Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyeste punkt på Bislingflaka/ Venehaugane. (Obs! samlenerdespørsmål)


Busken

Anbefalte innlegg

Annonse

Øhh...nei det er vi vel egentlig ikke enige om.

Jeg har vært på den haugen selv etter å ha tråkket gjennom fryktelig mye myr og lett blant mange omtrent identisk høye topper på en ganske stor flate. For meg passer det i grunnen best om den er høyest, men jeg er ikke sikker på det. Jeg tror:

- At 692 toppen i hvert fall er høyere enn de toppene som ligger umiddelbart i nærheten av den

- At andre kandidater er den lille toppen som ikke ligger så langt fra selve Bislingen fjellstue samt et punkt som ligger litt lenger nordvest.

- At dette er vanskelig å måle presist fordi det er omtrent like høye hauger med noe avstand i mellom.

Og når jeg først er i gang med å være kjip: Det finnes enkelte kart som angir nordtoppen på Kollern til 699 meter. Den ligger på grensen til Lunner tror jeg. Dersom sørtoppen til Kollern er 688 så er ikke nordtoppen særlig over 689, men jeg skal ikke si sikkert at det er 688 målingen på sørtoppen som er den riktige og ikke 699 på nordtoppen. Kollern ser i grunnen ganske høy ut fra Svarttjernshøgda.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At andre kandidater er den lille toppen som ikke ligger så langt fra selve Bislingen fjellstue samt et punkt som ligger litt lenger nordvest

Jepp, det er dette punktet de fleste regner som høyest, 693 moh ved Bislingstua.

http://fjelltopper.no/index.php?module=index.peak&id=2082

Mens vi er i gang: Kjerkeberget, er topp-punktet ved den lille brannbua?

Ja, det er det vel. :lol:

post-3251-133474676295_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre noen klarer å måle at det er annerledes synes jeg det får holde at man besøker den haugen som ligger omtrent 100 meter eller noe slik fra fjellstua. Den er presist målt til 693 meter (og noen centimeter) og det er mer enn det som er angitt eller målt på noen av de andre tuene i nærheten.

Derimot kunne jeg godt tenke meg at noen kontrollmålte nordtoppen på Kollern presist.

Høyeste punkt på Kjerkeberget er rett ved (muligens under) brannvakthytta. Dette er noen centimeter høyere enn trigpunktet (631) slik at man ikke skal se vekk fra at Oslos høyeste punkt kan være høyere enn Vestfold sitt.

Ellers bør man besøke den andre toppen på Kjerkeberget når man først er der oppe den har annerledes og fin utsikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.