Gå til innhold
  • Bli medlem

Hytte til hytte helg etter påske i Trollheimen/Sylan


Randi_W

Anbefalte innlegg

Vi ga svigermor overnatting på Turistforeningshytte i julegave og planlegger nå helgetur på ski i forhåpentligvis flott vårsol etter påske.

Er det noen som har forslag til flotte ruter som passer til årstiden og helst ikke omfatter de verste utforkjøringene eller lengste dagsetappene?

Tanken er å reise fredag morgen fra Trondheim og være tilbake søndag kveld. Ønsket er en liten runde med overnatting på to ulike hytter, med start og slutt på samme p-plass.

Er klar over at dette kan være litt vanskelig å finne, så er åpne for andre forslag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Du har jo gode, gamle Trekanten da, -som innebærer hyttene Jøldalshytta, Trollheimshytta og Gjevilvasshytta. De er alle DNT-hytter i regi av Trondhjems Turistforening. (Ta en tlf. dit?) Nå vet ikke jeg hvor sprek "svigermor" er, men dagsturene mellom disse hyttene er forholdsvis enkle, og ligger på 22-27 km. Oppakningen trenger jo ikke å være så tung hvis dere overnatter og spiser på hyttene.

Et forslag kan være å starte tidlig fra Trondheim, kjøre om Berkåk, ned mot Grindal, ta av veien og kjør opp til Jølhaugen. Veien skal være brøytet inn til parkeringsplassen på denne tiden. Derfra er det knappe 45 min. gange inn til Jøldalshytta. Ta en liten titt inn på hytta, -den har blitt stor og flott de siste årene, for deretter å gå over skaret og ned mot Gjevilvasshytta.

Neste dag blir den lengste dagsetappen på rundt 27 km. Fin og forholdsvis enkel tur.

Fra Trollheimshytta går siste dagsetappe på nordsiden av Trollhetta. Sommerstien gjennom Svartådalen er ikke anbefalt, da det er stor skredfare på denne strekningen. Opp Åkerdalen og ned til Jøldalshytta og videre til parkeringsplassen.

3 dager, overnatting på to DNT-hytter, start og mål på samme parkerningsplass. Pluss norges vakreste fjellområde :)

Et alternativ er å campe på Jøldalshytta og gjøre noen fine toppturer derfra. Men kanskje neste gang, -uten svigermor? Med Jøldalshytta som utgangspunkt er det enkle og fine turer til Trollhetta, Svarthetta og Rinnhatten!

(Heldigvis har jeg langfri til helga, og skal i Trollheimen selv. Gleder meg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor er sprek hun, men toppturene tar vi nok en annen gang ja. ;-) Men legger toppene du foreslår HSE i minnet.

Har du noen formening om hvor lang tid vi må regne med å bruke på de ulike etappene? Du nevner ca 45 min til Jøldalshytta....

Skjønner at det kan være litt vanskelig å anslå med tanke på føret, men setter stor pris på litt "kvalifisert gjetning".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen formening om hvor lang tid vi må regne med å bruke på de ulike etappene? Du nevner ca 45 min til Jøldalshytta....

Skjønner at det kan være litt vanskelig å anslå med tanke på føret, men setter stor pris på litt "kvalifisert gjetning".

Jeg var i området i helga, og da var det knallføre! Turen opp til Trollhetta gikk i rekordtempo, og det var et herlig silkeføre :) Et par cm med styresnø på et tynt skarelag...

I går slo været imidlertid over, og det dunget ned med snø. Turen ned fra hytta tok dobbel så lang tid som den bruker. Det er derfor utrolig vær,- og føreavhengig hvor lang tid dere vil bruke på dagsetappene. Men etter påske burde vel føret være stabilt bra oppe i fjellheimen, og oppgåtte spor for dere. Jeg foreslår at du tar en tlf til turistforeningen litt i forkant av turen og hører hvordan det ligger an..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.