Gå til innhold
  • Bli medlem

Ti personer til sykehus etter mistanke om kullosforgiftning


Anbefalte innlegg

Sak fra VG: Til sammen er ti personer – både barn og voksne – fraktet til Stavanger universitetssykehus etter å ha overnattet i samme telt. 
Det sier operasjonsleder i Sør-Vest politidistrikt Victor Fenne-Jensen til VG. 
 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/APq6w5/ti-til-sykehus-etter-mistanke-om-kullosforgiftning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IMG_7154.thumb.jpeg.445ed90e53f3e6a57a14d57e648f97bc.jpeg

Skjønner at folk kanskje blir litt forrvirret, og gjør fatale valg, til og med Helsport anbefaler grillkull i lavvo uten å nevne kullos. 
IMG_7155.thumb.jpeg.817ebb76a69f14588787eb0c20162972.jpeg
 

Selv ikke i bruksanvisning for lavvo er kullos nevnt. 
 

Nå ser det heldigvis ut som det gikk bra denne gangen. Alle er lettere skadet.
https://www.nrk.no/rogaland/flere-familier-til-sykehus-etter-telttur-_-mistenker-kullosforgiftning-1.16413705

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport eller ikke. Her handler det om å bruke fornuften. Hodet er ment for mer enn kun å bære caps. 
Lavvo er ukjent for meg, men åpen flamme natten igjennom (med barns tilstedeværelse!) bør alltid akkompagneres av fyringsvakt og kullosmåler. Er veldig lettet over utfallet (som jeg på bakgrunn av din informasjon antar ble greit), men sjokkert over skjødesløsheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i militæret så fyrte vid med vedovn med skorstein i store telt, og brukte primus i små telt. I den alderen vurderte ikke jeg spesielt nøye risiko ved dette med unntak av at vi valgte å ikke ta sjansen på at primus fyringsvakt sovna så løsningen ble slå av primusen, ligg tett og roter plasser når noen fryser.  Velykket vurdering konkluderte vi med når naboteltet kom ut svarte i ansiktet, hadde vondt i hodet .... fordi fyringsvakta hadde sovna.

Vi har en ting til å tenke på, og det er at kommende generasjoner leser bruksanvisninger, og stoler på at der er alle vurderinger klare og tydelige med alt av advarsler... for det har vi oppdratt dem til.  ... Tja ikke helt hos oss: noen vokser opp med foreldre som sier at hvis ikke noe annet virker så får vi lese bruksanviningen, og kan vi gjøre dette på en annen måte? Hva skjer da?  Til slutt vil jeg av likevel si at oppvoksende generasjon er mye smartere enn mange tror.  😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 18.5.2023 den 15.34):

Leste saken ja, trist.

Selv har jeg fyrt i lavvo med skorstein. Har tenkt at så og si all kullosen da forlater ned røyken opp pipa?

Det tenker jeg også. Karbonmonoksid (CO) har omtrent samme tetthet som luft (hhv. 1,145 kg/m³ og 1,1839 kg/m³ ved 25 °C og 1 atm), og vil dermed verken synke til bakken eller stige mot taket i særlig grad, som et utgangspunkt. Men så lenge det er litt bevegelse i lufta på utsida av lavvoen så vil nok en liten vindtrekk på tvers over pipa skape et lite undertrykk som "drar" lufta (og CO-en) fra ovnen og ut, tenker jeg. Eller i det minste minsker mengden som siver fra ovnen og ut i lavvoen. Om CO-en er varmere enn lufta i lavvoen vil jo også bidra til at CO-en stiger opp i pipa, men det ser jeg for meg blir i beskjeden grad når det er bare glørne som ligger igjen i ovnen, altså når man har avslutta fyringa før man legger seg. Mens man fyrer vil vel den kullosen som produseres stige opp og forsvinne ut gjennom pipa på grunn av den økte temperaturen (redusert tetthet). Det er i alle fall mine umiddelbare tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri målt noe i nærheten av risikable verdier med CO ved fyring i ovn i lavvo der pipa stikker ut...

https://www.instagram.com/p/CjXMnjRjWoT/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

En oppvarmet ovn og pipe vil bidra til trekk i riktig retning lenger enn man tror. Det skal svært spesielle forhold til før du før trekk ned pipa i stedet. Har til gode å oppleve dette annet enn ved oppføring. Straks ovnen nærmer seg lunken går trekken rett vei likevel...

 

Vi har og tidigere fyrt i rundbrenner osv med alt fra klubber til en halvblanding av stein og grillbriketter (anbefales på ingen måte). Det ga god varme og fin klestørk, men det krevde rimelig solid åpning på ventiler og dør for å løse ut CO-varsleren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.