Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøtinden 1594 - Høyeste fjellet i Rana kommune


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

  • Kjell Iver endret tittelen til Snøtinden 1594 - Høyeste fjellet i Rana kommune
Annonse
Walle skrev (1 minutt siden):

Hvordan var føret

20 cm med tørr nysnø som kanskje er flyttet litt på nå som det har vært vind? Ikke noe føre for stor fart. Det var helt tydelig lagdeling i snøen - hørte drønn så ikke helt trygt men ok der selvsagt siden det var slakt . Mange som gikk Middagstuva på rando der og de hadde fantastiske forhold ned der med løssnø. 
gikk med smale fjellski - burde kanskje hatt noe bredere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kanontur det der!

Jeg har lyst til å gå den toppen. Dere gikk fra Glomfjord. Hvilke andre start alternativer har man? Du nevner Engabreen. Hvordan er det å gå denne toppen fra ranasiden? Kortere, men mye brattere antar jeg. Var det utfordringer med sprekker i breen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BjørnM skrev (8 minutter siden):

Hvilke andre start alternativer har man?

Det er nok mulig å finne andre ruter opp ved gode forhold. Det er blant annet beskrevet her.. Men tror det er mest vanlig å gå over breen - har ikke studert andre alternativer. Ikke problem med sprekker der nå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt vanskelig å gi råd om ruter og forhold på isbreer. Den ruten vi gikk er en ganske vanlig vinterrute på ski. Vi vurderte det den dagen vi gikk som helt fint å gå uten sikringsutstyr, men det kan endre seg med snøforholdene. Å gå opp brefall som Engabreen og lignende ville jeg ikke ha startet på uten nok kompetanse i gruppa, samt breutstyr enten i sekk eller på kropp alt etter hva forholdene der og da krever.

Å gå til Snøtinden fra sør synes jeg forresten ser ut som en mye mer kompleks tur med tanke på både sprekk- og skredproblematikk. Jeg prøver stort sett å gå enkleste rute når jeg ser meg ut en topp, selv om det optimale her hadde vært en natt eller to på Tåkeheimen.

Ut over det så er det et nydelig område, så god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å gå opp til Tåkeheimen og videre innover til Snøtinden fra Engenbresiden. Da går man til fots det meste av turen opp til Tåkeheimen. Man går så absolutt ikke opp brefallet; det vil være svært utfordrende og kun for spesielt interesserte med gode kunnskaper om brevandring og breklatring.

Sjøl har jeg gått (tror det var andre helgen i juni et år) samme ruta innover som beskrevet her, men i stedet for å gå tilbake gikk jeg bortover til Tåkeheimen og ned langs Engenbreen og tok båten over fjorden. Men ettersom jeg da bodde i Meløy hadde jeg noen som hentet meg og kjørte meg tilbake til bilen..

Endret av Vandrefalk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.