Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport x-trem ryggsekk?


knallerS

Anbefalte innlegg

Annonse

Sekken er grei den, men det er ikke bæresystemet.

Den slenger veldig fra side til side, jeg er 183 og føler sekken er veldig kort, jeg er ca. 58-60 cm i ryggen. Ubehagelig er den også tungt lastet, men det er individuelt. Kvalitetsmessig henger alle glidelåser fremdeles på, reimene er uslitte men det innvendige nylonet i bunn er flerret opp etter at jeg hadde hagla på innsiden under forflytningen inn til jaktterrenget i november, RipStop nylonet i bunn er like helt så det er for meg bare en skjønnhetsfeil. Alle festemuligheter, anordninger og lommemuligheter, til prisen er sekken veldig bra, men nå jakter jeg på en ny sekk i den størrelsen, helst litt mer. Med ett Svalbard 3, primus, Ajungilak tyin 5 season og mat & klær for en uke, har man problemer med å få plass til kartmappen i sekken, noe særlig over 110 liter vil jeg ikke si at man får i den, trass i "utvidelsen" i topplokket. Denne er også ganske utsatt om du skulle falle på en kvist på langtur, da det ikke er ripstop nylon (ref. haglen som "gnagde" hull i det lyseblå stoffet på bare en 5km lang vandring)

Denne sekken vil for meg rett og slett bare bli degradert til 90 liters helgetur-sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret :P jeg får lete litt videre.

noen som har tips? Jeg ønsker at det skal være gode feste muligheter på sekken. da blir det vel recon pack neste? eller..

nansen 100 ?

Hei!

Jeg er i samme situasjon som deg, skal ha ny sekk rundt 100 L. Har funnet disse alternativene, som jeg snart skal prøve:

Norrøna Nansen - 100 L

Vekt: 3,1 kg - Pris: 3700 kr. - Virker lett og fin, synkron-systemet får mye skryt. Den er enkel, kanskje for enkel med tanke på festemuligheter. Ligger forøvrig et godt innlegg under utstyrserfaringer om denne.

Arc'teryx Bora - 95

Vekt: 3,4 kg - Pris: 4000 kr. - Velprøvd sekk som får utrolig mye skryt av bæresystemet, mange gjennomtenkte detaljer.

Bergans Alpinist II - 110 L

Vekt: 4,5 kg - Pris: 3900 kr. - Gjennomtenkt, nok av festepunkter, godt bæresystem, vet ute.no selger den til 3300. Den er tung og trekker vistnok til seg en del vann(?).

Gregory Whitney - 95 L

Vekt: 3 kg - Pris: 4500 kr. - Virker svært solid, lav vekt, mange smarte detaljer og løsninger. Dessverre noe dyr..

Gregory Denali Pro - 100 L

Vekt: 3,5 kg - Pris: 6000 kr. - SOLID, veldig mange gjennomtenkte løsninger og vistnok svært godt bæresystem. Sikler veldig på denne selv, men dessverre koster den en god del. Om du har lyst til å importere kan du få denne til ca. 4500 kr.

Har ikke tatt med Osprey og flere andre merker.. Disse er de jeg har plukket fram som de mest interessante.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er i samme situasjon som deg, skal ha ny sekk rundt 100 L. Har funnet disse alternativene, som jeg snart skal prøve:

Norrøna Nansen - 100 L

Vekt: 3,1 kg - Pris: 3700 kr. - Virker lett og fin, synkron-systemet får mye skryt. Den er enkel, kanskje for enkel med tanke på festemuligheter. Ligger forøvrig et godt innlegg under utstyrserfaringer om denne.

Arc'teryx Bora - 95

Vekt: 3,4 kg - Pris: 4000 kr. - Velprøvd sekk som får utrolig mye skryt av bæresystemet, mange gjennomtenkte detaljer.

