Gå til innhold
  • Bli medlem

Stemningsrapport fra diverse Østlandstopper 28.-29. mars 2009


500fjell

Anbefalte innlegg

Denne helgen brukte jeg til å bestige noen topper på Østlandet. Mens det var meldt om uvær i Jotunheimen skulle det bli oppholdsvær rundt Oslo.

Gir et kort referat fra hver topp:

Lørdag:

Skaugumsåsen (350) ad en ny variant:

Etter å ha spist frokost startet jeg med å måke gårdsplassen for snø mens jeg undret på hva dagen skulle brukes til. Hmmm... stegjernene må jeg få prøvd ut tenkte jeg, mens jeg skuet opp på Skaugumsåsen som ses godt fra tomten min. Utforskertrangen var stor etter å ha fulgt med på "Gud" sin debatt "Oppdageren som svant hen", så jeg ville prøve en ny vei til toppen av Skaugumsåsen. Jeg syklet til NaKuHel ved Semsvannet og småjogget med stegjern og isøks i sekken opp til "bassenget" og opp i ura i sørsiden. Etter hvert skjærte jeg ut til høyre fra stien under stupene til jeg fant en bratt renne. Renna ble brattere og etter hvert måtte en hammer klatres, og det var deilig å kjenne adrenalinet idet jeg kostet på oppover. Til slutt kom jeg opp på stien som jeg fulgte videre mot toppen. Utsikten ble nytt noen minutter før jeg prøvde en annen variant på returen. Den gikk ned en dal på høyresiden av hovedstupet, og for å komme ned i dalen kløyv jeg ned en bratt snøflanke med vilje for å få testet ut mine nye Petzl Vasak Stegjern. Så ankom jeg NaKuHel og syklet hjem for å spise lunsj.

Myrehogget (707), Øvre Eikers tak:

Dagen var enda ung så jeg pakket ski og saker inn i bilen inkludert begge bikkjene, og dro til Rakkestadsetra i Holtefjell nordvest for Hokksund. Veien dit var ikke brøytet etter siste snøfall så det ble litt rallykjøring oppover skogsveiene til skiløypa startet. Deretter spente jeg på meg racingskia og feide av sted innover den scooterpreparerte løypa som rundet Sæteråsen på nordsiden og gikk inn i en virkelig "Mørdarbakke". Etter en stund kom jeg til Sandtjern og skjærte ut av hovedløypa. Fulgte sommerstien opp til toppen der det var en enorm utsikt! Lyset var litt for svakt for de beste bildene, men i virkeligheten hadde jeg et fabelaktig skue! Samme rute tilbake. Turdata: 2 timer, 15,5 km og 500 høydemtre. Anbefales!!!

Løypekart: http://www.ovre-eiker.kommune.no/getfile.aspx/document/epcx_id/2381/epdd_id/1972

PS: Vær forsiktig ned Mørdarbakken. For der gikk jeg på snørra minst tre ganger. :???:

Seteråsen (396, kommunetopp i Svelvik):

Neste stopp ble Svelviks høyeste topp. Starten ble noe sein, altså 18:45 og det begynte å bli mørkt. Selv om jeg ikke hadde med lykt forsøkte jeg meg. Jeg parkerte litt nord for Ebbestad på en plass der jeg ikke brydde meg om at det stod parkering forbudt. Spente på meg trugene og fulgte en ubrøytet traktorvei til Hellumvannet. Etter det mistet jeg stien og gikk på GPS/kompass-kurs til Damvann. Kom etter hvert innpå en skiløype rett vest for sistnevnte vann som jeg fulgte til der stien mot Seteråsen tar av. Jeg så ingen sti, men fulgte rygg og var trygg. Kom innpå et åpent hogstområde som førte meg nesten til topps der et utsiktstårn ga med muligheten til å se Oslo/Buskerud/Vestfold by night. Opp hit hadde jeg brukt en hel time, og svart ble svartere. Men nede i øst ved Ebbestadvannet så jeg en lysløype. Jeg småløp østover ned bakkene, krysset en skiløype og kom til slutt innpå en brøytet traktorvei jeg fulgte helt tilbake til bilen. Turdata: 1t 30min, 6 km og 325 høydemetre. Så var det bare å kjøre hjem, spise og sove.

