Gå til innhold
  • Bli medlem

Rett skiutstyr til å kite over Finnmarksvidda!


Bugge

Anbefalte innlegg

I påska håper jeg på å kite Atla-Karasjok-Alta. I den forbindelse er det mulig jeg må få tak i et par mer egnede ski enn hva jeg har nå. Mellom mine Black Diamond 09/10 Verdict med Marker Baron og Black Diamond Factor, og et par Ingstad med Riva III og Crispi Sydpolen er det ingenting. Det ene paret er altfor tungt til å gå med hvis vindforholdene ikke er de rette mens det andre er et sant helvete å dundre avgårde på i seks timer hvis farta bikker noen titalls kilometer i timen.

Factorene kan jeg skifte ut sålen til TLT og dermed bruke TLT-bindinger. Da slipper jeg jo å kjøpe et nytt par støvler i allefall. Da snakker vi vel om Dynafit ST10 binding, men hvilken ski? Kriteriene er lav vekt, lav pris og nesten like komfortable å gå med som å kjøre med. Jeg har vurdert Åsnes Storetind Carbon. Er litt fristet til å la de erstatte Ingstadene, sette på Riva III og skaffe meg et par plaststøvler som jeg kan ha til lette og raske toppturer mens skinnstøvlene blir bortoverskoen - jeg går aldri i preppa trikkespor.

Såh! Tre ski og to støvler eller to ski og tre støvler...? Økonomiske argumenter teller tungt, kjør diskusjon =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kitet ganske mye på langtur og mitt tips er å bruke Black Dimond-skiene og ta langrennsutstyret på pulken. De utgjør liten vektforskjell og er mye mer egnet til å gå med enn alt av randoutstyr - spesielt i flatt terreng.

Lykke til med turen. Den høres spennende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmh. Ikke så verst ide egentlig! Bortoverskiene utgjør ingen dramatisk vektøkning, men det gjør jo derimot frikjøringspakka! De utgjør jo tett oppunder ti kilo som jeg må trekke selv. Fordelen er jo at jeg kan spare meg for ganske mange kroner på det viset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det bare er helt unntaksvis at man må gå når man er på kitetur. Gåing er reserveløsning som forhåpentligvis ikke blir aktuelt, men side langrennsutstyr veier så pass lite er det nok greit å ta med.

Hvilke(n) kite® tenker du å bruke? Lange liner er for øvrig ekstremt effektivt dersom det er lite vind. Jeg fløy mye 14m2 uten depower på 60 m liner på Grønland i sommer og fikk grei fremdrift i under 3 m/s.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såh! Tre ski og to støvler eller to ski og tre støvler...? Økonomiske argumenter teller tungt, kjør diskusjon =)

Mitt skitustyr er en salig blanding av gammelt og nytt, og jeg har ikke brukt de du nevner. Vil alikevel prøve meg på en betraktning.. Lærstøvlene dine klarer godt å kante en middels brei ski hvis du har gode bindinger og plater. Jeg ville derfor gått for en lett ski med brukbar flyt og bredde. Voile tå/kabelbinding gjør det mulig å både gå og kite. Jeg bruker skiseil, men det utgjør ikke så stor forskjell.. Selv bruker jeg noen gamle Rossignol telemarkski, men hva som gjelder i dag har jeg ikke peiling på.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiten er en Ozone Access XC 10kvm foil. Hvor godt den drar ved 3m/s vet jeg ikke men nærmer det seg åtte har jeg nok å stri med. Jeg er rimelig fersk på kiting men skikjøringa sitter som den skal.

Tanken har slått meg om å erstatte Ingstadene med Storetind Carbon. Den veier jo mindre, er mer kjørevennlig og jeg går jo uansett så godt som aldri på trikkeskinner. Det er jo topp- og fjelltur for alle penga! Men jeg er fremdeles i tvil om et par lærstøvler gjør jobben når farta blir stor over laaang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Access 10 er en fin kite for tur dersom man bare bruker én kite. En kombinasjon av f eks 12 og 7 hadde dekket et større vindspekter, men som énkiteløsning er din bra. Du bør vudere et ekstra linesett for å fordoble linelengden når det blåser lite. Da vil du med litt øvelse kunne få din 10er til å dra som en 14 på normal linelengde.

Personlig ville jeg ikke brukt fjellski/-sko til kitetur. Det går greit med vinden bakfra eller skrått bakfra dersom skiferdighetene er i orden, men når det blåser friskt og du skal kjøre 90 grader på eller krysse opp mot vinden er du avhengig av å kante veldig hardt, og da tror jeg du vil savne mer robust utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt blir jo et kompromiss.. Kantingen blir tyngre dess bredere skia er på midten, men vinkelen bedres med oppbygning. Problemet er jo at man kan risikere en del timer (dager?) med gåing. Da må man akseptere sko som ikke er like gode å kite med. Ved "langturkiting" kjører man heller ikke like kvasst som man gjør på en dagstur.

Uansett: God tur! Det høres ut som en fin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg vedr. gåing Lompa. Derfor mener jeg man bør ta fjellskiene på pulken. Jeg ser ingen grunn til å inngå noe kompromiss på ski/støvler så lenge man har denne muligheten. Dette er forøvig særlig relevant når man kun har én kite og kanskje må kite i øvre vindspekter. Litt ekstra vekt i pulken spiller ikke så stor rolle i flatt terreng.

Når det gjelder kjørestil så er vel det litt individuelt. Jeg kjører minst like kvasst på langtur som dagstur :shock: På langtur er man ofte avhengig av å bruke vinden når den er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til all round bruk på fjellet der kiting KAN bli en del av turen bruker jeg Fisher 109 / Scarpa T4 / Rottefella kabelbinding (NATO?) / Ozone Frenzy 9m.

Skigåingen går utmerket og kitingen funker greit men jeg har bare kitet ca en time av gangen med denne kombinasjonen. For en dedikert kitetur ville jeg lagt mer vekt på (og i) stødigere skiutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe erfaring med langtur med kite, men jeg ser for meg at det vil bli fryktelig slitsom å kite flere dager i strekk med lærstøvler og tynne ski.

Med kraftigere utstyr er det også letter å gå mer opp mot vinden, noe som kan være greit når du skal langt avgårde og vinden ikke går i akkurat riktig retning.

Hvis du først skal invistere i nytt utstyr som er dedikert til kiting kan du jo vurdere om rando er det rette for deg.

Veldig greit å ha helen låst, man har feks større mulighet til å bli stående når skavelen du ikke så pga whiteouten plutselig treffer skiene dine...

Med kite blir det jo stort sett ikke mye telemarksvinger, og randoutstyr er i styr grad lettere enn telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.