Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen/Rondane/Dovre (utskilt diskusjon)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vel, Tom...du bør vege orda dine no;) Jenta du får møte på bandet har langt lyst hår, er 22 år og sannsynlegvis vant til fjellkarar av eit heilt anna kaliber enn deg (eg går ut frå dette i og med at du trass klatrekurs og X-antal toppar under beltet ber om hjelp i Hurrungane).

Takk for fine ord, Torgeir:) Håpar du blir med...kan bli skummelt med berre Tom, han virkar litt styrt av sitt mannlige kjønnshormon*ler*

Hilde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, 22 år? Ja, det er godt å vite, så jeg kan medbringe tåteflaske istedenfor termos.

Dessuten er jeg ikke av flokkmentalitet, slik enkelte tydeligvis er her. Jeg går så å si alltid alene. Men jeg kan jo alltids ofre litt for å få stoppet en altfor stor og selvsikker ungpikemunn. Jeg tror nok ikke Therese Berteau hadde tatt din eplekjekke tone, Hilde. Synd at tidene forandrer seg til det verre, også i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg var livredd på eggen mellom Storsmeden og Veslesmeden i sommer. Det var tåke,vind og regn.

Klassifiserer dette i pinglekategorien? Eller var jeg litt tøff som turte å gå hele eggen?

Jeg syns det er flott i Rondane jeg, og har opplevd vel så dramatiske turer der som i jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den eggen der i tåke, vind og regn kan faktisk være skummel. På en tur for noen år siden under lignende forholdene klarte vi ikke finne eggen fra Storsmeden-siden. Tåken var så tett at det var nærmest umulig å se hvor man skulle gå ned for å treffe der eggen begynner. (Det hører selvfølgelig med til historien at ingen av oss var kjente der oppe og jeg har vel ingen ambisjoner om slike lokalkunnskaper før om 20-30 år.. ;) )

Går man feil, noe vi gjorde flere ganger, og gjerne ut på hyller med mye løst materiale blir man redd. Verre er det ikke. Er man pingle? Nope. De fleste av oss får scary opplevelse i fjellet og gjerne ikke på de mest utsatte stedene.

Eneste lærdom man kan ta av dette er å bruke møkkaværsdagene til å tusle i dalbunnen og finværsdagene til toppturer. Slik unngår man situasjoner hvor man blir livredd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eh hehe Tom...KOR mange år eldre enn meg sa du at du var? Fire? Trur ikkje det skal stå på tåteflaska, akkurat:) Og eplekjekk? Hallo!!!? Reflekterer du i det heile tatt LITT over dine eigne innlegg eller?

Ja, eg er jente. Gir det meg mindre grunn til å ville prøve å gå jakka av ein fyr som deg i fjellet? Den som er med på leiken....(du kan ikkje bli fornærma for at eg behndlar deg slik du behandlar meg og svarar deg med same mynt...).

Men ærleg talt så trur eg ikkje du er slik du gjerne vil framstå. Kvifor går du alltid åleine? Redd for at andre skal ha meir kunnskap enn deg? Eg har sjølv sååå mykje igjen å lære om klatring og friluftsliv generelt, ein blir aldri utlært. Men eg har alltid berre kasta meg ut i det (eg byrja klatre på kiler i høgfjellet månaden etter mitt første kilekurs). Det er sånn ein lærer, Tom.

Og dersom du trur du har noko å lære meg, så kom igjen! Men eg veit eg har noko å lære deg att...;)

Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungfolen skrev:

KOR mange år eldre enn meg sa du at du var? Fire?

Hva har kor med dette å gjøre? Jeg er 5 år eldre - nok til å skaffe seg litt erfaring, lille mø ;)

Cafe-piken fra Vestlandets hovedstad skrev:

Ja, eg er jente. Gir det meg mindre grunn til å ville prøve å gå jakka av ein fyr som deg i fjellet?

Ja, du er jente. Derfor bør du innta en mer ydmyk holdning, spesielt når jeg i tillegg nærmest kunne vært faren din. Kvinner i dag taler ofte om at de ikke trenger mannen, for så å gråtende be om trøst fordi litt av tåneglelakken er falt av. Det er igrunnen nokså fornøyelig å bivåne deres naive entusiasme og urealistiske syn på egne ferdigheter.

Så du vil gå "jakka" av meg i fjellet? Da kan du begynne med å rusle Galdhøpiggen fra Stulen på 2 timer, eller kanskje du foretrekker Østre Leirungstind på truger fra Valdresflya? Dere kvinner er meget dyktige på enkelte tradisjonelle oppgaver, men noen fysisk utfordring for en veltrent mann blir dere nok aldri.

du kan ikkje bli fornærma for at eg behndlar deg slik du behandlar meg og svarar deg med same mynt.

Jeg har ikke engang vært inne på tanken. Jeg humrer isteden overbærende grunnet din uskyldige ungdommelige entusiasme.

Kvifor går du alltid åleine?

Fordi jeg elsker å være alene i naturen. Jeg drar ikke til fjells for å bedrive kaffeslaberas.

Redd for at andre skal ha meir kunnskap enn deg?

Nei. I den grad andre har det, ser jeg ikke på det som en trussel. Jeg kunne jo lære deg litt om Jotunheimens historie og fortelle deg om mine tallrike turer, så kan du fortelle om alle de rare sprekkene du har klart å sette fast kilene dine i ;)

Og dersom du trur du har noko å lære meg, så kom igjen! Men eg veit eg har noko å lære deg att...