Søndag:

Blekketjernshøgda (613, kommunetopp i Nittedal):

Ble mindre søvn denne natten da klokka ble stilt en time tilbake, men det hindret ikke meg, onkel og pappa i å kjøre til Hakkim i Romeriksåsen før ferdsel opp veien stengte kl. 12.30. Denne dagen var også flott, og vi fulgte noen hundekjørerløyper over på veier og over vann helt til litt før Nedre Blekketjern. Halvor foretrakk å tusle nede i løypene mens jeg og pappa bushet oss opp skogen til Blekketjernshøgda. Utsikten var fin, men ikke konge og det var vanskelig å vite hvor det høyeste punktet var. Det var ikke særlig lett å komme seg gjennom skogen på vei ned. Etter mye banning kvistepisk i fjeset tok jeg av skiene og vasset ned til løypene der Halvor ventet. Før vi var tilbake ved Hakkim måtte vi nyte påskesola i 20 minutter ved Lauvtangen, herlig! Turdata: 13 km, 2t 20min og 270 høydemetre.

Marifjell (717, kommunetopp i Nannestad):

Kjørte til Hornsjøkrysset i Nordåsen ved Maura og fulgte en preparert løype av høy standard til Kjønstadsætra. Det var ubeskrivelig deilig å lange innover så flotte løyper så jeg benyttet sjansen til å kjøre noen korte intervaller. Etter sætra måtte vi forsere noen bakker nord for Klofjell, og etter hvert stod vi på toppen av Marifjell, preparert løype helt til topps!!! Utsikten var flott nordover, men sørover mot Gardermoen og Nannestad ble gjemt bak noen grantrær. På toppen lå det en eldre hytte med en gjestebok vi skrev oss inn i. Turen tilbake gikk raskt for seg med raskt føre i jevne utforbakker. Turdata: 18,5 km, 2t og 455 høydemetre.

Kolle sør for Hasleråsen (313, kommunetopp i Ullensaker):

Vi kjørte opp en brøytet vei nord for Kopperud gård helt til enden. Spente på oss trugene og labbet i vei over en hogstområde og inn i den mørke skogen på andre siden. Her lå den ei lita kolle som skulle forestille en kommunetopp. Kanskje den latterligste jeg noensinne har vært på, men den telles. Brukte omtrent et kvarter på denne.

Takker vær- og føregudene for en flott week-end, og jeg ønsker alle en GOD PÅSKE! :D

post-3251-133474613316_thumb.jpg

post-3251-133474613329_thumb.jpg

post-3251-13347461334_thumb.jpg

post-3251-133474613354_thumb.jpg

post-3251-133474613366_thumb.jpg

post-3251-133474613379_thumb.jpg

post-3251-13347461339_thumb.jpg

post-3251-133474613403_thumb.jpg

post-3251-133474613419_thumb.jpg

post-3251-133474613432_thumb.jpg

post-3251-133474613446_thumb.jpg

post-3251-133474613458_thumb.jpg

post-3251-133474613471_thumb.jpg

post-3251-133474613486_thumb.jpg

post-3251-133474613498_thumb.jpg

post-3251-133474613511_thumb.jpg

post-3251-133474613538_thumb.jpg

post-3251-133474613571_thumb.jpg

post-3251-133474613583_thumb.jpg

post-3251-133474613595_thumb.jpg

post-3251-133474613607_thumb.jpg

post-3251-133474613619_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye fint og ukjent her. Men Myrehogget er et kjent og kjært sted. Artig med bilde mot toppen fra Sandtjern, sjøl husker jeg at det flotteste med utsikten fra toppen var å se mot Sandtjern og det ville og trange søkket i forkant. Begynner snart å bli to år siden sist jeg var på Holtefjell, det er ikke bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myrehogget er en av toppene i nærområdet jeg sikler mest på, så det var ekstra fint med noen glimt derfra. :D Lurer imidlertid på om jeg skal ta det som en sommertur med unga. Skal jo være gode stier dit opp?

Noen som utnytter dagen til fulle med fysisk aktivitet ser jeg, i stedet for halvsoving i vårsola på verandaen… :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.