Bergans Alpinist II - 110 L

Vekt: 4,5 kg - Pris: 3900 kr. - Gjennomtenkt, nok av festepunkter, godt bæresystem, vet ute.no selger den til 3300. Den er tung og trekker vistnok til seg en del vann(?).

her er den litt rimligere http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=10202&prodid=7745

Gregory Whitney - 95 L

Vekt: 3 kg - Pris: 4500 kr. - Virker svært solid, lav vekt, mange smarte detaljer og løsninger. Dessverre noe dyr..

Gregory Denali Pro - 100 L

Vekt: 3,5 kg - Pris: 6000 kr. - SOLID, veldig mange gjennomtenkte løsninger og vistnok svært godt bæresystem. Sikler veldig på denne selv, men dessverre koster den en god del. Om du har lyst til å importere kan du få denne til ca. 4500 kr.

Har ikke tatt med Osprey og flere andre merker.. Disse er de jeg har plukket fram som de mest interessante.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den sekken selv og synes den fungerer helt greit. Trasket med over 30 kilo i den et par ganger, men bør vel helst holde vekt litt under det. For å gjøre sekken lettere har de brukt et tynnere nylonstoff i ekspansjonen i toppen fra 2008 modell. De før det hadde grovere stoff der. Litt forskjell på bæresystemet og fra 2008. Har ikke prøvd bæring på modeller før det siden jeg kjøpte sekken i fjor.

Den fikk jo bra karakter på test i Villmarksliv, dog var vel ikke det noen langtidstest. Det som tok vekk høyere score var vel at de mente det fremdeles var litt å hente på bærekomfort.

Ellers er jo nok lommer, fester etc på den. Det jeg riktignok savner er pulkringer på hoftebelte, det var der på modellen før 2008. Dog gikk den ned noen hundringser i ris på den nye modellen.

Sånn alt i alt er jeg bra fornøyd med kjøpet. Sikkert enda et hakk bedre med f.eks Norrøna Pararanger e.l men de koster gjerne det dobbelte.

Så da blir det litt bruksområde. Skal du bære tungt hele tiden og bruke den veldig mye så ville jeg kanskje siktet på en annen sekk. Skal du noen turer i løpet av året med 20-27 kilo så vil den funke fint. Bruker min på en tur nå og da, om vinteren har jeg pulk siden det ofte blir litt mer vekt om vinteren. Syntes da det var en grei pris i forhold til mitt behov.

Lest noen innlegg tidligere at det er noen høye folk som syntes den har passet de veldig bra.

Selv er jeg 187.

Men som alt annet av "kroppslig utstyr". Dra i et par butikker som har de sekkene du vurderer og prøv de med vekt. Du får ikke testet langtid da men du kjenner hvilke du synes sitter godt på deg og hvilke som ikke er så gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du

Eg har Helsport x-trem 90+30. Eg har brukt sekken ein god del, med god tyngde i. Min erfaring er at det er ein meget god sekk, det er ikkje uten grunn at Akeksander Gamme og ein del andre velger denne sekken. Eg har brukt den aktivt i lølpe av eit år, med bla isøkser uten på sekken uten nokon skader. Det er ripstop i den :idea: . Den er so og seia vanntett uten bruk av regntrekk. Bæresysteme er heilt konge spør du meg, eg er 167 høg. sekken er heilt konge spør du meg, ser at andre har litt anleis erfarin med den. men eg er no heilt konge fornøyd :!::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke detta. hadde en x-trem 90+30 som datt fra hverandre etter en halv vintersesong. leverte den inn og fikk penger tilbake, provde en trek 80 fra samme produsent, fordi x-trem anno 2008 bytta til et spinklere baresystem som trek'en beholdt. Forste turen med trek'en losna den ene skulderreima og matte teipes sammen med sportsteip. Litt synd at kvaliteten var sa darlig, for det gamle baresystemet var knallfint, og sekkene hadde massevis av gode losninger. kanskje bare jeg som har fatt mandagsprodukt to ganger pa rad, men i dag har jeg ihvertfall recon pack. Da slepper jeg ihvertfall a bekymre meg for at sekken skal svikte.

Helsport lager flotte telt og gode soveposer, men sekkene ville jeg holdt meg unna. Legg litt penger i det, og kjop noe skikkelig med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.