Såså, nu må De ikke bli ubehøvlet. Det er fjellvandring vi snakker om. Hvilke kunster du vil lære meg innenfor teltet hører ikke hjemme på Fjellforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk Ole...eg hadde ikkje tenkt å nedverdige meg til å svare Espen i det heile...han har tydelegvis ikkje skjønt kva eg gjer i fjellet - vrikke på rumpa er det i alle fall ikkje ;)

Men så skreiv du plutseleg eit perfekt tilsvar for meg!

Hilde ;)

PS! Eg oppfattar ikkje meg sjølv som ein trussel overfor dåke, karar...kvifor skulle eg ville vere det? Men eg ser meg verken som underlegen eller mindre rusta til fjellivet enn nokon som helst mann...så er no det sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tom: eg meinte ikkje å vere ubehøvla. Det eg meinte var at alle fjellfolk har ting å lære av kvarandre - same kor ulikt kompetansenivå ein har. Eg erta deg altså ikkje opp, eg sa berre at du har sikkert ting å lære deg, og eg har ting å lære deg.

Og når det gjeld kva kunster eg evt innehar mht teltliv, så har me jo allereie avklart at du skal sove ute med sauene..og kva du bedriv der ute, får vere opp til deg ;)

Torgeir derimot, har fått reservert plass midt i teltet mellom meg og jentene mine *ler*

Hilde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sinnsykt hvor tøffe dere gutta dere. ;);)

Er særlig imponert over at til tross for den vannvittig kule holdningen er det ingen av dere som orker å sove i telt vinterstid. Jotunheimen i januar er helt magisk. Ingen andre mennesker der, ihvertfall ingen jenter. Ingen oppstakede løyper, ingen hytter er åpne, ingen skispor og niks støy. Stillheten og roen har senket seg over fjellene. (Snufs.)

Når det gjelder deg Espen, er det ingen nederlag å dra på tur med jenter, selv ikke på Storen. Til din opplysning er det gjerne slik at gutta bærer alt fellesutstyr, teltet, primusen, maten og tau slik at denne type turer blir en perfekt arena for å vise hvor tøff og kul man er overfor jenter. Merkelig hvordan dette "virker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn,

vi er kjent med dine strabaser på Stetind, der du satte det mannlige kjønn i vannry. At du ønsker å lede oppmerksomheten bort fra dette, og til at jeg skulle befinne meg i Rondane 15. august er en frekkhet som aldri vil glemmes.

Men jeg er neppe på Bandet heller, siden "Hilde" nok aldri kommer til å stå for sine ord. ;)

Tror heller ikke du vil være i Rondane 15 august. Trolig er du altfor opptatt med å sitte hjemme og skrive innlegg om hvor fint det er i fjellet om høsten ;)

Stetinden vil nok erobres neste sommer litt avhengig av forholdene i baren på leirvassbu kvelden før. (forresten, du har ikke vært der du heller ?!)

og til Hilde: dersom du synes at noen av Danskene snakker litt rart, er det sikkert bare noen som har lurt seg med...

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilde,

jeg registrerer at du tror at alt som ikke er å ligge mellom tre jenter og suge på tommelen, slik Torgeir har planer om, er ensbetydende med å ligge på et sauejorde. Det er tydelig at du har et syn som avviker drastisk fra mitt hva angår fjelltur. Mine telt blir aldri slått opp der hvor sauen ferdes. Jeg er nok ute etter langt mer ugjestmilde strøk, der reinen regjerer.

Men dere andre kan jo kose dere nede i blomsterenga ved Sjolden mens jeg lar stenrasene fra tindene synge aftensang utenfor mitt ringe telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til Erik:

eg skal på tur over Vossaskavlen neste helg (om vèret held) med ei venninne. Det blir anten telt eller snøhole på oss alt etter som.

Er det ikkje jenter i telt i Jotunheimen vinterstid? Merkeleg...eg og fleire eg kjenner likar oss godt på tur vinterstid. Poenget mitt er at det er veldig farlig å generalisere...;)

Og på jenteturane mine har me ingen kar til å bere...så når eg er på tur med menn, let eg meg ikkje imponere så veldig av det heller *ler*

Til Bjørn:

problemet med det danske språket har eg lært å løyse lett på engelsk;) Då er det verre med tyske og spanske breturistar!

Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for tips, Torgeir! Eg er normalt ikkje så aktiv som eg har vore her i kveld (står jo plutseleg veldig åleine som jente i denne diskusjonen, så eg har ikkje kunna la vere å svare ;) ). Det er altså difor eg ikkje har registrert meg...

At eg posta forrige innlegg to gonger var ein glipp...eg er ikkje nokon dataekspert skjønar du, Tom...er så travel med å vere på tur, at tileigning av datakompetanse har eg ikkje tid til ;)

Når det gjeld skryt, så veit eg kva eg er god for... og på same måte som mange menn er eg ikkje redd for å sei det. Skrytet ditt, Tom, går på å rakke ned på andre. Kva er best?

No får det vere nok for i kveld:)

Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da er det bare å takke for en artig kveld.. :?: Denne tråden spora fullstendig av, så vi havna langt ute på feil jorde... Men det må vi vel tåle, den opprinnelige tråden her kan alltids debatteres senere.

Ser fram til en spennende tur over Hurrungtinder på sensommeren... Men jeg er nok så pysete at jeg tar med mitt eget lille 1+ telt :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.