Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt, sovepose og gps til barske forhold


madsog

Anbefalte innlegg

Planlegger for tiden en tur til Kaukasus og Mt. Elbrus neste sommer. Skal også innen få år forsøke å ta turen over Grønnland med ski og pulk så utstyret må fungere til begge turene. Trenger derfor tips til 2-mannstelt, sovepose og GPS som jeg kan bruke i ekstreme forhold, kulde, vind og diverse ruskevær.

Kult om gps´en også er godt egnet til terrengsykling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Budsjett?

Pose:

Grønnland kan by på utfordringer med fukt i posen hvis du er uheldig med temperaturen eller opplever slush du må vasse gjennom. Det er det mange som mener at syntfiber takler fukt bedre enn dun. Dun veier mindre og tar opp mindre volum og er førstevalget i høyden. I sekken er dun suverent. I pulken er ikke vekt/volum fullt så viktig, men du skal drasse på de ganske mange dager, så de ekstra grammene kan være greit å spare også der. Dun er generelt mest behagleig å ligge i, men stiller litt høyere krav til underlag og koster fort 3-4 ganger så mye. Hvis du kjøper dun anbefaler jeg deg å satse fullt ut og ikke kjøpe de rimeligere dunvariantene. Vær obs på at temperaturgrenser ikke er en eksakt vitenskap. Liggelengden er også viktig. Posen bør ikke være for lang, da får du et kaldt luftrom nedenfor tærne og hvis den er for kort sparker du sammen bunnen slik at den isolerer dårligere.

Kunstfiber: Se på poser fra Ajungilak, Isbjørn, (Nanok), (Helsport). Lurer på om også Mountain Eguipment og noen amerikanske har syntvarianter.

Dun: Se på poser fra Marmot, Western Mountainering, Mountain Hardware, Mountain Equipment, RAB, Feathered Friends, North Face, Ajungilak, (Nanok).

Telt:

Børge Ousland sverger til tunnelltelt på Nordpolen. I høyden ser du stort sett kuppeltelt. Svalbard er en mellomting som er et ypperlig vintertelt, men må se seg slått av kuppeltelt i en storm i høyfjellet. Særlig hvis det er bart. En viktig ting å ta med i betraktingen er at teltet ditt vil være hjemmet dit for en lang periode på en slik tur. Velg et telt som er langt nok til at du kan ligge komfortabelt uten å krøke deg sammen og et fint stort fortelt er en bonus til matlaging og lagring. Det finnes lettere og tyngre varianter og vekt er selvfølgelig viktig, men pass på at du velger et som er solid slik at du ikke er "husløs" halvveis over Grønnland. Ville sett på telt fra NorthFace, Mountain Hardware, Marmot, Exped, Bibler, Hilleberg, Helsport - Sportsnett har mye bra!

GPS:

På en slik tur er ikke batterier noe du har flust av. Det er mulig med solcellelader, men hvis du ikke vil være avhengig av lading bør du satse på en enkel GPS som kan vise koordinater og ha med et godt kart. Avstandsmåler/tripteller, mulighet til å legge inn koordinater, bra minnefunksjon og kanskje en sporlogg er også ønskelig. Mer en det trenger du egentlig ikke.Kart kan selvfølgelig være artig (men vurder batteriforbruk). Når det gjelder bruk til terrengsykkel kan jeg lite om GPS til dette, men da bør den være liten og ha sporfunksjoner beregnet til bevegelse på sykkel, tråkkfrekvens, puls osv. Du får sjekke opp aktuelle sykkel gps er og se om disse er egnet for vanlig turbruk, men jeg ville nok ikke tatt så mye hensyn til dette.

Har selv en svært enkel GPS fra Magellan (Explorist 100 - moen år gammel nå) som jeg er veldig fornøyd med. Går på 2 x AA og hvis den ikke er på hele tiden varer disse lenge. Det eneste virkelig kjipe med denne er at den lagrer data i minnet når den skrus av så hvis batteriet ryker før den er skrudd av mister du alle data siden sist dette skjedde. Har også alt for lite minne og det kan lagres maks 10-20 koordinater på den. Dette er noe som burde være en smal sak for prod. å ordne i dag med gigabytene nede i noen få kr stykket og det er godt mulig at det finnes tilsvarende enkle, men oppgraderte GPS'er på markedet. Fordelen med disse er at de er rimelige kontra toppmodellene med kart osv til mange tusen kr. På Grønnland tviler jeg på at du har særlig bruk for kartfunksjonen uansett og på Elbrus kommer du til å se hvor du skal gå (du vil ikke være alene og spor fra tidligere bestigere vil vise vei). Garmin og Magellan er to av de mest anerkjente merkene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt:

Børge Ousland sverger til tunnelltelt på Nordpolen. I høyden ser du stort sett kuppeltelt. Svalbard er en mellomting som er et ypperlig vintertelt, men må se seg slått av kuppeltelt i en storm i høyfjellet.

Den store fordelen med tunneltelt er at det er enkelt og raskt å setje opp og pakke ned. Det er viktig på ekspedisjonar som skal flytte leiren sin kvar dag.

