Gå til innhold
  • Bli medlem

Lang kuldeperiode i Buskerud


Erling

Anbefalte innlegg

Jeg har sjekket maksimumstemperaturene ved de offisielle meteorologiske målestasjonene for de tre byene i Buskerud i vinter og i disse periodene har vi ikke hatt varmegrader i det hele tatt:

Drammen: 27.desember 2009 - 13.februar 2010.

Kongsberg: 13.desember 2009 - 11.februar 2010.

Hønefoss: 13.desember 2009 - 13.februar 2010.

Midt på dagen har temperaturen nå midt i februar såvidt steget over 0 grader.

Kuldeperioden i starten av januar hvor temparaturen over en 3-døgnsperiode var lavere enn -20 grader hadde en returtid på i overkant av 10 år, altså at vi kan forvente slik kulde ca hvert 10.år. Det var en tilsvarende kuldeperiode i februar 2001.

Manns minne er ikke så langt, men av de vintrene i det siste som har hatt tilsvarende lang kuldeperiode på 1,5 måneder i Drammen er ikke jeg i stand til å huske. Kanskje var det slik i 1986/87 eller 1993/94 eller 2000/01 :? Er det noen som har opplevd noe slik :)

Det fine er jo at klisteret har ligget urørt i år, og selv om det såvidt var varmegrader på søndag 14.februar så var snøen tørr og fiolett spesial holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Erling!

Manns minne er nok korterer enn som så, for på Kongsberg hadde vi plussgrader et par formiddager i slutten av januar!

Likevel vil nok dette gå inn som en av de vintrene med best skiføre over en lang periode.

Måtte det bare vare!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på Kongsberg hadde vi plussgrader et par formiddager i slutten av januar!

Jeg bor på Åssiden i Drammen ca 100 moh og hadde også et par pluss på husveggen i slutten av januar mens ekstremværet Ask raste innover Norge. Men nede i Drammensdalen var det minus. Det samme var tilfellet i Kongsberg, og der har det også vært kuldegrader i hele januar på den meteorolgiske stasjonen. Hva som registreres på husveggen kan avvike ganske mye fra den egentlige lufttemperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ikke vi får dette veldig ofte. Våre vannledninger holdt på å fryse innendørs. Vi måtte sette opp ekstra radiator i rommet der vannledingene går gjennom ytterveggen. Vi hadde også fyringsvakt og gikk ut flere ganger om natten for å fyre opp med ved. Vi har varmepumpe, men den produserer veldig lite varme under -20. Og huset var på sin grense med å bruke strøm (glovarm hovedsikring), så det var ikke aktuelt å bruke mye ekstra KW på varmekjelen. Hvis denne vinteren (ukene i januar) blir standarden for fremtiden, bør vi nesten bygge om huset. Blir ikke morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterisolering er ikke økonomisk lønnsomt, jeg skjønner ikke folk som investerer hundretusenvis av kroner for å spare noen få tusenlapper i året. Det koster kroner å ha håndverkere gående til en 5-6.000 kr pr dag pr person. Det er mye bedre å senke innendørstemperaturen et par tre grader å kle på seg litt. Vannrør kan en snurre en enkel varmekabel rundt og sette på litt strøm når det er størst risiko for at det fryser. Eller at den blir styrt med termostat. Mye billigere og mye lurere :twisted:

En gassovn fungerer utmerket til å avlaste strømnettet, jeg har en på 5kw på hytta som jeg bruker for å hjelpe til å gjøre hytta raskt varm når vi ankommer. Når temperaturen har nådd 12-14 grader gjør ved resten av jobben ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi etterisolerte loftet ved å blåse inn et 35 cm tykt lag med Rockwool. Ising på taket ble borte, 2. etasje i huset ble betydelig varmere. Kostnad 4.600 kroner. Det går også fint an å blåse inn Rockwool i veggene uten at det koster hundretusener. Hvis man kombinerer etterisolering, samtidig som man senker temperaturen litt i huset, slik essem sier, så er det penger å spare, og hovedsikringa går litt mindre varm :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peak Oil Essem, Peak Oil.

