som i bakke, en kommer jo ikke på skjær på samme måten. En bør forsøke å være lett og ledig i hele kroppen, dette er noe som kommer med trening, erfaring og trygghet. Desto mer en låser kroppen, desto stivere blir en og det blir vanskeligere å kompensere for ujevnheter i snøen etc. Det er også viktig at en klarer å "føle" underlaget med skia, og slik sett merke seg hvor mye en kan trykke på. Også synet er viktig her. Dette er en treningssak, og kommer med erfaring. Dersom du kommer ut for skikkelig melis-jomfrupudder, så behøver du egentlig tenke så mye - da går ting av seg selv. Det er andre typer føre som er mer krevende, f.eks gjennomslagsføre, forblåst snø, områder med is, svært våt snø, snø med sjikt etc. Men ikke la dette skremme deg, jeg er tilhenger av learning by doing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mange tips å komme med for nedoverturen, men randonee-utstyr er tungt å gå med så bli bare ikke for ivrig i starten. Det kan fort straffe seg etter en time eller to. Siden det er din første tur ville jeg også valgt et fjell uten innmarsj. Tungt skiutstyr og feller går dårlig ihop med flatmark.

God tur

Er bare delevis enig i dette: randonee-utstyr er forholdsvis tungt å gå med bortover, fordi man ikke får gliden som man får men fjellski. Oppover, derimot, vil jeg si at det er lettere å gå med.

De letteste randoskoene nærmer seg 2 kilo per fot. (1 kilo for ski, 1 for sko og 170 gram for binding).

Velger man tungt randonne-utstyr (f.eks. alpinsko+duke+freerideski) så er det klart at det blir tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skia eg har er Blizzard titan cronus 123/88/109 med marker baron.Scarpa sko.

Dette blir nok rett opp og ned tur.Eg og er litt slik at eg learning by doing men tips er alti greit : )

Nå har eg små unger så det blir lite tid til øving før turen.Men greit å ikkje drite seg heilt ut for dei andre

fjellvandte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.