Gå til innhold
  • Bli medlem

vinter hansker som tåler kulde


jason

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis du skal finne hansker som tåler -35 så skal du lete lenge tror jeg. Om det finnes hansker som holder deg varme i så lave temp, så vil de vel bli så tykke at det vil være like greit med votter?!.

Er det noen spes grunn til at du må ha hansker og ikke votter?

Har selv hatt mange forskjellige hansker opp igjennom, men ingen som holder meg varm når gradestokken kryper under -15. Men det kommer jo litt an på hva man gjør da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hestra har et bredt utvalg. I deres Alpine Pro serie finnes det både hansker og votter. Her kan man også kjøpe til et annet (tykkere/tynnere) for i tillegg til det som følger hanskene (sitter m/borrelås i mansjetten).

Men, i så lave temperaturer som du skisserer så er det vel kun "stooore" overtrekksvotter, der du har et par lag med ullvanter/ullvotter under som holder.

Sjekk: www.hestragloves.com > Alpine Pro. Her finner du deres Army Leather serie i flere varianter. Både hansker, 3-finger vott og votter både med og uten GoreTex.

Ikke la deg "skremme" av at det er lær i hanskene. Dette er høyeste kvalitet geitskinn som tåler å bli gjennombløtt gang på gang.

I tillegg så har de fleste modellene også sikkerhetsstrikk til å ha rundt håndleddet. Dette er en god sikkerhetsdetalj.

Jeg har selv mod. Army leather Heli Ski, og det kaldeste jeg har brukt disse i er -17 grader (m/ull-liner), og frøs ikke på fingrene da. Dersom du kjøper et par overtrekksvotter i tillegg (f.eks. Bergans Mitten), så kan det vel hende man nærmer seg din grense, samtidig med at hansken ikke er for varm når det er mildere. Men nå er det veldig forskjell på når folk fryser på fingrene eller ikke.

Som for de "fleste" produkter, så er det også for hansker, begrenset kunnskap hos butikkekspeditørene.

Jeg tok en tlf. til Hestra i Sverige og fikk utmerket service og bistand av de, før jeg bestemte meg for modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal jobbe litt og pakke opp og ned sekker, har hatt votter og har god erfaring med de,men til tider er det ikke alltid like lett og jobbe med de.

tenkte jeg skule prøve hansker denne gangen, men har vott om de ikke skulle holde varmen.

takk for svar, skal se på de hestra hanskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal jobbe litt og pakke opp og ned sekker, har hatt votter og har god erfaring med de,men til tider er det ikke alltid like lett og jobbe med de.

tenkte jeg skule prøve hansker denne gangen, men har vott om de ikke skulle holde varmen.

takk for svar, skal se på de hestra hanskene.

Er ikke da "arbeidshansker" bedre egnet, enn et par Hestra til 1K?

Sjekk f.eks. www.granberg.no eller Kreftings Eftf. på Rygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mye innen arbeidshansker for bygg og anlegg.

TESS har en hel haug, kikk gjennom lista så finner du sikkert noe:

http://www.industrinett.no/wsp/tess2/frontend.cgi?template=section&nodeid=76

For eksempel disse, som oppgis fra -10 til -30:

http://www.industrinett.no/wsp/tess2/frontend.cgi?template=node&nodeid=12858

Husk at TESS kun selger en gros, så med mindre du trenger 200 par hansker må du finne dem et annet sted. Würt, A.E. Olsen, FK-butikken har helt sikkert gode kandidater. Mener å ha sett Arctic Blue hos Byggmakker også.

Forøvrig heter standarden som angir beskyttelsesgrad mot kulde EN 511, og har symbolet en511_1994.gif etterfulgt av tre tall der første siffer angir hvor streng lufttemperatur den tåler, andre siffer angir hvor kalde objekter man kan ta på (gjennomtrengende kulde) og tredje siffer angir hvor vantette de er. Alle kategoriene går fra 0-4.

Står det for eksempel EN 511 (eller bilde av symbolet) 114 er hanskene ikke veldig kuldemotstandige, men klink vanntette.

Står det EN 511 (eller symbolet) 442 er hanskene max kuldeisolerende, og medium vanntette.

Dette skal være oppgitt på alle hansker som går unner kategorien arbeids-/verneutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.