Gå til innhold
  • Bli medlem

Sekk hytte til hytte fem dagers vår-vinter


Anbefalte innlegg

Hei, Jeg skal gå (sammen med andre damer) hytte-til-hytte nå om litt. Vi går på langrennsski med lange dagsetapper (den lengste er 4,5 mil - noe som gjør meg litt nervøs). Vi har tro på at det er oppkjørte løyper hele veien. Jeg har to sekker fra før: En Osprey aura ag 65. Denne blir for stor og klumpete innbiller jeg meg. Hoftebeltet som er ganske kraftig er nok litt i veien for stakebevegelse. Og så har jeg en Tempest 30. Denne blir for liten. Har prøvepakket og det funker ikke. Tenker 50 liter ca. Vil pakke lettes mulig da det er lange dagsetapper, men god bærekomfort er selvfølgelig viktig. Jeg tror at jeg har ganske brede skuldre, så mulig en herresekk kan gå 🙄.🤔. Hofter har jeg vel ikke noe særlig av, sånn atte..

Vet at sekker må prøves - men hvis noen har noen "start"-tips, så man har noe å gå etter når sekk skal prøves. Ting jeg lurer på er f eks: Hva bør egentlig være forskjellen mellom en "tur-sekk" og en "langrenns-sekk"? Sånn med tanke på bæresystem og muligens sekkens oppbygging / balanse. Skal en slik sekk f eks sitte tettere rundt / mot kroppen enn en større tursekk med tanke på bevegelighet? Og er det en bakdel hvis sekken blir for høy og smal med tanke på balanse? Her er det jo ikke snakk om randonee eller is-klatring eller andre ting som krever en ekstra "finessrik" sekk spesifikt rettet mot ski/snø/is. Annet enn å gå på skia da.  

Det vil selvfølgelig være en fordel dersom sekken kan brukes på hytte-til-hytte og tur til topps på sommer også! 

Tar gjerne imot anbefalinger. Har sett på Osprey Exos / Eja. Og Osprey Mutant. Og Gregory Targhee. 

På forhånd mange takk!

Endret av malinmej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med fare for å bli oppfattet som en pessimist her, det virker pent sagt som risikosport med opp mot 45 km etapper på langrennski i løyper dere «har tro» på er oppkjørt, uten å ha med det som trengs dersom dere må ta en uforutsett natt ute (telt, liggeunderlag, etc). Hadde utvilsomt gått for den store sekken eller vurdert en pulk.  
Det hjelper lite at sekken er komfortabel dersom noe uforutsett skjer og den ikke inneholder noe av det som i ytterste konsekvens gjør at du unngår å fryse ihjel. 

Endret av HenrikD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikD skrev (22 minutter siden):

Med fare for å bli oppfattet som en pessimist her, det virker pent sagt som risikosport med opp mot 45 km etapper på langrennski i løyper dere «har tro» på er oppkjørt, uten å ha med det som trengs dersom dere må ta en uforutsett natt ute (telt, liggeunderlag, etc). Hadde utvilsomt gått for den store sekken eller vurdert en pulk.  
Det hjelper lite at sekken er komfortabel dersom noe uforutsett skjer og den ikke inneholder noe av det som i ytterste konsekvens gjør at du unngår å fryse ihjel. 

Uffa, ja, nå ble du litt pessimist:-). Det var nok godt ment. Ja, værmeldig og løypestatus har selvfølgelig noe å si for gjennomføringen. Saken er at det vil bli kjørt opp spor i forbindelse med et lenger skirenn som skal gå (deler av) samme tur noen få dager senere. 

Endret av malinmej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 km på langrennski i preppa spor er i utgangspunktet heilt kurant. 

Det er forskjel på det og eit halvdårleg scooterspor i høgfjell og med orientering i dårleg vêr. 

Vert det kjørt skikkelege løyper kan ein ta utgangspunkt i at det er ok, men lurt å ha med det som trengs med tanke på ventetid til dømes ved ein skade, dvs vindsekk, ein spade og varme kle. Litt  meir niste enn ein trur, og kanskje kan gruppa ha med eit stk langt liggeunderlag om noko skulle oppstå (skade). 

Av sekkane du nevner kan eg trekke fram Targhee som ein sekk som sitt veldig godt på. Den er smal nok til eit noko lunde stavisett på langrenn, meinar eg. 

Når du pakkar sekk på ski pakkar du gjerne tyngdepunktet lenger ned enn når du pakkar for fottur. Ein smal, litt høgare sekk gjer ingenting så lenge du pakkar den korrekt (og innanfor rimelegheit sjølvsagt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malinmej skrev (18 timer siden):

Tar gjerne imot anbefalinger. Har sett på Osprey Exos / Eja. Og Osprey Mutant. Og Gregory Targhee. 

Jeg støtter deg i at den AG 65L sekken blir for voldsom til dette formålet ja. Har herreutgaven av den selv, og den er stor og klumpete og har relativt høy egenvekt.

Du har sett på Exos/Eja 48 ja ser jeg, og den har jeg hørt mange som har vært veldig fornøyd med, så den burde være et trygt valg om den passer ryggen din.

