Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnskogen i Oktober


bonzai

Anbefalte innlegg

Jeg fortsetter jakten på en bra plass å gjennomføre en liten tur i høstferien på.

Nå tenker jeg på Finnskogen første uka i Oktober. Da er det etter det jeg skjønner elgjakt. Dette bekymrer meg litt. Finnes det noen eksempler på at vanlige turgårer er blitt drept/skadet av jegere som bommer på dyret? Jeg skulle tro jeg skulle være rimelig trygg, men man vet jo aldri. Er det noen måte å minimalisere risikoen på. VIl jo helst ikke skremme elgen for jegerne heller.

Ellers ser det jo ut til at det er masser av småveier i hele området. Er det virkelig så "dype skoger" som reklamen vil ha det til? Er det mulig å finne seg et relativ uforstyrret område noen dager?

Fantasien min tilsier rolig forflytning hver dag, fiske og bålkos på ettermiddag/kvelden. Vi skal ha med telt.

Noen som har noen forslag til område vi kan sikte oss inn mot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Risikoen for å bli skutt er nok minimal. Risikoen for å få sinte elgjegere på nakken er desto større!

Fra min tid som elgjeger husker jeg et par tilfeller med bær/sopp-plukkere i terrenget. For det første blir jegerne redde for at noen skal havne i skuddbanen, selv om det altså er minimal risiko. For det andre skremmes elgen bort.

Selv holder jeg meg alltid borte fra skogen de første to ukene av elgjakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allemannsretten gjelder også i elgjakta, i motsetning til hva noen elgjegere liker å innbille seg. Var på Finnskogen i oktober i fjor, da noen andre i gruppa ble kjeftet på og jagd ut på en lang omvei - selv om de gikk langs merket sti på Finnskogleden. Men vi fant senere ut at dette var folk utenfra som hadde leid seg jaktterreng og derfor trodde de eide hele terrenget.

Kan ellers anbefale Finnskogen på senhøsten på det sterkeste. Å lese Hans Børli en morgen mens du sitter ved et lite kaffebål, i det sola kikker inn mellom granene og tiner det lille teppet av nysnø som er kommet i løpet av natta - ubetalelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.