"I høyden" er det meir vanleg med faste teltleirar, og då er kuppeltelt suverent. Kuppeltelt tåler mykje vind, men å setje opp enkelte kuppeltelt i sterk vind, kan vera direkte vanskeleg. Her er det riktignok store variasjonar frå modell til modell. Eg har gode erfaringar med krokesystemet til Hilleberg, og kan anbefale dette. Dette systemet er uproblematisk å setje opp i mykje vind, også aleine, men likefullt tar det mykje lenger tid enn å setje opp eit tunneltelt.

Helsport Svalbard er ein slags hybrid som kombinerer ulempene til begge typene:) Men etter det eg har forstått, er det eit populært telt i enkelte kretsar. fjellforum er ein slik krets:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at de fleste nå for tiden bruker dun på Grønland. Selv brukte jeg i sommer en pose at typen Mountain Equipment Everest, og det funket helt fint.

Når det gjelder telt ser jeg at du spør om 2-mannstelt. Dersom du tenker å bruke det på Grønland lurer jeg på hvorfor du ikke velger et som er større. Dere må min være 2 personer for å få ekspedisjonstillatelse, og da kan et 2-mannstelt bli noe snaut. Jeg ville gått for et 3-manns dersom jeg var i en gruppe med 2. Jeg ville for øvrig holdt meg unna telt av amerikansk modell hvor innertelt settes opp før yttertelt. En slik patent kan være direkte farlig dersom teltet må settes opp langt fra folk i veldig sterk vind. Jeg tror ikke jeg ville ha klart å sette opp mitt North Face VE-25 alene på snø i stiv kuling eller storm. (Det teltet tåler imidlertid sterk vind veldig godt når det først står.)

Tunelltelt er flott for turer hvor teltet skal opp og ned hver dag. Da kan teltet rulles rundt stengene, alternativt kan soverposer og underalg ligge i teltet og teltet rulles rundt disse og stengene. Vi valgte sistnevnte løsning og kunne da på 2-3 min sette opp eller ta ned telt m alle barduner og soverposer/underlag inni. Vi var to og brukte et Hilleberg Keron 3 GT med doble stenger. Et genialt telt spør du meg, men kanskje noe tungt og volumiøs for klatretur. (Jeg driver ikke med klatring.)

For GPS burde du velge en som er litt mer gjennomprøvd enn det siste skrik bruker å være. En enkel variant er sikkert greit. Jeg har brukt en Garmin 60 CSx og den funket fint på Grønland og ellers. Den bruker 2 x AA. Bruker du litziumbatterier holder disse ca 1 døgn ved kontinuelig bruk i streng kulde på denne modellen. Vanlige batterier kun 2-4 timer i streng kulde. Normalt vil jeg tro at GPSen bare slås på når den skal brukes, og da er ikke batterier noe problem. Modeller uten fargeskjerm og kart bruker sikkert mindre batterier, men som sagt så blir vel ikke batteriforbruket så stort med mindre du ønsker å ha GPSen på hele tiden. På Grønland trenger du kun GPS i 2 min pr dag med mindre du kiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter hva som er skrevet ovenfor og har ikke så mye utover dette å komme med. Har dog noen konkrete anbefalinger til deg:

Telt: Hilleberg Nammatj 2 GT (enkelt å sette opp, tåler MYE dårlig vær og vind, passelig stort innertelt og veldig stort fortelt)

GPS: Garmin 60CSX (2x AA med god batterilevetid dersom man husker å skru av bakgrunnsbelysning samt elektronisk kompass)

Pose: Dun. Tåler mer fuktighet enn man skulle tro, og vekt/volum er mye mindre enn tilsvarende syntetpose. Velg dog en skikkelig dunpose selv om disse er forholdsvis (I Norge: avsindig) dyre. Har selv to dunposer fra Marmot og har bare positive erfaringer (Atom + Helium EQ).

/TH

Bilder:

2644499977_2acbfd9bcc.jpg?v=0

http://src.marmot.com/web/f09/large/2651_096.jpg

http://opiniones.terra.es/tmp/swotti/cacheZ3BZBWFWIDYWY3N4VGVJAG5VBG9NES1HUFM=/imggpsmap%2060csx1.jpg

PS: Sportsnett har i dag tilbud på Mountain Hardwear Wraith SL dunpose (4999.-, -29c, 2kg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS: Garmin 60CSX (2x AA med god batterilevetid dersom man husker å skru av bakgrunnsbelysning samt elektronisk kompass)

Har ligeledes en Garmin 60csx og er vældig tilfreds. I tillæg til at slukke for elektronisk kompas (batteri dræber nr. 1), kan du også sætte GPS´en på "batteri sparer". Det betyder at gps´en beregner langt færre gange (kurs, position osv.), hvilket er helt ok når du bevæger dig med langsomme hastigheder (til fods fx). (Dog gør "batteri sparer" modus GPS´en umulig som bil gps ;) Den regner konstant forkert.)

God tur.

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.