Selv valgte jeg Osprey Levity 45 (damemodellen heter Lumina 45) framfor Exos på grunn av den fantastisk lave egenvekten på 800g, samt at den mangler lommene på hoftebeltet - som jeg uansett ikke bruker og kan bli litt i veien ved bruk av staver. Anbefales.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått en femdagers hytte-til-hytte med en 65L Berghaus etellerannet. Var uproblematisk med sekken, og langt mer skiglede enn kompisen med pulk. Nå er jeg 195cm, så sekken blir kanskje mindre på meg enn deg. Nå i dag ville jeg brukt 45 litern min. Gregory Stout 45. Kanskje litt bedre ski-egenskaper med Targhee da 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Nyttige og gode. Jeg må ut å prøve. Savner sidelommer på Targhee. Det er kanskje ikke så vanlig på en skisekk, men er veldig glad i sidelommer. Har lyst på Eja, men leser at den er smal i skulderområdet. Og Exos synes jeg har litt kjedelige farger (hvis lov å si). Prøve må jeg uansett. Det er jo dessverre sånn at man ikke helt vet hvordan en sekk oppleves før man har gått x antall mil med den. Hm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv gått hytte-til-hytte på ski med en Bergans Helium 55, og synes den fungerte godt til formålet. Relativt liten egenvekt på ca. 1,0 kg. Denne har ikke lommer på hoftebeltet, og kommer ikke i veien for stavføringa. Denne sekken kan bli noe "slapp" om den ikke er godt utfylt, så gjør seg best om man trenger volumet som er tilgjengelig. Synes det var fint med mulighet til å justere høyden på skulderreimene ut fra min egen høyde.

Ellers må jeg si meg enig i dette med å få et litt lavere tyngdepunkt i sekken ved skigåing enn ved fotvandring, særlig i oppkjørte løyper. Utenfor oppkjørte løyper blir det tross alt mest diagonalgange, og man får vekta mer "ned gjennom leggen". Ved staking blir posituren noe mer fremoverlent, og tyngdepunktet vil derfor forskyves litt fremover. Derfor litt fordelaktig at tyngepunktet av sekken blir liggende nærmest mulig hofta heller enn opp mot skuldrene. Hvem har vel ikke opplevd å nesten stupe forover når man er litt ivrig med stakinga med en litt tung sekk på ryggen? 🤣

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HALTI Rapid 55 Alround även till pulka med lättare last kraftig med bra bärsystem ca 1250 gr bra med fack

valt istf Bergans Helium pga denna för klen för bra hållbarhet och sämre bärremmar och för få fack.

Går väl att åka 45 km vid bra väder men tag med vindsäck och bra thermos och mat för ev nödbivack i vindsäcken,även mindre spade för att gräva vindskydd för raster i lä/vinskydd.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (På 14.3.2022 den 9.39):

HALTI Rapid 55 Alround även till pulka med lättare last kraftig med bra bärsystem ca 1250 gr bra med fack

valt istf Bergans Helium pga denna för klen för bra hållbarhet och sämre bärremmar och för få fack.

Går väl att åka 45 km vid bra väder men tag med vindsäck och bra thermos och mat för ev nödbivack i vindsäcken,även mindre spade för att gräva vindskydd för raster i lä/vinskydd.

 

Den Halti sekken finner jeg ikke her i Norge. Får ikke mulighet til å prøve. Tur om to dager😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (På 14.3.2022 den 9.39):

HALTI Rapid 55 Alround även till pulka med lättare last kraftig med bra bärsystem ca 1250 gr bra med fack

valt istf Bergans Helium pga denna för klen för bra hållbarhet och sämre bärremmar och för få fack.

Går väl att åka 45 km vid bra väder men tag med vindsäck och bra thermos och mat för ev nödbivack i vindsäcken,även mindre spade för att gräva vindskydd för raster i lä/vinskydd.

 

 

Måssåbjønn skrev (På 10.3.2022 den 11.58):

Jeg har selv gått hytte-til-hytte på ski med en Bergans Helium 55, og synes den fungerte godt til formålet. Relativt liten egenvekt på ca. 1,0 kg. Denne har ikke lommer på hoftebeltet, og kommer ikke i veien for stavføringa. Denne sekken kan bli noe "slapp" om den ikke er godt utfylt, så gjør seg best om man trenger volumet som er tilgjengelig. Synes det var fint med mulighet til å justere høyden på skulderreimene ut fra min egen høyde.

Ellers må jeg si meg enig i dette med å få et litt lavere tyngdepunkt i sekken ved skigåing enn ved fotvandring, særlig i oppkjørte løyper. Utenfor oppkjørte løyper blir det tross alt mest diagonalgange, og man får vekta mer "ned gjennom leggen". Ved staking blir posituren noe mer fremoverlent, og tyngdepunktet vil derfor forskyves litt fremover. Derfor litt fordelaktig at tyngepunktet av sekken blir liggende nærmest mulig hofta heller enn opp mot skuldrene. Hvem har vel ikke opplevd å nesten stupe forover når man er litt ivrig med stakinga med en litt tung sekk på ryggen? 🤣

 

Det blir en Bergans Helium, med mindre jeg ombestemmer meg i morgen å sjekker ut Targhee, som @Tessatroll anbefaler. Skal dra på Intersport å prøve den også. Så da har jeg en ca. plan😊👍. Takk for deres tips! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innan ev öppet köp går ut, lägg i den vikt du komer anv säcken till och känn på hur den sitter när jag provade och skakade lite på kroppen som att simulera ev trampar i en grop eller håller på att ramla så kastas säcken från sida till sida,detta test och avsaknad av fack gorde att Halti 55L blev mitt val när XXL sålde för ca 7-800 skr under förra hösten,och Bergans Helium för ca 1000 skr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Nu provad i stort sett ok men lyft ej i snöskyddet även med lite last så gick sömen upp till säcken.Lastat ca 20 kg ock kränger ej dvs sitter bra på ryggen och går att lätt justera rygglängden sitter 2 st AL platta profiler som stadgar upp hela säcken.(ok till 193 L)

Axelremmar är lite dåligt stoppade och det ena skär in lite snett på nyckelbenen ev en justerings sak. Avbärarbältet mkt bra.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.