Gå til innhold
  • Bli medlem

Norsk Tindeklubb


Tom

Anbefalte innlegg

Denne klubben var tidligere en klubb for klatrere og oppdagere. Den hadde sin sjarm på begynnelsen av 1900-tallet, da det var stil. Medlemmene var ofte førstebestigere, og mange av dem er i dag kjent som legender i fjellhistorien.

I dag har imidlertid tiden løpt fra NTK, som fremstår som en sær klubb for jålebukker med et merkelig behov for å heve seg over vanlige dødelige. Det hjelper ikke om du har vært på alle topper i Norge (eller utlandet for den saks skyld). Klubben har sine firkantede regler for medlemsopptak. Det som er sikkert er i hvert fall at navnet er svært misvisende.

Det som før var en respektabel klubb ser jeg nå på som en gjeng klovner som igrunnen bare driter seg ut ved sine holdninger.

Enig? Uenig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Både einig og ueinig. Som med alt anna, kan ein ikkje skjere alle i tindeklubben over èin kam. Men der eg kjem frå (så godt som inni Jotunheimen;) ) kallar ein tindeklubbfolka for solskinnsklatrarar. Dvs, med mindre det er perfekte forhold, så held dei seg inni hytta med whiskyen sin. Sjølvsagt gjeld ikkje dette alle, men det kan sjå ut som det gir litt uhaldbar kred å vere med i NTK.

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er hva som får folk til å ønske medlemskap i denne klubben, slik den fremstår i dag. Jeg kan ikke se noen annen grunn enn at det muligens gir status i begrensede kretser. Det blir for dumt.

Det som hadde vært kult var jo hvis en person hadde vist så store klatreprestasjoner at klubben tryglet ham om å bli med, mens han hadde svart: "Tindeklubben? Haha, trukke det". 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter Wessel Zapffe skrev engang en søknad om å slippe å bli medlem av Tindeklubben (ihvertfall virker det slik når man leser den..) Han slapp!

Ellers gjør det jo ikke noe at de i Tindeklubben er litt sære. De plager jo ingen med det. Dersom de sitter på Tindeklubben og tyller i seg billig blendedwhisky mens de skryter av toppene de har tenkt seg på er det forsåvidt greit for meg. Bedre at de sitter der enn at de flyr i beina på oss andre.

Tindeklubben fremstår forøvrig mer som en sosial organisasjon for eldre menn fra møblerte hjem enn som en organisasjon for folk som er genuint interessert i fjellet. Derfor har også de aller fleste flinke klatrerne i Norge valgt å stå utenfor, mens mange av de flinkeste sosiale klatrerne står innenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tindeklubben fremstår forøvrig mer som en sosial organisasjon for eldre menn fra møblerte hjem enn som en organisasjon for folk som er genuint interessert i fjellet.

Nettopp! Derfor er navnet misvisende i vår tid, og de fremstår som klovner. At de er harmløse og null trussel er riktig, men dermed ikke sagt at man er fritatt fra kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hi, hi. Her var det mye rart. Lurer på hvor dere har infoen fra? Man kan si mye om kluben med en b, men en ting er sikkert: De disponerer tre helt fantasiske hytter som er en mer en god nok begrunnelse for medlemsskap. Jeg syns det er helt greit at disse hyttene, som klubbens medlemmer bygget og finansierte, er forbeholdt klatrere med en viss erfaring.

Jeg kjenner mange som er medlem i kluben. De fleste klatrer mye og hardt (eller har gjort det frem til de ble pensjo). Likevel, det er ingen status knyttet til medlemsskap lenger. Det er bare snakk om et tilbud for erfarne klatrere. Take it or leave it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere klatrermiljø her på berget,og tindeklubben er neppe det hotteste,men det er seriøse folk der og da.

I allefall kjenner jeg ett par karer som jeg oppfatter som framifrå fjellfolksom elsker toppene, men med den uvane å ankomme topp punket ad mysterious ways,for så å gjøre sine målinger,føre logg osv.Men,hyttene er så absolutt verdt medlemskap iseg sjøl ja,men med de opptakskriteriene , blir jeg teltligger enten jeg vil el. ikke.

For min del kan de gjerne bli sittende ved hytteveggen med pjolterne sine,så kan jeg ta min der hvor den burde tas,i le av varden.

Skål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg treffer stadig klatrere som er medlem av tindeklubben når jeg er i Jotunheimen for å klatre.

De er gjerne veletablerte familemennesker med god inntekt. Alle jeg har truffet har hatt erfaring med alpine ruter som krever erfaring og ferdigheter. De har alle fremstått som svært fjellvante uten å nødvendigvis være spesielt klatreteknisk dyktige.

