Gå til innhold
  • Bli medlem

[b]Røyking av fisk[/b]


REs

Anbefalte innlegg

Jeg har arvet en røykeovn for fisk etc. og nå lurer jeg på hvordan jeg skal bruke den. Min gamle onkel, som nå røyker sin fisk på de evige jaktmarker, fikk aldri fortalt meg hvordan han brukte ovnen. Jeg har bare snakket med de som har vert med å spise makrell, laks og ørret som ble tilberedt i ovnen, og de sier at resultatet ble helt fantastisk. Ovnen er 60cm høy, diameter 35cm og har en 35cm lang rør med diameter 12cm stikkende ut fra siden like over bunnen. På toppen er det et lokk og under lokket, langs toppen av ovnen er det slipt noen spor som ser ut som de er beregnet for å legge noen grillspyd eller lignende i. Antagelig til å henge fisken i. Det fulgte også med en liten boks som det så ut til hadde vert brukt til å brenne spon i. Jeg fikk også med en stor sekk røkespon. Ovnen er laget i solid rustfritt stål og på grunn av fargen på det lille røret nederst så kan det se ut som om det er her det har vert varme.

Jeg legger ved et bilde og håper at det kanskje er noen der ute et sted som vet noe mer enn meg om denne innretningen.

post-4379-133474641427_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke så mye erfaring med røykeovn, men ser for meg at den der kan være fin til kaldrøyking.

Du må da koble til røykrør på den stussen, og fyre opp i en ovn/ildsted. Poenget da er at røyken i røret skal kjøles ned nok til at du ikke får varmebehandling av kjøttet/fisken, men røyksmak/konservering. Fisk tåler vel ikke mere enn underkant av 30 grader C.

Har tenkt litt på å bygge meg en røykeovn selv, og denne såg faktisk ganske fin ut til dette bruket.

Hvordan du bruker den for varmrøyking vet jeg ikke. Men det høres ut som det er det den er brukt til tidligere, når du beskriver at den er brukt til laks, ørret og makrell? :)

Er det tett lokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Kryk i at det ser ut som en ovn til kaldrøyking. Det funker med både laks og makrell.

Den svarte massen på tuten ser ut som en slags tetning for et røkrør? Jeg ville ha prøve med noen meter takrennerør og en brenner plassert lenger nede, slik at kald røyk siver opp til fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt mer, og det skal være varmrøkt fisk som kom ut av ovnen. Det ble sakt at fisken skulle henge i toppen av ovnen fordi den ble bedre av å henge enn å ligge flatt like over varmen som i en "ABUrøyke".

Altså ettt lite skritt nermere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.