Jump to content

Lekk pumpe på Omnifuel

bonzai

Recommended Posts

I forrige uke kjøpte jeg meg en Omnifuel og nå i pinsen har jeg vært på fjelltur blant annet for å teste denne.

Kort fortalt begynner den å lekke bensin ut av "pumpestav" hullet når jeg har fått opp trykket. Har prøvd å smøre pumpehodet med greasen som fulgte med, men det hjalp ikke. Prøvde også å ta ut og sette inn igjen den lille dingsen som i teorien skal hindre bensinen i å komme inn i selve pumperøret. Ingenting hjalp. Ble litt skuffet siden Omnifuel pumpen etter alle solemerker skal være en god pumpe. Men uansett; tre dager med bålfyring er jo ikke direkte vondt å ta med seg heller :)

Er dette en direkte reklamasjonssak eller er det noe mer jeg kan prøve?

Annonse

dette er en reklamasjonssak! bare å stikke til butikken du kjøpte den i, og bytte den. (vil annbefale deg å bytte den, og ikke reparere selv. kjøper man noe så skal det være i den tilstanden man forventer)

hvis du leser litt i forbrukerkjøpsloven, så finner du ut en del nyttig:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-20020621-034.html&emne=reklamasjon*&&

Ja, det er o-ring. Skal denne også greases inn?

Den blir jo forsåvidt fuktet av bensinen, men det er denne o-ringen som tetter for retur-lekkasje. Selve tilbakeslagsventilen sørger jo for luft inn og tetter for lekkasje tilbake, men o-ringen tetter ventilen mot lekkasje inn i pumpehuset, hvis du skjønner.

En ny primus skal jo fungere, så hvis du har mulighet til å bytte så gjør gjerne det.

Jeg vet ikke om jeg forstår deg riktig, men jeg hadde samme problem på min pumpe......riktignok etter litt lengre tids bruk enn i ditt tilfelle.

Det var limet som hold "bunnproppen" på selve pumpehuset fast, som hadde sluppet taket. Jeg fikk løsnet denne, renset og satt inn med flytende gjenge-"tape" før jeg satt den tilbake. Det har fungert fint og ikke hatt noe problemer siden jeg gjorde det for et halvt års tid siden.