Har hørt rykter om en god vinkjeller på Tindehytta - men tror egentlig at det er er en myte. Kan tenke meg å bli medlem bare for å sjekke den ut. Klubben virker ellers på meg som et kjernesundt men kanskje noe snevert miljø. Har mine tvil om jeg helt ville føle meg hjemme på en klubbsamling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innledningen til denne spalte er temmelig tendensiøs. De fleste negative kommentarer er basert på liten kjennskap til NTK og klubbens medlemmer. Det får man vel bare trekke på skulderen av ... ;)

Hyggelig derfor at det er noen som basert på egne erfaringer har positive kommentarer. Takk for det ;)

Mer kan jeg vel ikke tillate meg å si, som medlem av NTK. Jeg får vel det glatte lag av enkelte personer uansett ... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Anonymous

Kan du demonstrere relativ omfattende aktivitet i fjellet over noen år, har du front- eller vekselledet en del grad 4-5 (minst) ruter med egne sikringer, og ellers deler Tindeklubens sikkerhetsforståelse og etikk om sporfri ferdsel, er dette i substans tilstrekkelig til at du har gode muligheter for å bli vurdert som en seriøs søker. Dertil trenger du to anbefalinger fra medlemmer av klubben. Om du virkelig er interessert, er ikke dette så umulig å få til. Det handler om å invitere seg med på tur - og be om anbefaling i etterkant. Om du ikke allerede har vært på tur med Tindeklubmedlemmer.

Tindekluben er en kontinuitetsbærer når det gjelder fjellklatring i Norge. Det er lite som tyder på at foreningen er i ferd med å gå ut på dato. I vårt gjennomdemokratiske samfunn er klubben et irritasjonsmoment for alle dem som mener at lukkede foreninger basert på opparbeidet erfaring og ferdighet er en uting. Men foreningen er ikke lukket for dem som har de nødvendige ferdighetene og har praktisert dem en tid.

Fordelene med medlemsskapet er tofoldig: Dels er det hyttene og dels er det tilgangen til et oppland av folk som er lett å be med på tur. Det er en slags vinkjeller i hytta i Skagadalen. Men det er utsikten ut av panoramavinduet som er å trakte etter :)

GunnarF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en slags vinkjeller i hytta i Skagadalen. Men det er utsikten ut av panoramavinduet som er å trakte etter :)

Jeg synes det lukter litt kott av dette argumentet. Er nesten sikker på at utsikten mot Hurrungane er minst like flott utenfor hytta som gjennom et glassvindu innenfra. Eller "graset er grønt for alle". :!: Det er vel heller det å slippe å ligge i telt og bli støl i kroppen som det traktes etter, og som her markedsføres som en av hovedfordelene ved å slutte seg til eliten av Norges barske fjellklatrere? Er mon tro panoramavinduet fraktet opp med scooter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, jeg leste nettopp mitt eget innlegg. Jeg står for det jeg skrev, men det ble litt grettent.

Poenget mitt var å problematisere at NTK profilerer seg utad som en privat hyttetilbyder i populære pressområder. Jeg vet f.eks. at manges hovedmotivasjon for et medlemskap i NTK nettopp er hyttene. I dag fremstår vel disse, og særlig hytta i Skagadalen, som etterlevninger fra en tidsperiode da telt ikke var et alternativ, vernetanker var fremmede og fjellklatrerne i Hurrungane var NTK-medlemmer. Kan disse bekvemmelighetsprivilegiene bli et image-problem på sikt? Og som NTK bør bry seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, jeg leste nettopp mitt eget innlegg. Jeg står for det jeg skrev, men det ble litt grettent.

Poenget mitt var å problematisere at NTK profilerer seg utad som en privat hyttetilbyder i populære pressområder. Jeg vet f.eks. at manges hovedmotivasjon for et medlemskap i NTK nettopp er hyttene. I dag fremstår vel disse, og særlig hytta i Skagadalen, som etterlevninger fra en tidsperiode da telt ikke var et alternativ, vernetanker var fremmede og fjellklatrerne i Hurrungane var NTK-medlemmer. Kan disse bekvemmelighetsprivilegiene bli et image-problem på sikt? Og som NTK bør bry seg om?

Vel, du kjenner åpenbart ikke mye til historien ...

NTK ble stiftet i 1908, hytta i Skagadalen kom i 1938.

Hvem var forgrunnsfigurer for å verne Innerdalen?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du kjenner åpenbart ikke mye til historien ...

Nei, det skal være både sikkert og visst. Men jeg skjønner likevel ikke at innlegget mitt blir særlig skjemmet av min bunnløse uvitenhet omkring byggeår og stiftelsesår. Jeg skjønner at det den gang, i 1938, var naturlig at fjellklatrereliten ønsket (og fikk lov til!) å bygge en hytte bare til seg selv sentralt inne i fjellet. I dag ville dette vært fullstendig utenkelig.

Hvem var forgrunnsfigurer for å verne Innerdalen?

Som sagt, historie er ikke mitt felt, så jeg blir nødt til å gjette. Jeg satser på Norsk Tindeklub. Den med én "b" i navnet. Men om Norsk Tindeklub klarte å plassere sin egen private hytte midt inne i det fredede området rett før eller rett etter fredningen, se dét tør jeg ikke spekulere i... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

.... I dag fremstår vel disse, og særlig hytta i Skagadalen, som etterlevninger fra en tidsperiode da telt ikke var et alternativ, vernetanker var fremmede og fjellklatrerne i Hurrungane var NTK-medlemmer. ...

Disse påstander er jo ikke helt uten historisk perspektiv ....

Og hvis de da ikke baserer seg på historisk kunnskap, så var det altså rene spekulasjoner?

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.