Gå til innhold
  • Bli medlem

Beskytte øynene mot snø


Tracon

Anbefalte innlegg

Hei og hopp.

Jeg befinner meg en del ute på fjellet om vinteren. Fortrinnsvis på ski må vite. I ruskevær bruker jeg det jeg fra barnsben har kalt slalombriller. Disse fungerer stort sett bra, for all del. Men kan noen ganger bli "litt for mye" og bla dugge en del. Derfor har jeg vurdert det som kalles snøskjerm (eks.http://www.oslosportslager.no/produkt/swenor-snoskjerm-6195.aspx).

Er det noen som har erfaring med dette? Fungerer det, eller blåser snøen opp under skjermen??

God jul forøvrig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får jo briller som er en "mellomting" av vanlige racing langrennsbriller og slalombriller. De er heldekkende, men bygger ikke så langt ut med så kraftig ramme. Husker ikke hvor jeg så de sist, muligens sportsnett eller oslo sportslager, let så finner du sikkert noen.

Det du nevner med dugg skjer stort sett på dårlige/billige briller. Ingen av de Oakley jeg har hatt har dugget noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjører snowboard bruker jeg et par briller som ikke dugger i det hele tatt! Det er ventilasjon i over- og underkant slik at det aller meste av fuktigheten blir luftet ut. Genialt! Tror de kostet rundt 600, og er fra merket Smith. Husker ikke helt modellen siden jeg har hatt dem i 5 år nå, men de fungerer fortstt ypperlig. Men sånne briller blir kanksje litt overkill hvis du "bare" skal gå på ski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på vernebriller fra Caterpillar (Cat). Kr 159 hos Clas Ohlson. Fåes i klar, gul, orange og grå.

Bue i svart nylon. Regulerbar linsevinkel og Flexi Soft Grip ved ørene. Duggfri linse i polycarbonat som ikke riper. Vekt 30 g. Klasse IFT og EN 166. Synes en god gammeldags caps kombinert med slike briller er en god kombinasjon.

post-5743-133474669462_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det snør og blåser så har jeg erfaring med at det er nok å ha en hette som står litt fram fra hodet. På 50 og 60 tallet ble det laget noen skjermer som ble brukt av de som kjørte moped. Dette var bare en åpen plasthylse som gikk rundt hele ansiktet og ca 10 cm fremover. denne hindret faktisk regn og vind fra å komme inn i ansiktet. Har du en hette som stikker litt frem forran ansiktet så får du litt av den samme effekten.

Når det gjelder briller så er ofte problemet at du går deg varm og svett, og når du stopper så dugger brillene. Dette skjer på grunn av at brillene er kalde og når du stopper så forsvinner den naturlige ventilasjonen som du får mens du går og som hindrer dugg. Dette kan du i mange tilfeller ungå om du vasker brillene med litt såpevann. Da ligger det ofte en tynn såpefilm på glassene som hindrer dugging. Dette kan du teste på speilet på badet. Ellers pleier jo dykkere å sende en sjikkelig spyttklyse i dykkermaska og smøre dette utover glasset før dykking. Selv om dette blir skyllet av , så sitter det nok igjen til at maskeglasset ikke dugger. Jeg vet ikke om dette virker på solbriller. Har ikke prøvd.

Ellers er det viktig å bruke solbriller i snøen, selv om det ikke er sol. Lyset som reflekteres fra snøen er ofte så sterkt at det irriterer øynene. Vi som ikke oppholder oss i snøen mer enn noen dager i året er ikke vandt til dette og det kan lett føre til at du får betendelse, mange små betente punkter, på hornhina. Det er dette vi kaller sveisblink eller snøblindhet. Hvis du ikke har prøvd dette så kjennes det ut som at du har fått fin sand på øynene og det kan ta flere dager innendørs før det forsvinner. Etterpå kommer det veldig lett tilbake, i hvert fall i løpet av de første ukene etter at du er blitt frisk. Polaroidsolbriller er bra. UV filter prioriterer jeg litt lavere siden de aller fleste solbriller som er litt mørke og som føles behagelige fjerner nok UV sråling til å beskytte øynene. ( Det er UV strålene som gjør at du blir brun, og du blir jo ikke brun hvis du sitter innenfor et vanlig vindu.)

Jeg har solbriller fra Bollé som har en slags vindtetting på sidene. Disse er jeg veldig godt fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.