Forbruket av Olje øker for hver dag mens utvinningen blir stadig dyrere og det er ikke funnet noen nye reserver av stor betydning på flerfoldige tiår. Lofoten er ett lite felt når Saudi Arabia går tom for olje. Dagens oljeforråd er like sikkert som en skål med godteri foran småbarna på en lørdagskveld, det har en ende, og siden vi betaler for hvèr bit vil ikke prisen plutselig ryke i taket, men gå gradvis opp etterhvert som det minker. Du har rett i at per 2010 er ikke etterisolering lønnsomt dersom du river ett moderne kjøkken og leier inn tømrere, malere, elektrikere og rørleggere å stappe i litt isolasjon, men regnestykket snus på hodet dersom du etterisolerer i forbindelse med oppussing og gjør mesteparten av arbeidet selv, og det vil lønne seg i fremtia, for energikrisa er ikke oppskrytt desverre. Jeg forstår derfor ikke hvordan du kan tilråde LindaP i å rive veggene og gi blaffen i mer isolasjon når veggene likevel er revet opp, for så å tvinne en energikrevende kabel rundt røret. Selv bor jeg i en uisolert utleieenhet og har virkelig kjent på kroppen hva dårlig isolasjon vil si i vinter. Dunjakke og ovn på full guffe hjalp ikke mot iskalde hender og føtter, så "miljøtipset" ditt om lavere innetemperatur holder ikke mål i alle situasjoner. Det stiller seg annerledes på boliger bygget etter 1987, hvor kravet om isolasjonsmasse gradvis har steget oppover mot dagens 25cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje er ikke framtidens energikilde Fjellbukken, vi har i dag i Norge billig vannkraft. Om det ble slik at strømprisen mangedoblet seg, ville det nok dukke opp spørsmål om strømproteksjonisme. Vi er tross alt en liten forbruker i et stort marked som enkelt kan være selvforsynt.

Det finnes mange måter å løse ting på, bl.a å gjøre alt arbeid selv som du definerer som gratis. Det krever kompetanse og det krever tid, gjerne noe som går ut over noe annet. I en normal investeringsanalyse regnes det gjerne på alternativkost. Så ser jeg ikke at Lindap har sagt noe om å pusse opp huset. En annen ting er at vannrør som fryser gjerne ligger lett tilgjengelig mot kalde rom, f.eks i golvet mot uinnredet kjeller og derfor er det enkelt å komme til med varmekabler. Men det er veldig individuelt. Alle disse rådene om etterisolering, bytting til bedre varmeisolerende vinduer osv er ofte svært dyre tiltak. Ofte må det ombygginger til for å gi plass til nye luftespalter som eksempel. Ikke alle konstruksjoner er bygget for å bli isolert etter dagens krav. Vinduer koster også en god del. Jeg snakker ikke her om å merkostnad ved å bytte ut ødelagte vinduer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har per idag billig vannkraft fordi denne er markedstyrt og istedetfor sparingstiltak bygger vi fremdeles ned naturen vår i rør og skjemmende vindmøller.

Det er ett selvbedrag at vi produser nesten utelukkende miljøenergi her i Norge. La meg vise til en spennende graf.

http://www.tronderenergi.no/uploads/bilder/nyheter/graf_1.gif

Som du ser er det rimelig store kvanta med energi som skal dekkes når Oljen blir relativt dyrere enn den er i dag. Grafen for utlandet er enda høyere, for som du selv sa, her i Norge har vi ett veldig bra strømforsyningsapparat.

Men jeg forstår jo godt at det er vanskelig å se hvordan fremtiden kommer til å utarte seg dersom man fremdeles har tro på atomdrevne personbiler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømprisene i Norge er ikke frikoblet fra resten av Europa. I en situasjon med energiknapphet vil vi få dyrere strøm også her i landet. Når det er sagt - det er svært mange kullkraftverk i verden. Vi har vel et par hundre års forbruk av kull, tror jeg...

Om etterisolering lønner seg eller ikke er avhengig av hvor langt perspektiv man har på nedskriving.

Jeg er opptatt av at man tenker helhet og ser hva som gir størst gevinst i et langt perspektiv, helst hele husets levetid. Som Essem sier, å senke temperaturen gir en markert reduksjon i forbruk og pris. Mange kan også hente mye med fornuftig styring av når og hvor man varmer opp ulike rom. Men det forhindrer ikke at etterisolering kan være lurt. Eller alternative energikilder. Bare husk å ha et nøkternt forhold til selgere av diverse dippedutter... nye fagfelt har alltid masse humbugløsninger som ikke holder det de lover. Dette løser seg når flere har vunnet erfaring med hva som virker og ikke virker i praksis (som f.eks. varmepumper, ikke vanskelig å finne ut hva de duger til).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har per idag billig vannkraft fordi denne er markedstyrt og istedetfor sparingstiltak bygger vi fremdeles ned naturen vår i rør og skjemmende vindmøller.

Litt morsomt at du serverer dette på en dag hvor strømprisen (spot) er 67 øre/kWh før alle avgifter og nettleie. Det er noe av det høyeste som er registrert. Ser du på http://www.nordpool.com/asa/ finner du ut at forward-prisen er ca 50€/Mwh (ca 40 øre/kWh) for ett år.

Strømprisene er høye - mye høyere enn den såkalte "strømkrisen" vi hadde for noen år siden. Men nå skriver ikke media så mye om det. Strømsparingstiltak blir mye mer aktuelt nå, enten det er varmepumper eller etterisolering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er morsomt at vi får en bekreftelse på det jeg sier Erling. Se på det som ett forvarsel, når mange vil ha, går prisen opp, sånn fungerer det.

Desverre.

Essem: Jeg drar inn biler i debatten fordi atomdrevne personbiler ikke er aktuelt, energien må komme fra andre kilder, da strøm eller biodrivstoff- hva som blir mest økonomisk er per i dag usikkert, men biodrivstoff vil med videre folkevekst bli enda mer moralsk forkastelig enn det er idag, med sult for den 3. verden som en direkte konsekvens. Da sitter vi igjen med strøm som alternativ, evt. en superkilde som idag ikke er oppfunnet. Om du da tolker grafen min, må mye av det oljebaserte forbruket over på elektrisitet og da stiger strømprisen slik vi har sett eksempel av nå i vinter. Dere har likevel gode poenger med at man må vurdere sine tiltak i en helhet. Har man en moderne bolig er det ikke vits per idag å løpe til banken og ta opp lån for å bytte ut vinduene sine. Men at man kjøper en bolig med mindre vinduer og god isolasjon \ etterisolerer gamle hus sammen med oppussing er gode tiltak. Det er vanskelig å senke innetemperaturen for å være miljøvennlig når huset er så dårlig isolert at man ikke engang klarer å opprettholde en god innetemperatur uten å svi hovedsikringen, da er etterisolering lønnsomt- hvis man bruker hodet under utførelsen og ikke bruker fagfolk til hver minste ting. Man skal tross alt ha rundt 600kr i timelønn før håndtverkere i det hele tatt begynner å lønne seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det er mye etterisolering som en kan utføre sjøl, forutsatt nøyaktighet og leseferdighet.

Når du kjører etter landveien ser du mange snøfrie husmøner om dagen. Hvor mye koster denne form for takmåking?

Mye fokus her er satt på kost/nytte effekter. I mange tilfelle vil kost/komfort effekten være like viktig. Å redusere antall dager der du gruer deg for å stå opp / komme hjem til kaldt hus vil for mange være viktigere enn å sjekke hvor lønnsom etterisoleringen vil være.

Om du ikke tjener inn kostnadene i form av lavere strømregning vil det sannsynligvis være langt lettere å selge et hus som det ikke koster skjorta å holde varmt om vinteren.

Sjøl putta jeg "noen" kroner på å redusere strømregninga i et femti år gammelt hus.

Tidligere var årsforbruket mellom 30 og 35000 kilowatt-timer. Nå er forbruket mellom 14000 og 16000 kwt.

Å forsvare investeringen kun opp mot strømregninga gir ikke den helt store avkastningen, men å selge et strømsluk vil ikke bli lettere i framtida. Kanskje vil jeg få igjen hele utgiften i bedre pris?!

Ha en fin helg!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Og jeg som syntes forrige vinter i Drammen var kald. Vinteren 2010/2011 har startet adskillig kaldere.

Sist vi hadde plussgrader var 15. november med 0,8 grader og det laveste hittil i vinter har vært -22,2 grader 8. desember. Med værvarselet som vi har nå ligger det an til at vi kan slå kuldeperioden på 49 dager fra i fjor litt uti januar.

Det fine er at vi har en del snø her i Drammen. Jeg har hørt at det italienske langrennslandslaget har vært på samling i Drammen (!?) siden vi i vinter har hatt noe av det beste snøforholdene i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.